Innowacyjność, czyli o co właściwie chodzi?

Kuba Karliński
opublikowano: 30-06-2009, 00:00

Kuba Karliński

Innowacje i innowacyjność to ostatnio bardzo popularne pojęcia. I zdecydowanie za często używane. Innowacyjność obecna w reklamach różnych produktów, m.in. telefonów komórkowych, szamponów, samochodów, była także ostatnio mocno promowana przez działania Unii Europejskiej i naszego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (np. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka). Wzmocniło to świadomość tego pojęcia wśród przedsiębiorców, którzy coraz częściej rozumieją, że nie wystarczy kopiować rozwiązań, aby odnieść trwały sukces na rynku.

Ale wciąż w wielu firmach innowacyjność myli się z kreatywnością i pomysłowością. A za innowatorów uznaje się osoby, które zgłaszają wiele pomysłów, nawet jeśli tylko nieliczne przekładają się na konkretne rozwiązania. Szkolenia z kreatywności są zwykle jednym z pierwszych działań firm, które chcą rozwijać innowacyjność. Ale wtedy para idzie w gwizdek. Kreatywność oznacza tworzenie pomysłów, a innowacyjność — ich wdrażanie! I właśnie skuteczne wdrożenie i dostarczenie nowej wartości są kluczowe, gdy mowa o innowacyjności.

Innowacje kojarzą się z czymś nowym i przełomowym. Radykalne są faktycznie najbardziej widoczne i spektakularne, ale udają się niezwykle rzadko. Około 90 proc. innowacji to niewielkie zmiany, które usprawniają produkty, usługi lub modele biznesu.

Wiele firm sprowadza jednak innowacyjność do aspektu technologicznego, który pozwala dostarczyć produkt lub usługę. Szczególnie firmy, których podstawowa działalność to produkcja lub tworzenie systemów informatycznych. Inżynierowie — pasjonaci techniki — często tak właśnie patrzą na innowacje. Ale to nie wystarcza. Nawet najnowocześniejsze produkty lub usługi muszą dostarczać klientom konkretną wartość, by zasłużyć na miano innowacji. W firmach, w których kompetencje techniczne i procesy produkcyjne są decydujące dla rozwoju, punkt widzenia klienta jest, niestety, mniej istotny. A dopiero właściwe rozpoznanie jego potrzeb i ich umiejętne zaspokojenie to klucz do sukcesu, czyli stworzenia innowacji, która zagwarantuje przewagę rynkową.

W Innovatice zetknęliśmy się z ponad setką definicji innowacji. Polecamy najprostszą: innowacja to nowy pomysł, który jest wdrożony i przynosi wartość zarówno klientowi, jak i firmie.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kuba Karliński

Polecane