Intermodal nabiera rozpędu

Transport: Przewozy intermodalne rosną. Ale polska kolej wciąż przewozi głównie węgiel. A ostatnio trwa na niej cenowa wojenka

Urząd Transportu Kolejowego podliczył wynikli przewozów kolejowych w II kwartale 2012 r. i rezultaty spółek świadczących usługi intermodalne. Przewoźnicy kolejowi przewieźli w tym czasie prawie 158,2 tys. tzw. jednostek. To wzrost w porównaniu do 2011 r. aż o 40,9 proc. Łączna masa w przewozach intermodalnych w I półroczu 2012 r. wyniosła 3,89 mln ton, a praca przewozowa 1,54 mld tonokilometrów. Udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym zwiększył się do 3,49 proc. (masa) i 6,53 proc. (wykonana praca). Radość? Umiarkowana.

Mały rynek

Zbigniew Pucek, członek zarządu ds. sprzedaży DB Schenker Rail Polska, podkreśla, że skala wzrostu przewozów intermodalnych jest po części wynikiem niewygórowanego punktu startowego.

— Ale jest też oznaką dynamicznego rozwoju tego segmentu transportu. Intermodal się rozwija. Szczególnie zaś dalekobieżne przewozy transgraniczne — mówi Zbigniew Pucek. Ale dodaje, że dwucyfrowe wzrosty wynikają również z tego, że polski rynek intermodalnych przewozów kolejowych jest wciąż mały.

— Wzrost na kolei w przewozach intermodalnych to także zasługa zmian prawa i coraz bardziej konsekwentna jego egzekucja. To dzięki niej transport samochodowy stracił część przewagi konkurencyjnej i część kontenerów zamiast na naczepy trafiła na wagony — uważa Zbigniew Pucek.

Węgiel i cenowa wojna

Wzrost przeładunków w portach nie rozwiąże skomplikowanej sytuacji na tym rynku. Dominuje na nim węgiel (w 2011 r. to ponad 40 proc. przewiezionej koleją masy) i rosną przewozy biomasy i właśnie transport intermodalny.

— Dzieje się to w czasie, gdy spadają ceny usług kolejowych i przewiduje się je przez kilka lat. Niższe ceny to efekt wojny cenowej, która rozkręca się na nowo. Są przewoźnicy, którzy przygotowują się do prywatyzacji. By zapewnić sobie zamówienia na najbliższy czas, biorą pod uwagę nawet kontrakty, które nie przynoszą zysku — twierdzi Zbigniew Pucek.

Jednak w górę

Sektor przewozów kolejowych rośnie w postępie kilkuprocentowym. A udział w wzmożonym ruchu kontenerów mają niemal wszyscy operatorzy. Cargosped, spółka odpowiedzialna w grupie PKP Cargo za przewozy intermodalne, w pierwszym półroczu przewiózł o około 48 proc. więcej jednostek.

— Ten wynik przekroczył nieznacznie nasze oczekiwania. Przybyło nam kilku ważnych kontrahentów. Mamy nadzieję, że to się utrzyma się i rok 2012 zamkniemy planowanym ponad 25-procentowym wzrostem — mówi Sebastian Świniarski, dyrektor biura intermodalnego Cargosped. Dodaje jednak, że prognozowanie średnio- i długoterminowe, może być obarczone dużym błędem.

— Należy się spodziewać dobrych wyników w tym roku i, jeśli koniunktura gospodarcza się nie załamie, a regulacje prawne nie zmienią znacząco konkurencyjności transportu kolejowego, wzrost powinien się utrzymać w najbliższych latach — przewiduje Zbigniew Pucek.

Wiele zależy od uregulowań prawnych, sytuacji na rynku armatorskim i stanu infrastruktury liniowej. A także od niezwykle ważnego elementu infrastruktury kolejowej, jakim jest bezpośrednie zaplecze portowe (Gdynia, Gdańsk) oraz od liczby i stanu torów w terminalach portowych.

OKIEM PRAKTYKA

Trzy powody wzrostu

JACEK BIECZEK

prezes CTL Logistics

Dobre wyniki transportu intermodalnego to, po pierwsze, efekt ożywienia gospodarczego w sektorze dużych i małych przedsiębiorstw. Obecny poziom przewozów intermodalnych przypomina ten sprzed 2008 r., czyli sprzed początku kryzysu. Drugim czynnikiem sprzyjającym zainteresowaniu tym transportem jest poprawa jakości części lądowej transportu intermodalnego. Wykorzystanie terminali lądowych oraz polepszanie punktualności i szybkości dostarczania jednostki UTI door-to-door zmienia spojrzenie klientów na ofertę rynkową i zachęca do korzystania z transportu intermodalnego. Trzecim powodem jest dostosowanie portów do potrzeb armatorów i klientów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Intermodal nabiera rozpędu