Internetowa telewizja to przyszłość

Jakub Dwernicki
opublikowano: 30-04-2008, 00:00

Wyniki badań przeprowadzonych przez TNS OBOP na zlecenie firmy Inotel wskazują, że jesteśmy zmęczeni tradycyjną telewizją. Aż 45 proc. ankietowanych chciałoby mieć możliwość przewijania reklam. 30 proc. chciałoby za pośrednictwem telewizora surfować przez internet, a 29 proc. chętnie skorzystałoby z usług wirtualnej wypożyczalni wideo (tzw. wideo na żądanie — VoD).

Polacy oczekują więc od telewizji większej personalizacji i funkcjonalności. Taką możliwość daje telewizja IP, łącząca zalety telewizji cyfrowej i szerokopasmowego internetu, od niedawna dostępna także w Polsce. Daje ona dużą swobodę w wyborze tego, co i kiedy chcemy oglądać. W praktyce umożliwia tworzenie własnego programu telewizyjnego — dzięki IPTV możemy np. swobodnie dobierać repertuar programów, a także czas ich emisji.

IPTV, obok programów telewizyjnych, w tym nadawanych w wysokiej rozdzielczości, oferuje telewidzom wiele dodatkowych funkcji, również takich, których nie ma w ofercie platform cyfrowych. Oprócz dostępu do biblioteki filmów na żądanie widzowie mogą np. prowadzić wideorozmowy z wykorzystaniem telewizora. IPTV jest też doskonałym rozwiązaniem dla tych, którzy nie mają komputera lub dostępu do internetu. Dzięki tej telewizji można bowiem przeglądać strony internetowe za pośrednictwem telewizora i pilota. Użytkownicy IPTV mogą także wymieniać się filmami, zdjęciami i innymi nagraniami — podobnie jak w sieci YouTube. Mogą też słuchać internetowych stacji radiowych.

IPTV to kolejny etap rozwoju telewizji, który można porównać do rewolucji, jaka dokonała się, gdy zaczęliśmy odbierać programy w kolorze. Wszystko wskazuje na to, że za kilka lat tradycyjna telewizja zacznie być wypierana przez IPTV. Już dziś badania wskazują, że aż 33 proc. Polaków jest gotowych zrezygnować z telewizji kablowej lub platformy cyfrowej i zapłacić więcej za dostęp do IPTV. Wśród osób młodych i dobrze wykształconych jest takich 47 proc.

Polska to kolejny europejski kraj, w którym jest tak duże zainteresowanie IPTV. Gdy uruchomiliśmy tę usługę, a jeszcze przed rozpoczęciem akcji informacyjnej, do naszych salonów zgłosiło się kilkudziesięciu klientów. Na nasz kontynent przypada 60 proc. światowych odbiorców IPTV, a dynamika wzrostu dla takich usług wynosi 250 proc. rocznie. Biorąc pod uwagę prognozy, można mieć pewność, że przyszłość IPTV zapowiada się równie dobrze. Według Analysis Research, liczba gospodarstw domowych w Europie Zachodniej korzystających z IPTV wzrośnie w ciągu pięciu lat z 5,8 do 16,6 mln. Również z biznesowego punktu widzenia telewizja IP jest coraz bardziej interesująca. Analysis Research prognozuje, że do 2012 r. dochody z usług wzrosną do 2,3 mld euro.

IPTV spowoduje duże zmiany nie tylko na rynku telewizyjnym, ale także telekomunikacyjnym. Wymaga bowiem bardzo szybkich łączy światłowodowych. A na razie taką infrastrukturę ma bardzo niewielu operatorów.

Jakub Dwernicki

prezes spółki Inotel

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jakub Dwernicki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu