HR jako klucz do przewagi konkurencyjnej

Partnerem publikacji jest Credit Agricole Bank Polska SA
opublikowano: 2025-02-26 21:00
zaktualizowano: 2025-02-26 20:00

Tegoroczna edycja konkursu Siła Przyciągania świetnie odzwierciedla dynamikę ostatniego roku na rynku pracy. Przedstawione case studies wskazują na aktualne wyzwania pracodawców, ale też potrzeby pracowników. Nadesłane projekty potwierdzają znaczenie wpływu obszaru HR — bardzo często we współpracy z różnymi jednostkami biznesowymi — na tworzenie przewagi konkurencyjnej organizacji poprzez rozwijanie atrakcyjnego i przyciągającego środowiska pracy.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Nowe kompetencje w nowej rzeczywistości

Nagrodzone przez nas programy odpowiadają zarówno na aktualne wyzwania biznesowe organizacji, jak i trafnie rozpoznane potrzeby ich pracowników. Dzięki zintegrowanej perspektywie — biznesowej i ludzkiej — rozwiązania są jednocześnie pragmatyczne i angażujące uczestniczki i uczestników mających możliwość realnego wpływu na otoczenie zawodowe. Świetnymi przykładami są tegoroczne programy rozwojowe. Pierwszy z nich (Ringier Axel Springer Polska) postawił na dostarczenie umiejętności wykorzystania narzędzi AI w całej organizacji. Punktem wyjścia była identyfikacja wyzwań biznesowych, a jednocześnie poznanie postaw i potrzeb samych pracowników wobec pracy ze sztuczną inteligencją. Dzięki temu powstała oferta szkoleniowa dostosowana do kompetencji i konkretnych zadań uczestniczek i uczestników. Doceniliśmy również wykorzystanie bogatej gamy narzędzi dostarczania wiedzy, wsparcie ambasadorskie w programie oraz uczenie się na praktycznych przykładach. Drugi wyróżniony program (7N) wyszedł od badania głosu użytkowników oferty szkoleniowej i postawił sobie za cel poprawę całego doświadczenia rozwojowego w organizacji. Doskonalenie rozwiązań — zarówno w wymiarze merytorycznym, narzędziowym, jak i procesowym — pozwoliło zespołowi 7N uzyskać jeszcze lepsze efekty uczenia się, potwierdza to również dużą dojrzałość zespołu People Experience.

Różnorodność, równość, inkluzywność zyskują na znaczeniu

Spójność rozwiązań DEI z kulturą organizacji oraz systemowe podejście do zarządzania różnorodnością jest dziś wyzwaniem

dla organizacji — dlatego w tym roku kapituła przyznała wyróżnienie firmie Carlsberg za program promujący międzypokoleniowość. Rosnąca różnica pokoleń będąca dziś faktem demograficznym rynku pracy nareszcie nabrała w tej edycji rumieńców i została wykorzystana jako atut zespołów Carlsberga i wyróżnik na rynku. Doceniliśmy nie tylko trafną kampanię komunikacyjną — świetnie wpisującą się w historię i charakter marki, ale też wsparcie w dialogu i wykorzystanie wartości różnych pokoleń w codziennym działaniu. Tematy, które na co dzień bywają źródłem trudności i napięć, tutaj zyskały kreatyny potencjał. Osobiście nie mogę też nie wymienić świetnej kampanii firmy Rohlig promującej staż dla osób 50+, bazującej na trafnym rozpoznaniu demografii rynku oraz potrzeb zawodowych kandydatów i kandydatek branży logistycznej.

Poza HR i lokalne potrzeby

Nadesłane prace konkursowe odzwierciedlają dwa dynamiczne trendy rynkowe związane z rozmywaniem się dotychczasowych granic organizacyjnych. Po pierwsze — są tworzone dzięki współpracy HR z różnymi jednostkami biznesowymi. Rozwój ludzi i organizacji wymaga dziś wykorzystania tradycyjnych kompetencji HR, jak i wiedzy z obszarów odpowiadających za technologie i doświadczenie klienta. Po drugie — rozwiązania tworzone przez jednostki zlokalizowane w Polsce są wykorzystywane na rynku globalnym. To z kolei wymaga uwzględnienia różnorodności środowiska pracy i odniesienia się do integrujących wartości organizacji. W obydwu przypadkach polskie organizacje odnoszą sukcesy, co potwierdza rosnącą efektywność i konkurencyjność zespołów HR.

W tym roku kapituła doceniła dłuższą perspektywę czasową zgłaszanych projektów oraz kompleksowe podejście do budowania kultury organizacyjnej. Takie inicjatywy wymagają monitorowania postępów, stałego doskonalenia rozwiązań oraz systemowego myślenia o ofercie pracodawcy. Pozytywne efekty mogą tu uzyskać dojrzałe organizacje stawiające kolejne kroki w rozwiązaniach skierowanych do pracowniczek i pracowników — w tym toku potwierdziły to wyjątkowe wyróżnienia: nagroda Master Champion oraz dwie nagrody główne za tworzenie kultury organizacyjnej.