Na polskim rynku RTV i AGD rządzi dziesięć firm rywalizujących o 40-50 mld zł wydawanych rocznie przez konsumentów – wynika z raportu „Kearney Polish Consumer Retail Radar”. Zdecydowanym liderem jest Allegro znacznie wyprzedzające m.in. swojego bezpośredniego rywala, Amazon (znalazł się na 6. miejscu) – 80 proc. konsumentów zadeklarowało, że w ciągu 10 miesięcy zrobiło zakupy na pierwszej z tych platform, a na drugiej 30 proc.
Mimo mocnej pozycji lidera polskiego rynku e-commerce i postępującej cyfryzacji, prawie połowa klientów woli kupować elektronikę stacjonarnie – zwłaszcza droższe produkty, np. telewizory i komputery.
„Cena nie może pozostać kluczowym wyróżnikiem, ponieważ klienci potrzebują przed zakupem porady, przetestowania danego modelu, możliwości zwrotu oraz leasingu. Sklepy powinny też dostosować przekaz marketingowy do młodszego klienta, co może być sposobem na zróżnicowanie rynku w sytuacji, w której większość marek dociera wyłącznie do klienta masowego” – komentuje cytowany w komunikacie Maciej Gawinecki, partner w Kearney Polska.
Najskuteczniejszym kanałem dotarcia do klientów pozostaje reklama telewizyjna (13 proc.), a następnie porównywarki cenowe (11 proc.) i reklamy na Facebooku (10 proc.).
Taki odsetek Polaków nie rozważa zakupów w danej sieci z powodu braku jej sklepu w pobliżu…
…taki z powodu wysokich cen…
…a taki przez brak promocji.