Internet rozpycha się w magazynach

10-01-2018, 22:00

Firmy potrzebują coraz więcej miejsca do składowania towarów. Rynek napędza dynamicznie rosnąca branża e-commerce

Aż 84 proc. firm w Polsce spodziewa się wzrostu liczby zamówień w najbliższych dwóch-trzech latach. To oznacza, że będą potrzebowały więcej miejsca do składowania towaru — wynika z badania przeprowadzonego przez PMR Consulting & Research na zlecenie firm Fiege i P3 Logistic Parks. Średnia powierzchnia magazynów wynajmowanych przez przedsiębiorstwa rośnie już od pewnego czasu.

Zobacz więcej

Fot. Fotolia

— Jeszcze kilka lat temu największe transakcje dotyczyły wynajmu około 50 tys. mkw. i było ich 1-2 rocznie. Obecnie, średnio raz w miesiącu podpisywana jest umowa najmu takiej powierzchni, zaś największe transakcje dotyczą najmu nawet ponad 100 tys. mkw. Średnia wielkość transakcji w ciągu kilku lat wzrosła ponad dwukrotnie i dziś wynosi około 10 tys. mkw. — informuje Jan Barbasiewicz, dyrektor w dziale powierzchni logistycznych i przemysłowych firmy Colliers International.

Więcej miejsca

W pierwszych trzech kwartałach 2017 r. deweloperzy wynajęli prawie 2 mln powierzchni magazynowo-przemysłowej — wynika z danych Savillsa. Na wynik wpłynęły przede wszystkim umowy o metrażu powyżej 100 tys. mkw. podpisane przez Castoramę, Amazona i Zalando.

— Już od kilku lat obserwujemy zapotrzebowanie klientów na coraz większe magazyny. Firma Amazon jest doskonałym przykładem — jej pierwsze inwestycje w Polsce to nieruchomości o metrażu ponad 100 tys. mkw. W większości są to obiekty typu BTS [build-to-suit, czyli budowane na miarę — red.] — mówi Kamil Szymański, dyrektor w dziale powierzchni magazynowych i przemysłowych firmy Savills.

Według badania Fiege i P3 Logistic Parks koszty pracy, dostępność wykwalifikowanych pracowników, stale ulepszana i rozwijana infrastruktura transportowa, a także wysokiej jakości obiekty to czynniki, które w największym stopniu decydują o atrakcyjności Polski jako miejsca do lokowania zakładów produkcyjnych i magazynów.

— Optymizmem napawa też fakt, że firmy nadal chcą się tu rozwijać. Aż 54 proc. respondentów zadeklarowało chęć powiększenia zajmowanej powierzchni magazynowej lub produkcyjnej, a 45 proc. zamierza to zrobić w perspektywie najbliższych 2-3 lat. Warto zwrócić też uwagę, że nowe obiekty będą służyły firmom nie tylko do obsługi rynku polskiego, ale także innych państw, szczególnie z Europy Środkowej i Wschodniej. Nasz kraj ma szansę stać się interregionalnym centrum dystrybucji — uważa Piotr Bzowski, dyrektor P3 w Polsce, odpowiedzialny za wynajem i rozwój.

Wyższa poprzeczka

Deweloperzy zapewniają, że w przypadku rozwoju działalności najemcy umożliwiają mu powiększenie zajmowanej powierzchni magazynowej. — Jesteśmy bardzo elastyczni. Rzeczywiście w ostatnim czasie firmy coraz częściej przedłużając najem obiektów na kolejny okres, a często decydują się także na dodatkową powierzchnię. Takiej tendencji możemy się spodziewać również w kolejnych okresach — twierdzi Agnieszka Góźdź, szefowa działu wynajmu MLP Group. Na rosnące potrzeby najemców reaguje także Segro.

— Jeśli istnieje możliwość rozbudowy, budynek jest rozwijany, jak np. obiekt dla Jiffy Packaging w Segro Logistics Park Gliwice. Powstawanie coraz większych obiektów magazynowych napędza przede wszystkim rozwijająca się branża e-commerce, która wymaga dużo miejsca — mówi Magdalena Szulc, dyrektor Segro na Europę Centralną. Deweloperzy zwracają jednocześnie uwagę na rosnące wymagania firm w zakresiestandardu wynajmowanych nieruchomości.

— Firmy, z którymi współpracujemy, chcą wiedzieć, z jakich nowoczesnych rozwiązań będą mogły korzystać i jakie dodatkowe instalacje możemy dla nich zamontować. Wprowadzenie takich technologii przy projektowaniu i realizacji budynków magazynowych to dodatkowy koszt dla inwestorów, który jednak zwraca się w postaci oszczędności kosztów eksploatacyjnych. Przykładem nowoczesnych rozwiązań, które udostępniamy klientom w naszych magazynach, jest inteligentny system smart meteringu. Umożliwia on zdalny odczyt wszystkich mediów — energii, wody, gazu i ciepła. Dzięki niemu klienci mogą analizować i zarządzać zużyciem mediów, co pozwala na bieżąco kontrolować koszty i dokonywać odpowiednich usprawnień. System również pozwala łatwo wykrywać wszelkiego rodzaju nieprawidłowości, które mogą się zdarzyć podczas procesów produkcyjnych — wyjaśnia Tomasz Oktaba, dyrektor działu zarządzania projektami budowlanymi Prologis w Polsce. Wzrost zastosowania nowoczesnych technologii w magazynach zauważa także Miłosz Borkowski, doradca w dziale powierzchni przemysłowych i magazynowych w firmie Cresa Polska.

— Stosuje się takie rozwiązania, jak np. system automatycznego sczytywania tablic rejestracyjnych, dzięki któremu przyspiesza się transport wewnątrz parku magazynowego, jednoczenie ograniczając korki na wjeździe. Popularne jest też stosowanie systemu kontroli zużycia mediów oraz kosztów eksploatacyjnych dzięki możliwości mobilnego zarządzania i monitorowania, np. za pomocą smartfona. Wykorzystuje się także nowoczesne sposoby wykonawstwa budynków przyjaznych środowisku — wymienia Miłosz Borkowski.

W powijakach

Co ciekawe, w Polsce wciąż raczkuje rynek nowoczesnych samoobsługowych minimagazynów (tzw. self-storage, o powierzchni 1-10 mkw.). Pierwsze obiekty tego typu pojawiły się u nas w latach 2010-11.

— Ich głównymi najemcami są osoby prywatne i małe firmy. Pierwsze traktują je jako bezpieczniejsze zastępstwo piwnicy albo garażu, a drugie jako podręczne magazynki biurowe, na meble, urządzenia itp. Są to obiekty typowe dla dużych miast w USA i Europie Zachodniej. W Polsce, głównie w Warszawie, jest jeszcze miejsce dla tego typu inwestycji — mówi Jan Barbasiewicz. Najbardziej rozwiniętym i dojrzałym rynkiem minimagazynów jest Wielka Brytania, gdzie znajduje się prawie 44 proc. takich obiektów. — Na podium znalazły się również Francja i Hiszpania, które mają po 11 proc. udziałów w segmencie obiektów typu self-storage. Rosnącą popularność tego rynku w Europie potwierdza wysoki poziom wynajęcia, który w 2017 r. wyniósł średnio 81 proc. Najwyższe wyniki notują Węgry, Irlandia, Belgia i Dania, gdzie około 90 proc. dostępnej powierzchni jest wynajęte — komentuje Jan Jakub Zombirt, dyrektor z działu doradztwa strategicznego JLL.

WIRTUALNY NAPĘD: Dynamiczny rozwój rynku e-commerce to jeden z głównych powodów, dla których firmy powiększają zajmowaną powierzchnię magazynową. Trend będzie się umacniał. [FOT. FOTOLIA]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Internet rozpycha się w magazynach