PKP Linia Hutniczo-Szerokotorowa (LHS), operator i przewoźnik działający na szerokim torze łączącym Polskę i Ukrainę, złożyła wniosek kredytowy w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI). Zamierza pożyczyć 121 mln zł na inwestycje warte 300 mln zł.

— Projekt dotyczy modernizacji infrastruktury kolejowej, w tym stacji, urządzeń sterowania ruchem i przejazdów kolejowych oraz zakupu urządzeń do konserwacji linii szerokotorowej [1520 mm szerokości — red.]. Realizowany będzie w latach 2017-20 — informuje Agnieszka Hałasa, rzecznik prasowy PKP LHS.
Spółka podpisała już umowę na modernizację systemu sterowania ruchem i przebudowę układu torowego na stacji Zamość Bortatycze LHS. Dzięki systemowi komputerowemu zwiększy się bezpieczeństwo pracowników oraz skróci czas obsługi pociągów. By poprawić bezpieczeństwo i przepustowość, na końcowej stacji linii szerokotorowej zostaną zmodernizowane systemy sterowania na stacji Sławków LHS.
Jerzy Polaczek, poseł PiS i były minister transportu, postulował wydłużenie szerokiego toru do Gliwic i Kędzierzyna-Koźla, by usprawnić przepływ towarów na zapowiadanym przez Chińczyków Nowym Jedwabnym Szlaku, ale rządowi urzędnicy nie widzą obecnie takiej potrzeby.
LHS podpisała natomiast umowę na zaprojektowanie i budowę światłowodu z kablem telekomunikacyjnym na 260-kilometrowym odcinku od Zwierzyńca do Sławkowa.
— Celem inwestycji jest poprawa jakości i bezpieczeństwa usług transportowych. Budowa światłowodu zapewni cyfrową transmisję danych dla potrzeb systemów IT, a także planowanych rozwiązań z zakresu automatyki oraz sterowaniaruchem kolejowym, co umożliwi podwyższenie prędkości pociągów i przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii — dodaje rzecznik PKP LHS.
Poszukiwanie pieniędzy
To nie koniec inwestycji na szerokim torze. „PB” pisał niedawno o ankiecie Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), której celem jest podjęcie rozmówz Komisją Europejską o skierowaniu funduszy unijnych na inwestycje w bocznice i kolejowe przejścia graniczne. LHS nie ma bocznic, planuje natomiast rozbudowę stacji granicznej Hrubieszów LHS oraz tamtejszego układu torowego.
W grę wchodzi także budowa mijanki szerokotorowej na stacji Zamość Majdan LHS, wraz z placem wyładunkowym, infrastrukturą towarzyszącą i urządzeniamisterowania ruchem kolejowym. Planowane są także lokalne centra sterowania na stacjach Wola Baranowska LHS i Sędziszów LHS oraz modernizacja przejazdów kolejowych i zakup maszyn torowych.
Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, podkreśla, że z realizacją inwestycji spółka startuje w dobrym momencie. Jeśli PKP PLK nie uda się wykorzystać wszystkich pieniędzy unijnych, być może uda się je przesunąć na szeroki tor. Przedstawiciele PKP LHS o pieniądzach PKP PLK się nie wypowiadają. Podkreślają natomiast, że analizują różne możliwości pozyskania finansowania na dodatkowe inwestycje w modernizację infrastruktury, np. bezzwrotnego wsparcia i pieniędzy z programów CUPT.
Gazowe pociągi
Wniosek prekwalifikacyjny do CUPT przekazał już planujący inwestycje na swoim szerokim torze Pekaes, który ma spółkę Chemikals, dysponującą bocznicą w terminalu w Braniewie.
— Planujemy rozbudować bocznicę Logistic Terminal Braniewo. Celem inwestycji jest zwiększenie długości użytkowej torów na bocznicy i poprawa przepustowości tzw. jednorazowego przyjęcia większej liczby pociągów — mówi Maciej Bachman, prezes Pekaesu. Dzięki dotychczas wykonanym inwestycjom w Braniewie spółka Chemikals dwukrotnie zwiększyła moce rozładunkowe.
— Obecnie bocznica może jednocześnie przyjąć ponad 200 wagonów szerokotorowych, przeładowując wolumen gazu płynnego na poziomie ponad 15 tys. ton miesięcznie. Łączna długość torów na bocznicy wynosi blisko 8,5 km, a wolumen przeładunku sięga ponad 15 tys. ton gazu miesięcznie i stale się powiększa. Dalsza rozbudowa terminalu w Braniewie zapewni nam większą elastyczność, usprawniając zarządzanie operacyjne i płynną obsługę nowych klientów — twierdzi Maciej Bachman.