Irena Eris znowu myśli o giełdzie

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2023-05-12 16:50

Pierwsze podejście kosmetyczno-hotelowej grupy do GPW przerwała bessa po wybuchu wojny. Dr Irena Eris zachowuje jednak gotowość do debiutu

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • na jakim etapie są przymiarki do giełdy grupy Dr Irena Eris,
  • jakie były wyniki firmy w 2022 r.,
  • jak na biznes wpłynęła wojna w Ukrainie
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Od końca 2021 r., gdy duże IPO przeprowadziły Grupa Pracuj i STS Holding, jedynymi nowymi spółkami na dużym parkiecie warszawskiej giełdy byli transferowicze z NewConnect. Dr Irena Eris, znana głównie z produkcji i dystrybucji kosmetyków, do giełdy przymierzała się rok temu - a teraz sygnalizuje, że nie porzuca tych planów.

Spółka złożyła prospekt w KNF jeszcze w marcu ubiegłego roku. Niespełna trzy miesiące później zdecydowała się na zawieszenie postępowania prospektowego ze względu na „sytuację na rynkach kapitałowych", ale jej przedstawiciele zapowiadali, że „będą monitorować otoczenie, tak by w odpowiednim momencie wrócić do realizacji planów". Teraz spółka nie przesądza, że moment jest odpowiedni, ale zaktualizowała dokumenty w KNF, co formalnie przedłuża ważność prospektu o rok.

- Pod koniec kwietnia złożyliśmy aktualizację prospektu w związku z projektem wprowadzenia spółki na giełdę. Publiczna oferta akcji pozostaje jedną z możliwości wsparcia finansowania naszej ekspansji. Zdecydowaliśmy się na aktualizację dokumentów złożonych w ramach postępowania prowadzonego przez KNF, aby utrzymać gotowość do oferty, jeśli podejmiemy decyzję o realizacji tego scenariusza - mówi Paweł Orfinger, prezes spółki, cytowany w jej komunikacie.

Dr Irena Eris to obecnie całkowicie rodzinny biznes - po 31,2 proc. akcji mają Henryk Orfinger i jego żona Irena Eris (formalnie jej nazwisko to Irena Szołomicka-Orfinger), a po 18,8 proc. ich synowie: Paweł i Krzysztof. Debiut i sprzedaż części akcji mogłyby pomóc w ekspansji firmy i finansowaniu przejęć.

- Jesteśmy prężnie rozwijającą się rodzinną firmą, nasze produkty są chętnie wybierane w Polsce i ponad 70 krajach na całym świecie. Planujemy dalej szybko się rozwijać. Nasza strategia pozostaje aktualna – chcemy zwiększać skalę działalności w segmencie kosmetycznym, przede wszystkim poprzez przejęcia atrakcyjnych marek oraz producentów kosmetyków działających w Polsce lub za granicą oraz poprzez rozwój organiczny - mówi Paweł Orfinger.

Drugie podejście:
Drugie podejście:
Dr Irena Eris to obecnie rodzinna firma, a jej prezesem jest Paweł Orfinger, syn zalożycieli, którzy stworzyli kosmetyczny biznes cztery dekady temu. Od ubiegłego roku grupa przymierza się do giełdy, ale nie wyklucza innych scenariuszy pozyskania kapitału na rozwój i przejęcia.

Dr Irena Eris w 2022 r. miała na poziomie jednostkowym 270,8 mln zł przychodów (o prawie 12 proc.), z czego prawie jedna trzecia pochodziła z eksportu (jego udział znacząco się nie zmienił, choć przed rosyjską inwazją największymi zagranicznymi rynkami dla grupy były Rosja, Białoruś i Ukraina). Zanotowała przy tym 45,6 mln zł EBITDA (zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację) i 29 mln zł zysku netto. W obu przypadkach oznacza to wzrost o ponad 25 proc.

„W związku z rozpoczęciem wojny w Ukrainie spółka chwilowo wstrzymała eksport na rynek ukraiński, a także podjęła decyzję o trwałym wstrzymaniu eksportu kosmetyków do Rosji oraz do Białorusi. W związku z tą sytuacją spółka musiała znaleźć inne rynki zbytu dla produktów wytworzonych na rynki wschodnie, a także ponieść koszty zaplanowanych lecz wstrzymanych akcji promocyjnych, co spowodowało poniesienie dodatkowych kosztów" - napisano w sprawozdaniu z działalności za 2022 r.

Za większość biznesu odpowiada segment kosmetyczny, ale grupa ma jeszcze jedną silną linię biznesową. W Krynicy-Zdroju, Polanicy-Zdroju i na Wzgórzach Dylewskich (Mazury) prowadzi trzy hotele z segmentu premium, odpowiadające za ok. 20 proc. przychodów grupy.

Jeszcze w ubiegłym roku Paweł Orfinger zapowiadał na łamach Pulsu Biznesu, że spółka poza rozwojem biznesu kosmetycznego (organicznym i poprzez przejęcia) ma w planach budowę czwartego hotelu.