E-Gazele to ranking małych i średnich dynamicznie się rozwijających firm z branży e-commerce, który przygotowała redakcja „Pulsu Biznesu” na podstawie danych zgromadzonych przez firmę ARC Rynek i Opinia. Ranking zawiera prawie 300 firm z całej Polski, wyselekcjonowanych z ponad 13 tys. trudniących się handlem w sieci. Podstawowymi kryteriami miejsca na liście były: przyrost przychodów w 2013 r. liczony w stosunku do roku poprzedniego i — oczywiście — zyskowność.

Motory i bariery
W poznańskiej gali — pierwszej z pięciu towarzyszących rankingowi e-Gazel Biznesu — wzięli udział laureaci z województw:lubuskiego, łódzkiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. W centrum Concordia e-Gazele nie tylko świętowały. Chętnie też dzieliły się doświadczeniami i opiniami i mimo że to raczej niej leży w naturze firm działających w cyberbiznesie — zerkały wstecz. Kamienie milowe w rozwoju swojej firmy przedstawił Andrzej Świderski, menedżer firmy Euroflorist, która dzisiaj jest pocztą kwiatową.
— Firma istnieje od 19 lat. Pierwszą stronę internetową założyła w 1999 r. Przełomem było wyposażenie jej w funkcję „koszyk”, a kolejnym — pierwsza płatność kartą w 2001 r. — wspominał Andrzej Świderski.
Co ciekawe, e-Gazele Biznesu jako jedna z nielicznych grup firm nie narzekają na częste zmiany polskich przepisów, w branży e-commerce zmiany działają zwykle na ich korzyść.
— Jedną z podstawowych przeszkód w rozwoju e-handlu jest obawa nabywcy przed kupowaniem towaru, którego nie mógł obejrzeć, i niedowierzanie, że będzie mógł odzyskać pieniądze za zwrócony towar, który nie spełnił jego oczekiwań. Tymczasem zmiany przepisów dotyczących branży e-commerce zmierzają do tego, aby dać jak najwięcej gwarancji nabywcy — mówił Tytus Dobrzyński, dyrektor firmy Geo-Poland, która za pośrednictwem sieci handluje mlekiem w proszku.
Jego opinię podzielił Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej, który podkreślił, że czasy bezczelnych oszustw w handlu sieciowym na szczęście odeszły już w niepamięć.
— Prawie nie zdarzają się przypadki, gdy klient, kupując w sieci odkurzacz, dostawał zabawkę zamiast prawdziwego sprzętu. Poza tym operatorzy logistyczni doskonalą swoje usługi adresowane do branży e-commerce. Dla Poczty Polskiej rozwój e-commerce jest szansą zmiany wizerunkowej. Znów mamy możliwość dostarczania klientom zadowolenia, a nie — jak do niedawna — głównie mandatów, faktur do uregulowania i tym podobnych nie zawsze przyjemnych dokumentów — mówił Janusz Wojtas.
Rola technologii
Na obraz branży e-commerce i wyniki wielki wpływ wywiera również postęp technologiczny. Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału MasterCard Europe, zwrócił uwagę na to, że o ile Polacy mają już 36 mln kart płatniczych, co odpowiada prawie 95 proc. populacji, o tyle transakcje w sieci stanowią u nas zaledwie kilka procent wszystkich zakupów. Dlatego popularyzacja e-commerce to, jego zdaniem, jeden z kierunków rozwoju branży. Na inny aspekt zwrócił uwagę Marek Lekki, dyrektor zarządzający firmy ARC Rynek i Opinia, która przeprowadziła wśród e-Gazel ankietę. Wskazuje ona m.in. na to, że w e-handlu upowszechnia się wykorzystanie urządzeń mobilnych. Kupujący posługują się już nawet nie tabletami, lecz smartfonami. — Może to oznaczać, że już wkrótce miejsce e-Gazel Biznesu zajmą m-Gazele — podsumował Marek Lekki.
50 - tyle firm z województw: lubuskiego, łódzkiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego, zakwalifikowało się do pierwszej edycji rankingu e-Gazele Biznesu.