Internetowe Gazele nie narzekają

Wojciech KowalczukWojciech Kowalczuk
opublikowano: 2014-10-09 00:00

Ponad 150 gości wzięło udział w gali e-Gazel Biznesu w poznańskiej Concordii

E-Gazele to ranking małych i średnich dynamicznie się rozwijających firm z branży e-commerce, który przygotowała redakcja „Pulsu Biznesu” na podstawie danych zgromadzonych przez firmę ARC Rynek i Opinia. Ranking zawiera prawie 300 firm z całej Polski, wyselekcjonowanych z ponad 13 tys. trudniących się handlem w sieci. Podstawowymi kryteriami miejsca na liście były: przyrost przychodów w 2013 r. liczony w stosunku do roku poprzedniego i — oczywiście — zyskowność.

DWA POKOLENIA:
DWA POKOLENIA:
W poznańskiej gali e-Gazel Biznesu wzięli udział przedstawiciele e-firm z województw: lubuskiego, łódzkiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. Na wspólnej fotografii znaleźli się zarówno doświadczeni praktycy tradycyjnego biznesu, którzy odnaleźli się w realiach e-commerce, jak i ludzie młodzi, zdobywający pierwsze doświadczenia już w warunkach e-gospodarki.
BARTOSZ DZIAMSKI

Motory i bariery

W poznańskiej gali — pierwszej z pięciu towarzyszących rankingowi e-Gazel Biznesu — wzięli udział laureaci z województw:lubuskiego, łódzkiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. W centrum Concordia e-Gazele nie tylko świętowały. Chętnie też dzieliły się doświadczeniami i opiniami i mimo że to raczej niej leży w naturze firm działających w cyberbiznesie — zerkały wstecz. Kamienie milowe w rozwoju swojej firmy przedstawił Andrzej Świderski, menedżer firmy Euroflorist, która dzisiaj jest pocztą kwiatową.

— Firma istnieje od 19 lat. Pierwszą stronę internetową założyła w 1999 r. Przełomem było wyposażenie jej w funkcję „koszyk”, a kolejnym — pierwsza płatność kartą w 2001 r. — wspominał Andrzej Świderski.

Co ciekawe, e-Gazele Biznesu jako jedna z nielicznych grup firm nie narzekają na częste zmiany polskich przepisów, w branży e-commerce zmiany działają zwykle na ich korzyść.

— Jedną z podstawowych przeszkód w rozwoju e-handlu jest obawa nabywcy przed kupowaniem towaru, którego nie mógł obejrzeć, i niedowierzanie, że będzie mógł odzyskać pieniądze za zwrócony towar, który nie spełnił jego oczekiwań. Tymczasem zmiany przepisów dotyczących branży e-commerce zmierzają do tego, aby dać jak najwięcej gwarancji nabywcy — mówił Tytus Dobrzyński, dyrektor firmy Geo-Poland, która za pośrednictwem sieci handluje mlekiem w proszku.

Jego opinię podzielił Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej, który podkreślił, że czasy bezczelnych oszustw w handlu sieciowym na szczęście odeszły już w niepamięć.

— Prawie nie zdarzają się przypadki, gdy klient, kupując w sieci odkurzacz, dostawał zabawkę zamiast prawdziwego sprzętu. Poza tym operatorzy logistyczni doskonalą swoje usługi adresowane do branży e-commerce. Dla Poczty Polskiej rozwój e-commerce jest szansą zmiany wizerunkowej. Znów mamy możliwość dostarczania klientom zadowolenia, a nie — jak do niedawna — głównie mandatów, faktur do uregulowania i tym podobnych nie zawsze przyjemnych dokumentów — mówił Janusz Wojtas.

Rola technologii

Na obraz branży e-commerce i wyniki wielki wpływ wywiera również postęp technologiczny. Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału MasterCard Europe, zwrócił uwagę na to, że o ile Polacy mają już 36 mln kart płatniczych, co odpowiada prawie 95 proc. populacji, o tyle transakcje w sieci stanowią u nas zaledwie kilka procent wszystkich zakupów. Dlatego popularyzacja e-commerce to, jego zdaniem, jeden z kierunków rozwoju branży. Na inny aspekt zwrócił uwagę Marek Lekki, dyrektor zarządzający firmy ARC Rynek i Opinia, która przeprowadziła wśród e-Gazel ankietę. Wskazuje ona m.in. na to, że w e-handlu upowszechnia się wykorzystanie urządzeń mobilnych. Kupujący posługują się już nawet nie tabletami, lecz smartfonami. — Może to oznaczać, że już wkrótce miejsce e-Gazel Biznesu zajmą m-Gazele — podsumował Marek Lekki.

50 - tyle firm z województw: lubuskiego, łódzkiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego, zakwalifikowało się do pierwszej edycji rankingu e-Gazele Biznesu.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface