Igrek igrekowi nierówny

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 26-04-2013, 06:50

Pokolenie Y to spore wyzwanie dla działów HR

Jak pokazuje trzecia edycja badania firmy doradczej Deloitte „Pierwsze kroki na rynku pracy” wśród wykształconych przedstawicieli tzw. generacji Y, można wyróżnić aż sześć typów, które charakteryzują się skrajnie różnym podejściem do pracy i życia prywatnego.

Na jednym biegunie są ci, dla których praca jest jedną z nadrzędnych wartości. Są to: Nastawieni na pracę (kariera na pierwszym miejscu), Wymagający (cenią pracę, pieniądze, ale też czas wolny) i Poszukujący znaczenia (ważny jest cel osobisty związany zarówno z pracą, jak i rodziną). Po drugiej stronie znajdziemy zaś: Unikających (praca nie jest ważną wartością), Beztroskich (stawiają przede wszystkim na przyjaciół i miłe spędzanie czasu) i Zdystansowanych (cenią rodzinę, zdrowie i spokój).

To, co łączy wszystkie typy, to wiara w siebie i optymizm co do znalezienia interesującego zajęcia. A także wygórowane wymagania finansowe. Jak pokazuje badanie Deloitte student oczekuje już za pierwszą pracę pensji wyższej niż wynosi przeciętne wynagrodzenie w Polsce.

— Już osoby odbywające praktyki oczekują wynagrodzenia netto na poziomie o około 20 proc. wyższym niż płaca minimalna. W pierwszej pełnoetatowejpracy chcą zarabiać 2,8 tys. zł netto, czyli o około 6 proc. więcej niż przeciętne wynagrodzenie w Polsce, choć jednocześnie deklarują, że pensja nie jest najważniejszym kryterium rozwoju zawodowego — mówi Halina Frańczak, dyrektor clients & markets Deloitte na Polskę i Europę Środkową.

Młodzi w pracy oczekują możliwości rozwoju. Jego brak powoduje poszukiwanie innego zajęcia. Dla Nastawionych na pracę, Poszukujących znaczenia i Zdystansowanych takim powodem jest brak docenienia. Generalnie dla wchodzących na rynek pracy istotne jest, aby praca była interesująca (72 proc.), dawała możliwości osiągnięcia wyznaczonych celów (71 proc.) oraz uczenia się i zdobywania nowych kwalifikacji (68 proc.). Od pracodawców oczekują także coachingu i mentoringu.

— Pokolenie Y to spore wyzwanie dla działów HR i od etapu przygotowania skutecznych strategii przyciągania, rekrutacji i selekcji najbardziej utalentowanych poprzez ich rozwój aż do utrzymania w firmie. Sukces na tym polu oznacza jednak również lepsze dopasowanie pracownika do konkretnej firmy — tłumaczy Łukasz Mlost, menedżer w dziale zasobów ludzkich Deloitte.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane