ITS opracowuje plan dla autonomicznych samochodów

opublikowano: 14-06-2021, 08:00

W pełni autonomiczne pojazdy pojawią się na naszych drogach w 2030 r. Do tego czasu należy jednak przygotować niezbędną infrastrukturę, przepisy i… przekonać użytkowników – podkreślają eksperci Instytutu Transportu Samochodowego (ITS).

Ogólnoświatowe parcie na autonomiczną motoryzację i nowe technologie w transporcie tłumaczone jest chęcią zmniejszenia liczby wypadków na drogach i związanych z nimi kosztów. Jest o co walczyć. Poza ludzką tragedią z wypadkami i kolizjami drogowymi wiążą się ogromne koszty. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oszacowała je w 2018 r. na 55,6 mld zł, co stanowiło 2,7 proc. PKB. Na te koszty składają się przede wszystkim straty w produkcji wynikającej ze śmierci bądź niedyspozycji pracownika, straty materialne, koszty leczenia czy koszty operacyjne. Jak łatwo się domyśleć, globalnie straty są wielokrotnie wyższe. To jeden z powodów, dla których w przyszłości kierowcy oddadzą część kompetencji komputerom, a znany nam model branży transportowej ulegnie radykalnej zmianie. Pojazdy autonomiczne mają być odpowiedzią na bolączki dzisiejszego świata motoryzacyjnego, który musi się mierzyć z wypadkami drogowymi, korkami, zanieczyszczeniem środowiska, zużyciem paliw kopalnych czy brakiem kierowców zawodowych. Samochody bez kierowcy ukształtują nowy model mobilności społeczeństwa i zmienią zasady w biznesie i na rynku pracy. Pod kilkoma warunkami.

– Zanim autonomizacja zawita do nas na dobre, do rozwiązania pozostaje wiele wyzwań na gruncie prawnym, infrastrukturalnym czy technologicznym, które wymagają systemowego i skoordynowanego podejścia. Barierą jest choćby prawo, które w wielu przypadkach nie nadąża za rozwojem technicznym. Technologia zaś nie jest jeszcze na tyle dokonała, by poradzić sobie z każdym potencjalnym scenariuszem drogowym. Pozostaje także kwestia budowy kosztownej infrastruktury, która będzie w swoistej symbiozie z autami jutra. Bardzo istotne jest również zwiększenie świadomości i akceptacji społecznej dla zrobotyzowanych pojazdów – tłumaczy Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego (ITS).

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Przedstawiciele instytutu przekonują, że jednym z rozwiązań technologicznego postępu w zakresie autonomizacji i automatyzacji transportu drogowego jest stworzenie instytucji eksperckich zajmujących się nadzorowaniem i wsparciem procesów administracyjnych, a także monitorowaniem i analizą wyników prac badawczych realizowanych w poszczególnych krajach czy całej Unii Europejskiej. Dlatego też w ITS powołano Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych, które ma wesprzeć administrację rządową w sprawnym i bezpiecznym wdrożeniu tego typu pojazdów w Polsce.

Po pierwsze, akceptacja:
Po pierwsze, akceptacja:
Autonomiczne auta bedą się poruszały się po polskich drogach pod kilkoma warunkami. Potrzebne są odpowiednie przepisy, infrastruktura i to co najistotniejsze: powszechna społeczna akceptacja pojazdów bez kierowców.
Adobe Stock

– Jako wyspecjalizowana komórka ekspercka centrum będzie monitorowało prace badawcze oraz implementację przepisów w Polsce, jednocześnie będąc ważnym organem doradczym w zakresie kierunków rozwoju branży i technologii – twierdzi dyrektor Ślęzak.

Adrian Mazur, dyrektor departamentu strategii transportu w Ministerstwie Infrastruktury, podkreśla, że upowszechnienie pojazdów połączonych i zautomatyzowanych to światowa tendencja, która niebawem zawita również do Polski.

– Popularyzacja tej technologii będzie pozytywnym bodźcem i pomoże szybciej rozwiązać wiele problemów, m.in. w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym czy dostępności do usług współdzielonej mobilności. Aby pojazdy autonomiczne stanowiły realną wartość dodaną, musimy jednak stworzyć optymalne warunki do wdrażania technologii, co jest złożone i długofalowe. Potwierdzają to analizy, światowe i europejskie doświadczenia, a także wyniki naszych krajowych badań – zaznacza Adrian Mazur.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane