Infrastrukturalna układanka

  • Marta Sieliwierstow
05-11-2013, 00:00

Inwestycje: Takie szczegóły jak np. położenie po odpowiedniej stronie drogi, mogą mieć wpływ na atrakcyjność i wartość nieruchomości

Drogi ekspresowe i autostrady, dworce, linie kolejowe i lotniska wpływają na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej regionów, w których powstają, a także wzrost wartości nieruchomości — zarówno tych już wybudowanych, jak i tych, które są dopiero budowane lub planowane.

— Trudno oszacować o ile procent dokładnie wzrośnie wartość biurowca, centrum handlowego czy magazynu po rozbudowaniu infrastruktury w jego sąsiedztwie. Ma to przede wszystkim duże znaczenie dla postrzegania nieruchomości przez potencjalnego kupującego. Rozbudowana infrastruktura pozwala szybciej znaleźć dobrych najemców, którzy chętniej podpiszą długoterminowe umowy. A w pełni wynajęty budynek z rozpoznawalnymi najemcami przyciąga fundusze inwestycyjne zainteresowane kupnem — tłumaczy Michał Ćwikliński, dyrektor działu inwestycyjnego Savills.

Drogowy magnes

Budowa nowych dróg najbardziej wpływa na wartość centrów logistycznych i gruntów przeznaczonych pod budynki przemysłowo-magazynowe.

— W Europie Zachodniej magnesem przyciągającym inwestorów są lotniska, jednak w Polsce to drogi ciągle pozostają głównym czynnikiem wpływającym na ocenę atrakcyjności lokalizacji inwestycji logistycznych. Krajowa logistyka opiera się przede wszystkim na transporcie drogowym, dlatego główne rynki magazynowe położone są przy autostradach i drogach ekspresowych. Inwestycje drogowe powodują też powstawanie nowych centrów grupujących inwestycje magazynowe — mówi Paweł Sapek, dyrektor Segro ds. rozwoju na Europę Centralną.

Jak zauważa Michał Ćwikliński, także w Polsce coraz częściej duże parki magazynowe powstają w sąsiedztwie lotnisk np. warszawskiego Okęcia. Jednak to, co sprzyja jednemu typowi nieruchomości niekoniecznie będzie dobre dla innych. O ile deweloperzy chętnie budują magazyny przy drogach i lotniskach, o tyle wybudowanie w takim sąsiedztwie osiedla mieszkaniowego nie jest dobrym pomysłem.

Z kolei rozbudowa komunikacji publicznej — miejskiej kolei dojazdowej, tramwajów, parkingów typu parkuj i jedź, ułatwia komunikację między miejscami zamieszkania i pracy. Tym samym wpływa na wzrost wartości mieszkań położonych w peryferyjnych dzielnicach i biurowców w centrach miast.

— Realizacja inwestycji infrastrukturalnych jest zazwyczaj ściśle związana z polityką zagospodarowania przestrzennego w danym mieście czy regionie. Wartość nieruchomości, których dotyczą inwestycje, zmienia się stopniowo wraz ze wzrostem prawdopodobieństwa realizacji projektu. Jest to szczególnie widoczne w przypadku gruntów, które notują kolejne przyrosty wartości na etapie uchwalania studium zagospodarowania przestrzennego, przyjęcia planu miejscowego, decyzji o realizacji inwestycji i faktycznego jej wykonania. W przypadku gruntów, wzrost wartości po powstaniu odpowiedniej infrastruktury może być nawet kilkakrotny, ale zazwyczaj jest bardzo rozciągnięty w czasie — mówi Jacek Kamiński, dyrektor w dziale wycen Jones Lang LaSalle w Polsce.

Handel mimo wszystko

Najmniej uzależnione od rozwoju infrastruktury są nieruchomości handlowe, choć nie można powiedzieć, że nie ma ona wpływu na wartość takich obiektów. Na korzyść centrum handlowego działa to, że jest ono dobrze widoczne z dużej trasyprzelotowej, ale musi też mieć dobrze oznaczone i wygodne dojazdy z tej drogi. Z drugiej strony obiektom handlowym nie sprzyjają naturalne bariery występujące w mieście takie jak tory kolejowe, które zatrzymują ruch pieszych i samochodów i utrudniają dotarcie do centrum. — Stan infrastruktury jest ważny dla inwestorów działających na rynku nieruchomości, jednak jeszcze ważniejsze są realne perspektywy rozwoju tej infrastruktury. Inwestycje w nieruchomości są zawsze rozpatrywane długookresowo. Świadomi inwestorzy szukają lokalizacji perspektywicznych, których rozwój może być stymulowany rozbudową infrastruktury — sumuje Jacek Kamiński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Infrastrukturalna układanka