Grzywna za nieterminowe świadectwo pracy

opublikowano: 28-07-2019, 22:00

Były pracownik nieistniejącej firmy będzie mógł pójść do sądu, aby ustalić fakty związane z jego zatrudnieniem.

Pracodawca będzie musiał wydać odchodzącemu pracownikowi świadectwo pracy w dniu, w którym ustanie stosunek pracy. Tak precyzuje ten obowiązek nowelizacja Kodeksu pracy, która wejdzie w życie 7 września. Po tej zmianie już nie powinno być wątpliwości co do terminu, w jakim należy ten dokument przekazać zainteresowanemu. Sformułowanie „niezwłocznie”, sprawiające problemy interpretacyjne, zniknie z przepisów. Nowela określa też, co powinien zrobić pracodawca, gdy z przyczyn obiektywnych nie będzie mógł wydać świadectwa we wspomnianym terminie. Kodeks zobowiązuje go do przesłania dokumentu pocztą (lub w inny sposób) w ciągu siedmiu dni od daty ustania stosunku pracy.

— Warto też wiedzieć, że niewydanie świadectwa pracy w terminie będzie zagrożone grzywną do 30 tys. zł. Obecne nie ma takiej kary. Ta zmiana powinna zdyscyplinować pracodawcę. Ponadto wydłużono z 7 do 14 dni okres, w którym pracownik może wnieść o sprostowanie tego dokumentu oraz — w razie odmowy — wystąpić z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy — mówi Katarzyna Karpiuk, radca prawny w Kancelarii Ożóg Tomczykowski.

W kodeksie pojawił się też art. 97[1], przewidujący dwa nowe powództwa z zakresu prawa pracy. Będzie można wystąpić do sądu z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania świadectwa pracy, jeśli tego nie zrobi. Ustawodawca przewidział też rozwiązanie w przypadku, gdy firma przestanie istnieć albo z innych przyczyn okaże się niemożliwe wytoczenie powództwa w tej sprawie. Pracownikowi dano prawo wystąpienia do sądu z żądaniem ustalenia uprawnienia do otrzymania świadectwa pracy. Takie orzeczenie sądu zastąpi świadectwo pracy i będzie zawierało informacje, które w normalnym trybie by się tam znalazły. Katarzyna Karpiuk podkreśla, że od treści świadectwa pracy zależy większość uprawnień pracowniczych, także w zakresie ubezpieczeń społecznych i świadczeń emerytalnych.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane