Hulajnogi do regulacji

opublikowano: 09-05-2019, 22:00

Firma doradcza McKinsey szacuje, że do 2030 r. rynek mobilności na świecie będzie wart 7,7 bln USD.

Za 56 proc. przychodów branży będzie wówczas odpowiadać nowa mobilność -  samochody autonomiczne i urządzenia transportu osobistego (UTO), czyli np. elektryczne hulajnogi, deskorolki, rowery. Zgodnie z europejskim prawem za UTO uznaje się pojazdy z silnikiem do 250 W, osiągające maksymalną prędkość do 25 km/h. Nie mają one homologacji, więc nie dotyczy ich obowiązek posiadania numerów rejestracyjnych, a kierujący nie muszą mieć prawa jazdy ani ubezpieczenia komunikacyjnego. Z danych Polskiej Izby Ubezpieczeniowej (PIU) wynika tymczasem, że na milion przejazdów tego typu urządzeń dochodzi do około 50 poważnych wypadków. Ostatnio szerokim echem odbił się wypadek z udziałem hulajnogi w Czechach. Winna była piesza, która zrobiła krok w tył, wprost pod koła jadącego po chodniku pojazdu. Zgodnie z tamtejszym prawem kierującego hulajnogą traktuje się również jako pieszego. W Polsce jest podobnie. Zdaniem Łukasza Kulisiewicza, eksperta PIU, należałoby znowelizować nasze prawo o ruchu drogowym.

Fot. Andrzej Hulimka- Forum

— Trzeba zdefiniować obszar, po którym takie pojazdy mogą się poruszać, oraz limit prędkości. W Barcelonie podzielono UTO na trzy klasy i określono ich wymiary, wymogi dotyczące bezpieczeństwa, ubezpieczenia i minimalnego wieku użytkownika. Z kolei w Holandii żadna z wypożyczalni hulajnóg elektrycznych nie dostała dotychczas zgody na funkcjonowanie. W Wielkiej Brytanii UTO można poruszać się wyłącznie na terenie prywatnym — mówi Łukasz Kulisiewicz, ekspert PIU.

Potrzebę regulacji UTO dostrzega również Teresa Czerwińska, minister finansów, o czym mówiła podczas VI Kongresu PIU. Urządzenia w kontekście ubezpieczeń obserwuje również Komisja Nadzoru Finansowego (KNF).

3

tys. Tylu urządzeń transportu osobistego (UTO), według danych PIU, używano w Polsce w kwietniu 2019 r.

40

proc. Tylu mieszkańców dużych miast w trakcie podróży korzysta z różnych środków transportu.

4,3

bln USD Tyle będzie wart światowy rynek UTO do 2030 r.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane