Czytasz dzięki

Hyper Poland szykuje zbiórkę

opublikowano: 20-02-2020, 22:00

Po pierwszym sukcesie na brytyjskiej platformie Seedrs rodzimi reformatorzy transportu kolejowego startują z kolejną akcją crowdfundingową

Promowana przez Elona Muska wizja hyperloopa, rewolucyjnego środka transportu pasażerskiego — kapsuły poruszającej się z prędkością dźwięku w specjalnych, częściowo wypełnionych próżnią tunelach, rozpaliła wyobraźnię inżynierów na całym świecie. Do prac badawczo-rozwojowych nad nowatorską koleją kilka lat temu przystąpiła również polska spółka Hyper Poland, która jednak do celu obranego przez szefa Tesli i SpaceX planuje dojść etapowo, w pierwszej kolejności jedynie modernizując obecną infrastrukturę kolejową.

Spółkę Hyper Poland, zarządzaną przez Przemysława Pączka, wspiera
Microsoft, jej partnerami są również Politechnika Warszawska, Transfer
Multisort Elektronik i Instytut Kolejnictwa.
Zobacz więcej

Z POPARCIEM:

Spółkę Hyper Poland, zarządzaną przez Przemysława Pączka, wspiera Microsoft, jej partnerami są również Politechnika Warszawska, Transfer Multisort Elektronik i Instytut Kolejnictwa. Fot. Marek Wiśniewski

Na dalsze prace badawczo-rozwojowe zbiera właśnie finasowanie. Skorzysta z crowdfundingu udziałowego, odsprzedając rozproszonej grupie inwestorów udziały w biznesie. Za pośrednictwem brytyjskiej platformy Seedrs chce pozyskać 450 tys. EUR. Liczy na powtórkę sukcesu z ubiegłego roku — w tym samym miejscu zebrała 330 tys. EUR.

W trzech etapach

Hyper Poland pieniędzy potrzebuje na kolejne testy swojej technologii. Pojazdy z silnikiem liniowym mogłyby poruszać się po zwykłych torach, ale z nałożonymi na nie dodatkowymi elementami, z prędkością 300 km/h, a na odcinkach z torami kolei dużych prędkości — 415 km/h. Takie rozwiązanie umożliwiłoby naprzemienne poruszanie się po jednych torach tzw. magrail (magrail w przeciwieństwie do technologii maglev bazującej na lewitacji magnetycznej, nie wymaga nowej infrastruktury, wykorzystuje lewitację pasywną i może zostać zintegrowana z hyperloopem) i tradycyjnych pociągów.

Prezes spółki szacuje, że koszt przebudowy infrastruktury pod magrail może wynieść 6-8 mln EUR za kilometr, budowa samego pojazdu nie powinna natomiast znacząco odbiegać od tradycyjnego pociągu. W kolejnej fazie — hyperrail — można będzie nabudowywać na tory próżniowe tunele, co pozwoli się pociągom rozpędzać analogicznie do 600 i 1 tys. km/h. Te dwa przejściowe etapy poprzedzałyby budowę hyperloopa — przewiduje się, że w „tubie” będzie można przemieszczać się już z prędkością 1,2 tys. km/h.

W demonstratorze

W październiku Hyper Poland przeprowadził publiczną demonstrację technologii na testowym torze z kapsułą zbudowanymi w skali 1:5. Przemysław Pączek, prezes tejże spółki, zapewnia, że przebiegła pomyślnie. Zapowiada więc kolejne testy — najpóźniej w 2021 r., tym razem na pełnowymiarowym torze o długości 0,5 km. Przy pracach badawczo-rozwojowych firma posiłkuje się również grantem na 16,5 mln zł, jaki otrzymała od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju — program publicznego finansowania wymaga jednak 20-procentowego wkładu własnego, którego zabezpieczeniem mają być m.in. pieniądze z Seedrs. Przemysław Pączek zaznacza, że w przyszłości spółka zakłada również wchodzenie w kooperacje z innymi, bardziej zaawansowanymi firmami czy odsprzedażpraw do korzystania z elementów jej technologii, na które nakładana jest ochrona patentowa.

Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
×
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Europejskie standardy

Nad utworzeniem ultraszybkiej kolei przyszłości pracują już firmy na całym świecie. Unia Europejska zdecydowała się więc na podjęcie kroków zmierzających do utworzenia na kontynencie podstaw do budowy jednolitego systemu ultraszybkiej kolei, stworzenia wspólnej metodologii pracy nad hyperloopem, a także standardów technologicznych w zakresie infrastruktury, taboru i bezpieczeństwa ruchu.

— 11 lutego w Brukseli został powołany Wspólny Komitet Techniczny — Joint Technical Committee, poparty niemal jednogłośnie przez państwa członkowskie. Firmy takie jak nasza zyskały głos doradczy — mówi Michał Litwin, doradca strategiczny w Hyper Poland.

Głos w europejskiej debacie o standardach technologicznych i prawnych związanych z koleją przyszłości będą mieć również konkurenci polskiej spółki, choć w tym przypadku zadeklarowana została pełna współpraca. A poza Hyper Poland wizja hyperloopa rozbudziła technologiczną wyobraźnię również inżynierów z Hardt Hyperloop, czyli holenderskiej spółki, pomysłodawcy utworzenia europejskiego centrum badawczo-testowego dla nowej kolei. W Europie aktywne są także kanadyjski TransPod (posiada biura we Francji i Włoszech) czy hiszpańska firma Zeleros, która szuka sposobu na obniżenie kosztów budowy infrastruktury hyperloopa. Na świecie najbardziej zaawansowana w rozwoju technologii jest natomiast amerykańska Virgin Hyperloop One.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane