Internet podkręcony zakazem

Nowy gracz, więcej niedziel bez handlu, przetasowania własnościowe — będzie się działo, choć firmy nie robią wrażenia podekscytowanych.

Kurs walutowy, wyższe koszty pracy — to niepokoi spółki odzieżowe rok w rok. W 2018 r. przybyły niedziele bez handlu i wątpliwości, w jakim stopniu handel w internecie je skompensuje. Firmy mocniej odczuły też pogodę, o której nie wspominają w prognozach, a która np. we wrześniu ubiegłego roku podkopała sprzedaż. Jak będzie w 2019? — Stałym elementem ryzyka w branży odzieżowej, która w dużej mierze bazuje na imporcie [zleca szycie ubrań w Azji — red.], jest relacja złoty — dolar. Ponadto posiadanie sieci sklepów oznacza czynsze liczone w euro, a więc istotny jest też jego kurs — przyznaje Grzegorz Pilch, prezes Vistula Retail Group (VRG). Drugi element ryzyka to wzrost wynagrodzeń.

fot. ARC

— Z jednej strony, oznacza dla nas wzrost kosztów, ale z drugiej — lepiej zarabiający Polacy więcej wydają na odzież i biżuterię, co wyraźnie odczuwamy — podkreśla Grzegorz Pilch.

Rok temu firmy przewidywały, że zamknięcie sklepów w część niedziel podbije, i tak rosnący, handel internetowy. Teraz mogą to potwierdzić.

— Pomimo wolnych niedziel rosła sprzedaż w naszych salonach, ale dynamika wzrostu sprzedaży w internecie była kilkakrotnie większa. Dodanie kolejnej niehandlowej niedzieli prawdopodobnie dodatkowo podkręci e-sprzedaż, choć oczywiście wolelibyśmy handlować i tu, i tu — mówi szef VRG.

Jednym z najczęściej komentowanych tematów w branży w 2018 r. była informacja „PB” o wejściu do Polski Primarka, odzieżowego giganta z Irlandii, znanego z niskich cen i kolejek do kas. Pierwszy sklep otworzy przed wakacjami — w Warszawie.

— Będzie to wydarzenie, ale raczej medialne. Nas nie dotknie, bo działamy w innym segmencie. Żeby mieć realny wpływ na branżę odzieżową, Primark musiałby tu zbudować skalę, a do tego nie wystarczy otwarcie jednego czy dwóch sklepów. Nie nastąpi to raczej w 2019 r., może w 2020 — mówi Grzegorz Pilch.

Stałym elementem ryzyka w branży odzieżowej jest relacja złoty — dolar oraz złoty — euro. Drugi element ryzyka to wzrost wynagrodzeń.

W tym roku rozstrzygną się natomiast losy firm Gino Rossi i Simple. Próbując zaspokoić zapotrzebowanie na kapitał obrotowy, producent obuwia usiłował przez wiele miesięcy 2018 r. sprzedać markę odzieżową. Długo negocjował z Monnarim — stronom zdarzało się wydawać sprzeczne komunikaty o przebiegu procesu. Potem do gry wkroczył OTCF, właściciel marki 4F, ale dość szybko wycofał się z zakupu. Ostatecznie w grudniu na horyzoncie pojawiło się CCC, z wezwaniem na akcje spółki. Zapisy potrwają do 31 stycznia. © Ⓟ

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane