Ruszyła 5. edycja programu Gov_LAB. Jego celem jest dostarczenie przedstawicielom samorządów eksperckiej wiedzy dotyczącej tworzenia nowatorskich usług dla biznesu. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) udostępni im narzędzia, specjalistów, a także zadba o stronę organizacyjną spotkań zespołów projektowych.

Przedstawiciele samorządów, którzy wezmą udział w programie, wypracują koncepcje dotyczące tego, jak wspierać przedsiębiorców w ich działalności, wraz z planem wdrożenia pomysłów.
Uczestnicy Gov_Lab muszą zgłosić zespoły projektowe składające się z od pięciu do dziesięciu pracowników, z czego co najmniej pięć osób powinno być na stałe zaangażowanych w przedsięwzięcie. Warto, aby członkowie wspomnianych zespołów, pracujący np. w urzędach marszałkowskich, powiatowych czy gminnych, mieli odpowiednie kompetencje do opracowania instrumentów wspierania firm. Istotne jest również to, aby ich umiejętności się uzupełniały. Chodzi o to, żeby osoby z danej grupy nie były pracownikami z jednego wydziału, ale z kilku, np. finansowego, komunikacji i marketingu. Część z nich powinna wiedzieć, jak wdrażać instrumenty wsparcia w danej instytucji, a pozostała część zespołu - jak zainteresować nimi potencjalnych odbiorców.
Już na etapie składania wniosków o udział w programie należy zgłosić wyzwanie projektowe, czyli opis problemu, na jaki ma odpowiedzieć stworzona przez pracowników administracji odpowiednia usługa.
– Program Gov_Lab to projektowanie rozwiązań bazujących na metodologii design thinking i service design. Uczestnicy mają okazję przekonać się, jak tego typu kreatywne podejście może być przydatne w realizacji poszczególnych zadań. Wezmą oni udział w ośmiu warsztatach i dwóch zjazdach edukacyjno-networkingowych, a także w tzw. Demo Day, czyli dniu demonstracyjnym, podczas którego zaprezentują rozwiązania, a niezależne jury je oceni – mówi Paweł Chaber, ekspert w departamencie analiz i strategii w PARP.
Uczestnicy dowiedzą się m.in. czym jest projektowanie usług publicznych, jak je tworzyć w zmiennej rzeczywistości i w jaki sposób je wypromować. Ponadto będą mogli nauczyć się efektywnej pracy w zespole multidyscyplinarnym, analizowania zależności między interesariuszami i testowania pomysłów na wczesnym etapie ich powstawania.
Program Gov_Lab będzie trwał cztery miesiące. Jego uczestnicy będą spotykali się z ekspertami i przedsiębiorcami, a także testowali opracowane prototypy rozwiązań.
• osiem warsztatów (oddzielne dla każdego zespołu)
• dwa zjazdy edukacyjno-networkingowe (wspólne dla wszystkich uczestników programu)
• finał – konferencja Demo Day (wspólna dla wszystkich zespołów)