Hybrydowa akcyza nie zmieni rynku

opublikowano: 03-11-2019, 22:00

Dzięki nowelizacji przepisów hybrydy mogą stanieć. Odczują to jednak tylko nabywcy drogich modeli.

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym. Zakłada ona, że stawka daniny nakładanej na nowe auta hybrydowe zostanie obniżona o 50 proc. Obniżka akcyzy dotyczy zarówno klasycznych układów hybrydowych (HEV), jak też mild hybrid (MHEV). Razem to kilkadziesiąt modeli z różnych segmentów. Warto poczekać z zakupem do wejścia przepisów w życie? Tak, ale pod warunkiem, że planowany zakup dotyczy drogiego, luksusowego pojazdu. Hybrydy z bardziej przestępnych cenowo segmentów jeśli stanieją, to raczej symbolicznie.

Do tej pory stawka podatku akcyzowego na nowe samochody z silnikiem hybrydowym przy pojemności do 2 litrów wynosiła 3,1 proc., a powyżej — 18,6 proc. Obniżenie jej o 50 proc. oznacza, że opłata akcyzowa za auto z mniejszym silnikiem spadnie o 1,55 pkt proc., a z większym — o 9,3 pkt proc. Najchętniej kupowanym nowym autem z napędem hybrydowym jest toyota corolla (silnik 1,8 lub 2,0). Jej ceny startują z poziomu niespełna 90 tys. zł. Jeśli Toyota zdecydowałaby się na obniżkę, rabat wyniósłby maksymalnie 1,4 tys. zł. W lepszej sytuacji są ci, którzy zdecydują się na auto hybrydowe z większym silnikiem, np. Lexusa LS. Jego hybrydowa wersja z silnikiembenzynowym 3,5 l kosztuje od

— Obniżenie akcyzy daje nam zielone światło do rozpoczęcia dyskusji z europejską centralą — mówi Robert Mularczyk z polskiego oddziału Toyoty.

Ponieważ mniejsza akcyza dotyczy również układów mild hybrid, korekty cen mogą pojawić się m.in w audi (niemal każdy model może być wyposażony w MHEV) i range roverze, który również wykorzystuje tę technologię. Zapytany przez nas przedstawiciel tej marki twierdzi, że firma czeka na wejście przepisów w życie i obniżki nie są wykluczone. Trzeba jednak pamiętać, że od przyszłego roku 95 proc. samochodów sprzedawanych na terenie UE będzie musiało spełniać nowy limit średniej emisji dwutlenku, wynoszący 95 g/km (wartość uśredniona, limity zależą od masy pojazdu). Producenci, którzy nowej normy nie spełnią, będą płacić kary — 95 EUR za każdy gram ponad limit. Nie będzie to sprzyjać obniżaniu cen. Mimo to przedstawiciele rynku aut używanych liczą na hybrydową hossę.

— Dzięki obniżeniu akcyzy na nowe auta hybrydowe polscy kierowcy częściej będą decydować się na zakup takich pojazdów. Tym samym zwiększy się podaż hybryd na rynku aut używanych — mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

490 tys. zł. Mniejsza o ponad 9 proc. akcyza mogłaby oznaczać obniżkę nawet o 45 tys. zł. Importerzy obniżą ceny? Konkretnych deklaracji nie usłyszeliśmy.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy