Hybrydowa akcyza nie zmieni rynku

opublikowano: 03-11-2019, 22:00

Dzięki nowelizacji przepisów hybrydy mogą stanieć. Odczują to jednak tylko nabywcy drogich modeli.

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym. Zakłada ona, że stawka daniny nakładanej na nowe auta hybrydowe zostanie obniżona o 50 proc. Obniżka akcyzy dotyczy zarówno klasycznych układów hybrydowych (HEV), jak też mild hybrid (MHEV). Razem to kilkadziesiąt modeli z różnych segmentów. Warto poczekać z zakupem do wejścia przepisów w życie? Tak, ale pod warunkiem, że planowany zakup dotyczy drogiego, luksusowego pojazdu. Hybrydy z bardziej przestępnych cenowo segmentów jeśli stanieją, to raczej symbolicznie.

Do tej pory stawka podatku akcyzowego na nowe samochody z silnikiem hybrydowym przy pojemności do 2 litrów wynosiła 3,1 proc., a powyżej — 18,6 proc. Obniżenie jej o 50 proc. oznacza, że opłata akcyzowa za auto z mniejszym silnikiem spadnie o 1,55 pkt proc., a z większym — o 9,3 pkt proc. Najchętniej kupowanym nowym autem z napędem hybrydowym jest toyota corolla (silnik 1,8 lub 2,0). Jej ceny startują z poziomu niespełna 90 tys. zł. Jeśli Toyota zdecydowałaby się na obniżkę, rabat wyniósłby maksymalnie 1,4 tys. zł. W lepszej sytuacji są ci, którzy zdecydują się na auto hybrydowe z większym silnikiem, np. Lexusa LS. Jego hybrydowa wersja z silnikiembenzynowym 3,5 l kosztuje od

— Obniżenie akcyzy daje nam zielone światło do rozpoczęcia dyskusji z europejską centralą — mówi Robert Mularczyk z polskiego oddziału Toyoty.

Ponieważ mniejsza akcyza dotyczy również układów mild hybrid, korekty cen mogą pojawić się m.in w audi (niemal każdy model może być wyposażony w MHEV) i range roverze, który również wykorzystuje tę technologię. Zapytany przez nas przedstawiciel tej marki twierdzi, że firma czeka na wejście przepisów w życie i obniżki nie są wykluczone. Trzeba jednak pamiętać, że od przyszłego roku 95 proc. samochodów sprzedawanych na terenie UE będzie musiało spełniać nowy limit średniej emisji dwutlenku, wynoszący 95 g/km (wartość uśredniona, limity zależą od masy pojazdu). Producenci, którzy nowej normy nie spełnią, będą płacić kary — 95 EUR za każdy gram ponad limit. Nie będzie to sprzyjać obniżaniu cen. Mimo to przedstawiciele rynku aut używanych liczą na hybrydową hossę.

— Dzięki obniżeniu akcyzy na nowe auta hybrydowe polscy kierowcy częściej będą decydować się na zakup takich pojazdów. Tym samym zwiększy się podaż hybryd na rynku aut używanych — mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

490 tys. zł. Mniejsza o ponad 9 proc. akcyza mogłaby oznaczać obniżkę nawet o 45 tys. zł. Importerzy obniżą ceny? Konkretnych deklaracji nie usłyszeliśmy.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane