Hiperpersonalizacja wywraca handel do góry nogami

Kończy się era oferty „jednej dla wszystkich”. Dziś coraz częściej dobierana jest ona indywidualnie do potrzeb klienta. Im celniej, tym większa skuteczność sprzedaży.

Z raportu Salesforce „Marketing Trends across Retail and Consumer Goods” wynika, że konsumenci dobrze reagują na personalizowane komunikaty marketingowe - 65 proc. przyznaje wręcz, że zwiększają one ich lojalność wobec marek. A zindywidualizowanego przekazu oczekuje 75 proc. z nich. Blisko połowa klientów jest też gotowa na „kontakt” z systemami sztucznej inteligencji, które samoczynnie polecą produkty, dobierając je zgodnie z  ich osobistymi preferencjami, i automatycznie utworzą ofertę. Zdaniem ankietowanych taka formuła zacznie się błyskawicznie upowszechniać już od 2020 r. 

Na razie jednak komunikacja maksymalnie dopasowana do oczekiwań klienta wciąż pozostaje wyzwaniem dla firm z sektora handlu detalicznego. Zdaniem analityków, największe bariery, które stoją na drodze do perfekcji to: ograniczenia budżetowe firm, trudności w analizowaniu zachowań klientów w czasie rzeczywistym i w różnych przestrzeniach jednocześnie. A w oczach konsumentów granice między zakupami w tradycyjnych, stacjonarnych placówkach a dokonywanymi przez internet - za pośrednictwem komputera czy smartfonu - mocno się zacierają. Ponadto rośnie zainteresowanie zakupami mobilnymi – w tej formie chce  je robić ponad połowa Millenialsów; 43 proc. z nich już teraz woli zamawiać produkty w aplikacji mobilnej bardziej niż z poziomu serwisu internetowego.

Klienci oczekują dodatkowo, że oferta i poziom obsługi będą realizowane dokładnie na takim samym poziomie w każdej z przestrzeni, w której działa firm (81 proc. odpowiedzi w badaniu Salesforce). I, jak się okazuje, jeśli przekaz marketingowy rozmija się z doświadczeniami konsumentów, są oni gotowi zapukać do konkurencji  (73 proc. wskazań). 

Analitycy podkreślają jednak, że „obecnie używane narzędzia nie sprzyjają budowaniu spójnych relacji z klientem”. Technologiczne narzędzia umożliwiające współpracę pomiędzy wszystkimi przestrzeniami posiada tylko 24 proc. działów marketingowych.  

Co tracą na tym firmy? Prawidłowe budowanie pozytywnych, długotrwałych relacji zwiększa lojalność klientów wobec marki, wpływa na wzrost przychodów firmy oraz zachęca konsumentów do rekomendowania produktów innym, zwiększając tym samym zasięg marki. 

Z tych powodów na znaczeniu zyskuje więc personalizacja, czy – idąc o krok dalej – hiperpersonalizacja, czyli budowanie doświadczeń zakupowych szytych według idealnie dobranej miary. 

Podobne trendy uwidaczniają się również w badaniach Deloitte – analizy wskazują, że 34 proc. klientów zwraca większą uwagę na produkty dopasowane do ich preferencji. 

 

CIEKAWE DANE:

56 proc. - Tylu internautów dokonało kiedyś zakupów online, wskazują badania Gemiusa i Izby Gospodarki Elektronicznej. 

54 proc. – Taki odsetek internautów robi zakupy w polskich e-sklepach. Na zakupy u zagranicznych sprzedawców decyduje się 23 proc. Polsków kupujących w sieci, podaje Gemius. 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Handel / Hiperpersonalizacja wywraca handel do góry nogami