Grupa Santander i KUKE wspierają Pesę

Karolina WysotaKarolina Wysota
opublikowano: 2020-07-19 22:00

Ponad 32 mln EUR — taką kwotę otrzyma bydgoski producent taboru kolejowego za dostawę trzech pociągów na Białoruś.

Pesa kontynuuje dostawy taboru kolejowego 760M na Białoruś, realizowane w ramach kontraktu z 2017 r. o wartości 65,1 mln EUR. Nabywcą pociągów — sześcioczłonowych, spalinowych zespołów trakcyjnych klasy biznes przeznaczonych dla ruchu regionalnego — jest współpracująca z Kolejami Białoruskimi firma leasingowa, należąca do białoruskiego banku państwowego, który jest jednocześnie gwarantem transakcji. Dostawę i finansowanie podzielono na dwa etapy.

POCIĄG DO WSCHODU:
POCIĄG DO WSCHODU:
KUKE, którym kieruje Janusz Władyczak, w tym roku ubezpieczyło na białoruskim rynku m.in. kontrakt polskiej spółki Trasko Inwest na budowę centrum handlowego o wartości 49 mln EUR. W najbliższym czasie podobne inwestycje na wschodnich rynkach planują ze wsparciem KUKE również inne firmy budowlane.
Fot. WM

Bieżące, sześcioletnie finansowanie w wysokości 32 mln EUR na zakup trzech pociągów białoruskiej stronie zapewniabankowa Grupa Santander. W zeszłym roku finansowania zbliżonej wysokości i w ramach tego samego kontraktu udzieliło Pekao. Oba kredyty ubezpiecza KUKE, instytucja wspierająca polskich eksporterów.

— Grupa Santander jest światowym liderem w finansowaniu objętym ubezpieczeniem agencji wsparcia eksportu. Współpracujemy z tego typu agencjami z całego świata i finansujemy bardzo różnorodne projekty, jednak zawsze kluczową kwestią jest dla nas wsparcie, jakie zapewniamy naszym klientom. Bardzo cieszy nas fakt, że wsparliśmy sprzedaż eksportową Pesy. Dodatkowo jest to dla Grupy Santander szczególnie istotna transakcja pod względem obecności na nowym rynku, jakim jest dla nas Białoruś. Jesteśmy przekonani, że ten rok będzie owocny w podobne transakcje, w których Grupa Santander weźmie udział — mówi Grzegorz Pojnar, menedżer trade finance w pionie bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej Santander Bank Polska.

Według Grupy Santander kwota transakcji jest znacząca, ale istotniejszy jest aspekt rozszerzenia współpracy z KUKE o ubezpieczeniekredytu dla nabywcy. To doświadczony ubezpieczyciel eksportowy — od 29 lat ubezpiecza transakcje handlowe polskich przedsiębiorców. W przeszłości testował ten konkretny schemat transakcji, wykorzystywany w dostawie taboru kolejowego Pesy na Białoruś, nie tylko ze wspomnianym wyżej bankiem Pekao, ale także dwukrotnie z Raiffeisenem w ramach wcześniejszych kontraktów bydgoskiego producenta ze wschodnim sąsiadem.

— Schemat transakcji pozostaje niezmienny. Doskonale sprawdza się w praktyce i jest korzystny dla wszystkich stron, biorąc pod uwagę strukturę transakcji i koszt finansowania. Warto podkreślić, że ubezpieczone w poprzednich latach dostawy realizowane przez Pesę sfinansowane zostały kredytami udzielonymi przez różne krajowe instytucje, udowadniając, że Białoruś to atrakcyjny i perspektywiczny rynek zarówno dla banków, jak i producenta — mówi Krzysztof Kwaterski z departamentu ubezpieczeń i współpracy międzynarodowej KUKE.

Wspólne działanie kilku podmiotów obejmuje cały proces — począwszy od projektu przez produkcję do dostawy finalnego produktu łącznie z jego finansowaniem.

— Dzięki zaangażowaniu KUKE i Grupy Santander Pesa ma możliwość zarówno wzmacniania swojej pozycji, jak i rozszerzenia oferty o instrumenty finansowe. Efektem jest nie tylko ta transakcja, ale również przynoszące obopólne korzyści budowanie trwałych relacji z zagranicznymi partnerami, otwierające możliwości kolejnych kontraktów w przyszłości — wskazuje Dariusz Skotnicki, dyrektor sprzedaży rynku wschodniego Pesa Bydgoszcz.