Kuba Karliński
Innowacyjność, czyli o co właściwie chodzi?
Kuba Karliński
Innowacje i innowacyjność to ostatnio bardzo popularne pojęcia. I zdecydowanie za często używane. Innowacyjność obecna w reklamach różnych produktów, m.in. telefonów komórkowych, szamponów, samochodów, była także ostatnio mocno promowana przez działania Unii Europejskiej i naszego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (np. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka). Wzmocniło to świadomość tego pojęcia wśród przedsiębiorców, którzy coraz częściej rozumieją, że nie wystarczy kopiować rozwiązań, aby odnieść trwały sukces na rynku.
Ale wciąż w wielu firmach innowacyjność myli się z kreatywnością i pomysłowością. A za innowatorów uznaje się osoby, które zgłaszają wiele pomysłów, nawet jeśli tylko nieliczne przekładają się na konkretne rozwiązania. Szkolenia z kreatywności są zwykle jednym z pierwszych działań firm, które chcą rozwijać innowacyjność. Ale wtedy para idzie w gwizdek. Kreatywność oznacza tworzenie pomysłów, a innowacyjność — ich wdrażanie! I właśnie skuteczne wdrożenie i dostarczenie nowej wartości są kluczowe, gdy mowa o innowacyjności.
Innowacje kojarzą się z czymś nowym i przełomowym. Radykalne są faktycznie najbardziej widoczne i spektakularne, ale udają się niezwykle rzadko. Około 90 proc. innowacji to niewielkie zmiany, które usprawniają produkty, usługi lub modele biznesu.
Wiele firm sprowadza jednak innowacyjność do aspektu technologicznego, który pozwala dostarczyć produkt lub usługę. Szczególnie firmy, których podstawowa działalność to produkcja lub tworzenie systemów informatycznych. Inżynierowie — pasjonaci techniki — często tak właśnie patrzą na innowacje. Ale to nie wystarcza. Nawet najnowocześniejsze produkty lub usługi muszą dostarczać klientom konkretną wartość, by zasłużyć na miano innowacji. W firmach, w których kompetencje techniczne i procesy produkcyjne są decydujące dla rozwoju, punkt widzenia klienta jest, niestety, mniej istotny. A dopiero właściwe rozpoznanie jego potrzeb i ich umiejętne zaspokojenie to klucz do sukcesu, czyli stworzenia innowacji, która zagwarantuje przewagę rynkową.
W Innovatice zetknęliśmy się z ponad setką definicji innowacji. Polecamy najprostszą: innowacja to nowy pomysł, który jest wdrożony i przynosi wartość zarówno klientowi, jak i firmie.
Podpis: Kuba Karliński