W minionym roku fundusze ulokowały na rynku nieruchomości handlowych w Polsce 1,6 mld EUR, a więc prawie cztery razy więcej niż rok wcześniej. Dobra passa tego sektora trwa w najlepsze. Izraelska spółka BIG Poland poinformowała właśnie o zakupie centrum handlowego Power Park Olsztyn.
Jak tłumaczy Eran Levy, prezes kupującego, centrum ma prawie 33 tys. m kw. i działają w nim m.in. takie marki jak Auchan, Black Red White, Action, Maxi Zoo, OBI, JYSK, Media Markt i MAX Premium Burgers. Nowy nabytek jest ósmym obiektem handlowym w polskim portfelu BIG. Inwestor ten, działający u nas od 2022 r., już wcześniej miał siedem parków handlowych o łącznej powierzchni 132 tys. m kw., zlokalizowanych w Łubnej pod Warszawą, Lubinie, Andrychowie, Gorzowie Wielkopolskim, Ostródzie, Włocławku i Myszkowie.
Nieruchomości handlowe odżyły po pandemii – w 2024 r. miały duży udział w rynku inwestycji w nieruchomości komercyjne. Łączna wartość transakcji w tym segmencie – 1,6 mld EUR – to prawie tyle, co 1,64 mld EUR, jakie uzyskały biurowce, lider w kategorii nieruchomości sprzedanych w ubiegłym roku.
– Po pandemicznych perturbacjach sektor handlowy w większości przypadków funkcjonuje dobrze. Dlatego też handel zyskał na atrakcyjności w oczach inwestorów i jest obecnie postrzegany jako stabilny obszar, w szczególności w odniesieniu do prostych nieruchomości z silnymi markami spożywczymi w roli najemców – mówi Agnieszka Kołat, szefowa działu inwestycji w sektorze handlowym w JLL Polska.
Według niej rosnąca grupa inwestorów dla segmentu parków handlowych reprezentuje kapitał regionalny, z Europy Zachodniej, krajów nadbałtyckich oraz Izraela. Zauważalne jest też zwiększone zainteresowanie centrami handlowymi, które przyciągają przede wszystkim kapitał z Europy Środkowej i Wschodniej, ale również z południowej Afryki. Według JLL w 2025 r. wartość parków handlowych będzie rosła.
