Nowe kompetencje w nowej rzeczywistości
Nagrodzone przez nas programy odpowiadają zarówno na aktualne wyzwania biznesowe organizacji, jak i trafnie rozpoznane potrzeby ich pracowników. Dzięki zintegrowanej perspektywie — biznesowej i ludzkiej — rozwiązania są jednocześnie pragmatyczne i angażujące uczestniczki i uczestników mających możliwość realnego wpływu na otoczenie zawodowe. Świetnymi przykładami są tegoroczne programy rozwojowe. Pierwszy z nich (Ringier Axel Springer Polska) postawił na dostarczenie umiejętności wykorzystania narzędzi AI w całej organizacji. Punktem wyjścia była identyfikacja wyzwań biznesowych, a jednocześnie poznanie postaw i potrzeb samych pracowników wobec pracy ze sztuczną inteligencją. Dzięki temu powstała oferta szkoleniowa dostosowana do kompetencji i konkretnych zadań uczestniczek i uczestników. Doceniliśmy również wykorzystanie bogatej gamy narzędzi dostarczania wiedzy, wsparcie ambasadorskie w programie oraz uczenie się na praktycznych przykładach. Drugi wyróżniony program (7N) wyszedł od badania głosu użytkowników oferty szkoleniowej i postawił sobie za cel poprawę całego doświadczenia rozwojowego w organizacji. Doskonalenie rozwiązań — zarówno w wymiarze merytorycznym, narzędziowym, jak i procesowym — pozwoliło zespołowi 7N uzyskać jeszcze lepsze efekty uczenia się, potwierdza to również dużą dojrzałość zespołu People Experience.
Różnorodność, równość, inkluzywność zyskują na znaczeniu
Spójność rozwiązań DEI z kulturą organizacji oraz systemowe podejście do zarządzania różnorodnością jest dziś wyzwaniem
dla organizacji — dlatego w tym roku kapituła przyznała wyróżnienie firmie Carlsberg za program promujący międzypokoleniowość. Rosnąca różnica pokoleń będąca dziś faktem demograficznym rynku pracy nareszcie nabrała w tej edycji rumieńców i została wykorzystana jako atut zespołów Carlsberga i wyróżnik na rynku. Doceniliśmy nie tylko trafną kampanię komunikacyjną — świetnie wpisującą się w historię i charakter marki, ale też wsparcie w dialogu i wykorzystanie wartości różnych pokoleń w codziennym działaniu. Tematy, które na co dzień bywają źródłem trudności i napięć, tutaj zyskały kreatyny potencjał. Osobiście nie mogę też nie wymienić świetnej kampanii firmy Rohlig promującej staż dla osób 50+, bazującej na trafnym rozpoznaniu demografii rynku oraz potrzeb zawodowych kandydatów i kandydatek branży logistycznej.
Poza HR i lokalne potrzeby
Nadesłane prace konkursowe odzwierciedlają dwa dynamiczne trendy rynkowe związane z rozmywaniem się dotychczasowych granic organizacyjnych. Po pierwsze — są tworzone dzięki współpracy HR z różnymi jednostkami biznesowymi. Rozwój ludzi i organizacji wymaga dziś wykorzystania tradycyjnych kompetencji HR, jak i wiedzy z obszarów odpowiadających za technologie i doświadczenie klienta. Po drugie — rozwiązania tworzone przez jednostki zlokalizowane w Polsce są wykorzystywane na rynku globalnym. To z kolei wymaga uwzględnienia różnorodności środowiska pracy i odniesienia się do integrujących wartości organizacji. W obydwu przypadkach polskie organizacje odnoszą sukcesy, co potwierdza rosnącą efektywność i konkurencyjność zespołów HR.
W tym roku kapituła doceniła dłuższą perspektywę czasową zgłaszanych projektów oraz kompleksowe podejście do budowania kultury organizacyjnej. Takie inicjatywy wymagają monitorowania postępów, stałego doskonalenia rozwiązań oraz systemowego myślenia o ofercie pracodawcy. Pozytywne efekty mogą tu uzyskać dojrzałe organizacje stawiające kolejne kroki w rozwiązaniach skierowanych do pracowniczek i pracowników — w tym toku potwierdziły to wyjątkowe wyróżnienia: nagroda Master Champion oraz dwie nagrody główne za tworzenie kultury organizacyjnej.