Hotele i galerie ostrożnie się otwierają

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2020-04-29 22:00

Centra handlowe i obiekty noclegowe zaczną działać 4 maja. Nie ruszą jednak w pełnym zakresie i będą musiały przestrzegać licznych ograniczeń

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • na jakich zasadach będą pracowały galerie handlowe i hotele od najbliższego poniedziałku
  • czy odwiedzający galerie handlowe będą mieli mierzoną temperaturę i czy będą musieli używać specjalnej aplikacji
  • jak decyzję rządu komentują przedstawiciele hoteli i galerii handlowych

 

W drugim etapie odmrażania gospodarki otwarte zostaną m.in. hotele i galerie handlowe. To dwie branże, które jako pierwsze ucierpiały w związku z restrykcjami wprowadzonymi w celu zahamowania zarażeń koronawirusem. Otwarcie nastąpi jednak dopiero po weekendzie majowym.

PO PIERWSZE DYSTANS:
PO PIERWSZE DYSTANS:
Ministerstwo Rozwoju zaleca uruchomienie w galeriach handlowych jak największej liczby wejść oraz zlikwidowanie barier, co umożliwi bezkontaktowe przechodzenie klientów.
Fot. Marek Wiśniewski

— Od 4 maja otwieramy hotele i miejsca noclegowe. Szczególnie to podkreślam, żebyśmy nie ruszyli na majówkę tłumnie w różne miejsca, bo gromadząc się, stworzylibyśmy zagrożenia zakażeniem — mówi premier Mateusz Morawiecki.

Tylko do spania

Uruchomienie hoteli nie oznacza, że będą działać w pełnym zakresie. Restauracje stacjonarne, baseny, usługi SPA, fitness i inne obszary rekreacyjne muszą poczekać na swoją kolej.

— Restauracje hotelowe zaczną działać w kolejnych etapach. Ważne jest zachowanie dystansu społecznego. W hotelach jesteśmy w osobnych pokojach i tam można zamawiać posiłki — precyzuje Łukasz Szumowski, minister zdrowia.

Wytyczne dla hoteli, obiektów noclegowych i pensjonatów zakładają np., że sprzątanie pokoi podczas pobytu gości powinno się odbywać jedynie na życzenie klienta. Po każdym kliencie zaleca się rutynowe sprzątnięcie i dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych (w tym oparć krzeseł), sprzętu (np. pilotów) i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia albo przeprowadzenie ozonowania lub dezynfekcji z wykorzystaniem innych technologii. Nie można korzystać z suszarek nadmuchowych w pokojach.

Obowiązkowe jest stosowanie środków ochrony pracowników, na stanie trzeba mieć m.in. nieprzemakalne fartuchy z długimi rękawami na wypadek specjalnej potrzeby. Właściciel powinien wydzielić w obiekcie izolatkę, gdzie na karetkę będzie mogła zaczekać osoba, u której pojawiły się objawy zakażenia koronawirusem. W takiej sytuacji hotel powinien też wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i ściście stosować się do jej poleceń. Georghe Marian Cristescu, prezes Polskiego Holdingu Hotelowego, który z kilkoma przedstawicielami branży uczestniczył w przygotowaniu rekomendacji do wytycznych Ministerstwa Rozwoju, podkreśla, że hotelarzom zależy na jak najszybszym uruchomieniu wszystkich funkcji obiektów.

— Nie możemy jednak żądać, by hotelowy basen działał, gdy inne obiekty tego typu są jeszcze zamknięte. Każdy przypadek zakażenia na basenie hotelowym stwarzałby ryzyko wizerunkowe dla całej branży, co mogłoby skutkować utratą zaufania gości — mówi Georghe Marian Cristescu.

Bez wysp i food courtów

Również od poniedziałku otwarte mają być centra handlowe — w podobnym reżimie jak inne sklepy.

Ministerstwo Rozwoju przygotowało wytyczne wspólnie z przedstawicielami firm działających w galeriach. Dokument po konsultacjach z GIS nie tylko reguluje liczbę osób mogących równocześnie przebywać w obiekcie i ruch w nim, ale też zawiera zalecenia dla pracowników, wykaz działalności, których jeszcze nie można wznowić, i zasady postępowania w sytuacji pojawienia się osoby zakażonej na terenie obiektu. Na jedną osobę przypadać ma co najmniej 15 m kw. powierzchni handlowej, do której nie wlicza się korytarzy.

Klienci galerii handlowych muszą zachować dwumetrowy dystans między sobą oraz zasłaniać usta i nosy. Nadal nie będą mogły działać kina, strefy aktywności fizycznej (siłownie, sale i place zabaw, parki trampolin), strefy gier i gastronomii oraz wyspy handlowe. Przedsiębiorcy z centrów handlowych proponowali otwarcie wysp z zachowaniem oznaczonych stref dystansu oraz umożliwienie korzystania w pojedynkę z ławeczke, ale te postulaty nie zostały uwzględnione.

— Wybrano bardziej ostrożne podejście, ale w sprawach bezpieczeństwa nie dyskutujemy. Zresztą liczyliśmy się z tym, że część wysp w praktyce nie będzie mogła działać, gdyż nie dałoby się zapewnić odpowiedniego dystansu między wyspą a klientami w ciągach komunikacyjnych — mówi Marek Noetzel, menedżer w NEPI Rockcastle i członek Grupy 305, zrzeszającej właścicieli i zarządców centrów handlowych uczestniczących w konsultacjach.

Pod okiem aplikacji

Z propozycji popieranych przez centra handlowe w zaleceniach nie znalazły się też ostatecznie zapisy dotyczące wykorzystania kamer termowizyjnych do identyfikowania osób z gorączką. Uwzględniono natomiast możliwość rejestrowania się w galerii za pomocą aplikacji mobilnej ProteGO Safe, która służy do samokontroli zdrowia i pokazuje, czy dana osoba może być zakażona. Wytyczne promują jej używanie. Np. osoby z aplikacją mogą być wpuszczone do galerii, w której limit klientów jest już wyczerpany (może wówczas zostać przekroczony o 10 proc.). Sugeruje się też wprowadzanie dodatkowych promocji dla pracowników i klientów korzystających z ProteGO Safe. Żeby mogli to robić, przy wejściu do galerii powinny być umieszczone urządzenia odczytujące dane. Innym obowiązkiem galerii jest sprzedaż maseczek przynajmniej w jednym sklepie lub automacie.

Na terenie galerii ma obowiązywać zakaz spożywania czegokolwiek, a po uruchomieniu gastronomii, co może nastąpić w późniejszym terminie, zakaz nadal będzie obowiązywał poza strefami gastronomicznymi, w których po otwarciu będzie obowiązywał rygor zachowania dystansu. Zasady dotyczące regularnego czyszczenia i odkażania powierzchni, odległości między pracownikami, zapewnienia środków higieny i maseczek czy przyłbic nie różnią się od obowiązujących w innych sklepach. Zalecane jest natomiast zamknięcie przymierzalni albo odkażanie ich po każdym kliencie.

Poznaj program webinarium "Powierzchnie biurowe i usługowe a koronawirus - modyfikacja treści stosunku najmu", 14 maja >>