Itaka i Wakacje.pl przedłużają współpracę

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2024-07-29 16:04

Touroperator, który wypowiedział umowę portalowi z ofertami wakacyjnymi, będzie z nim jednak współpracował nie do końca lipca, lecz do końca października. Możliwe, że nawet dłużej.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

— do kiedy na pewno potrwa współpraca Itaki i portalu Wakacje.pl

— dlaczego Itaka wypowiedziała portalowi umowę
— jakie wyniki zanotowały w ubiegłym roku firmy

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Pod koniec kwietnia Itaka, drugie biuro podróży pod względem liczby klientów z Polski w 2023 r. (po TUI Poland), poinformowała o zakończeniu współpracy z portalem Wakacje.pl. Powodem decyzji były „zachodzące w ostatnich latach zasadnicze zmiany w strategii Wakacji.pl oraz brak wspólnego interesu w kierunkach rozwoju”.

Współpraca, czyli sprzedaż ofert Itaki przez portal Wakacje.pl, miała się zakończyć z ostatnim dniem lipca. Spółki przesłały w poniedziałek oświadczenie, w którym informują o wydłużeniu współpracy.

„Ze względu na zbliżający się koniec okresu wypowiedzenia umowy agencyjnej […] na spotkaniu, które odbyło się z inicjatywy Wakacje.pl […], strony uzgodniły przedłużenie okresu wypowiedzenia o kolejne trzy miesiące, tj. do końca października 2024 r.” — czytamy w oświadczeniu.

Jest szansa na kolejne wydłużenie.

„Na obecnym etapie strony nie wykluczają podjęcia rozmów o współpracy lub realizowaniu wspólnie projektów po upływie wydłużonego okresu wypowiedzenia” — głosi oświadczenie.

Przypomnijmy, że od końca 2018 r. przez portal Wakacje.pl nie sprzedaje TUI Poland.

Powody do niezadowolenia

Kwietniowa decyzja Itaki o zakończeniu współpracy z portalem Wakacje.pl zapadła chwilę po tym, gdy pojawiły się w nim oferty na wyłączność tureckiego biura Anex Tour i ukraińskiego Join UP! Był to pierwszy taki przypadek. Wcześniej oferty biur były zawsze dostępne w tych samych cenach w różnych kanałach sprzedaży.

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych (OSAT) wydało oświadczenie, w którym nie rekomendowało współpracy z biurami Anex Tour i Join UP!. Wkrótce po tym produkt zniknął z oferty Wakacje.pl.

W kwietniowym wywiadzie dla branżowego portalu turystyka.rp.pl Piotr Henicz, wiceprezes Itaki, zarzucił Wakacjom.pl m.in. tworzenie konkurencji dla salonów sprzedaży spółki. Gdy Wakacje.pl startowały, sprzedawały wyłącznie przez internet, a obecnie mają 300 biur stacjonarnych. Niekiedy przejmują biura niezależnych agentów, którzy współpracowali z Itaką. Strony nie rozmawiają jednak o ustaleniu warunków otwierania nowych biur.

— Itaka nie będzie nic negocjować w sprawie sieci sprzedaży. My tę sieć tworzymy od ponad 30 lat i będziemy ją konsekwentnie rozszerzać — mówi Piotr Henicz, wiceprezes Itaki.

Itaka ma obecnie prawie 200 salonów firmowych.

W wywiadzie dla turystyka.rp.pl Piotr Henicz powiedział też, że Wakacje.pl nie wykonują planów sprzedażowych Itaki i sprzedają jej oferty w last minute, a także nie chcą integracji systemów rezerwacyjnych, co pozwoliłoby na prezentowanie najbardziej aktualnych cen na stronach Wakacji.pl. Przypomnijmy, że UOKiK nałożył na portal 1 mln zł kary za brak zgodności cen prezentowanych na stronie z ofertami touroperatorów. Zarząd Wakacji.pl odrzucił wszystkie oskarżenia i poinformował o trwającej integracji systemów. Obecnie spółka odmawia komentarza dotyczącego zakresu trwających negocjacji.

Dwóch gigantów

Nowa Itaka, która odpowiada za sprzedaż w Polsce, miała w ubiegłym roku 4,1 mld zł przychodów (2,9 mld zł rok wcześniej) i 233,8 mln zł zysku netto (18,4 mln zł rok wcześniej). Itaka Holdings miała w ubiegłym roku 1,1 mld zł przychodów (23,6 mln zł rok wcześniej) i 45,2 mln zł zysku netto (19,2 mln zł rok wcześniej). Nowa Itaka, która odpowiada za sprzedaż w Polsce, miała w ubiegłym roku 4,1 mld zł przychodów (2,9 mld zł rok wcześniej) i 233,8 mln zł zysku netto (18,4 mln zł rok wcześniej). Dla porównania: TUI Poland miał 3,09 mld zł przychodów, a Rainbow 2,4 mld zł. Pod względem liczby klientów w Polsce pierwszy był w zeszłym roku TUI (896,8 tys.), Itaka druga (749,9 tys.), a trzeci Coral (610 tys.).

Należące do Grupy Wirtualna Polska Wakacje.pl, które sprzedają oferty przez portale wakacje.pl i easygo.pl, a także zarabiają na sprzedaży ubezpieczeń i rezerwacji miejsc parkingowych, miały w 2023 r. 320 mln zł przychodów (195,1 mln zł rok wcześniej) i 65,2 mln zł zysku netto (27,4 mln zł rok wcześniej).