Przetasowania w portfelu marek Grupy Żywiec. Od jutra rusza intensywna kampania reklamowa piwa Warka. Do lamusa odchodzi natomiast EB.
W ciągu sześciu miesięcy powinna wyjaśnić się strategia Grupy Żywiec, dotycząca piwa EB. Wiadomo jednak już teraz, że miejsce tej marki w strukturze portfela przejmuje stopniowo Warka.
— Mimo dużego zainteresowania marką EB, nie odniosła ona sukcesu. O jej losach zadecydują najbliższe miesiące. Na pewno nie planujemy likwidacji browarów ani samej marki EB. Nie będziemy też jej deprecjonować przez np. obniżanie ceny — mówi Nico Nusmeier, prezes Grupy Żywiec.
Jego zdaniem, o ile pozycja marki Żywiec jest niezachwiana, o tyle drugie miejsce w portfelu zajmuje teraz Warka.
— Warka i Tatra są piwami promowanymi w całym kraju, Specjal ma mocną pozycję na północy Polski, a Leżajsk na Podkarpaciu. Oprócz budowania przejrzystego portfolio, nasze działania skoncentrujemy na umacnianiu pozycji rynkowej i poprawie relacji firmy z klientami i konsumentami naszego piwa — dodaje prezes Nusmeier.
O tym, że Warka zajmie miejsce EB, mówiło się już od dawna. Działania promocyjne dotyczące tej ostatniej marki, nie przyniosły oczekiwanego efektu.
— Czas na EB bezpowrotnie mija — komentuje Bogna Sikorska, analityk CDM Pekao.
Potwierdzeniem jest planowana telewizyjna kampania reklamowa Warki, pierwsza od czasu wprowadzenia obostrzeń związanych z nowelizacją ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Ruszy ona jutro i potrwa kilka miesięcy. Nie wiadomo, ile kampania będzie kosztować Żywca, ale zapewne będzie to kwota przynajmniej „kilku milionów złotych”.
Zdaniem Nico Nusmeiera, w tym roku branża nie zanotuje prawdopodobnie spektakularnych wzrostów, jednak w perspektywie kilku lat sytuacja znacznie się poprawi. Po dziesięciu miesiącach tegorocznej sprzedaży Grupa Żywiec ulokowała na rynku około 6,6 mln hl piwa. Oznacza to że firma kontrolowana przez Heinekena w całym 2001 r. jest w stanie sprzedać przynajmniej 7,5. Obecnie spółka kontroluje około 31,5 proc. polskiego rynku piwa. Według danych AC Nielsen, udział w obrocie detalicznym marki Żywiec sięgnął w okresie VIII-IX ’01 9,5 proc. (liderem jest Tyskie — 16,7 proc.), a EB — około 2 proc.