Jaguar Land Rover jeździ po Polsce

opublikowano: 24-03-2015, 00:00

Należący do Tata Motors producent aut myśli o fabryce w regionie. Nasz atut to działki przygotowane dla VW

Gdy w ubiegłym roku VW ogłosił, że zbuduje we Wrześni fabrykę samochodów dostawczych za 800 mln EUR, w których stworzy 3 tys. etatów, wydawało się, że Polska złapała Pana Boga za nogi. Jest szansa na powtórkę.

Znów fabryka

Słowacki dziennik „Hospodárske noviny”, powołując się na anonimowe źródło, poinformował, że dawniej brytyjski, a dziś należący do Tata Motors koncern rozesłał zapytania ofertowe do firm deweloperskich dotyczące planów ich działek. W grę wchodzą Słowacja, Polska, Czechy i Węgry. Udało się to potwierdzić w polskich źródłach.

— Firma myśli o fabryce, w której miałoby pracować nawet 6 tys. osób. Interesuje się lokalizacjami przy zachodniej granicy kraju. W ciągu dwóch tygodni podejmie decyzję, które kraje znajdą się na krótkiej liście — twierdzi osoba zbliżona do negocjacji. — To projekt mniejszy wartościowo od VW. Jaguar Land Rover interesuje się działkami o powierzchni 150-200 ha — dodaje inny rozmówca.

Polska jak kania dżdżu potrzebuje kolejnej inwestycji motoryzacyjnej, bo odgrywa coraz mniejszą rolę w regionie pod względem liczby wyprodukowanych samochodów.

Przedstawiciele Jaguara nie komentują. — Nie potwierdzamy tych informacji. Jaguar Land Rover bez przerwy analizuje w wielu krajach opcje zwiększenia produkcji. Rozmowy na temat planów są tajemnicą handlową. Nie została podjęta żadna decyzja dotycząca przyszłych lokalizacji produkcyjnych — mówi Joan Chesney z biura prasowego Jaguar Land Rover. — Nie komentuję — ucina również Monika Piątkowska, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ).

Firma zapowiedziała na rok finansowy 2015 3,5-3,7 mld GBP (19,9-21 mld zł) inwestycji kapitałowych, w tym 40 proc. na R&D. Buduje w Wielkiej Brytanii Narodowe Centrum Innowacji Motoryzacyjnych, ośrodek za 150 mln GBP o powierzchni 33 tys. mkw., który zostanie otwarty wiosną 2017 r. i będzie zatrudniać 600 z 8 tys. inżynierów Jaguar Land Rover pracujących w tym kraju. Polska ma spore szanse w wyścigu o nową inwestycję produkcyjną.

— Nasz kraj ma kilka działek przygotowanych dla VW. Są gotowe do rozpoczęcia inwestycji niemalże od ręki. Inne kraje nie mają takiego atutu. Polska ma też wysokiej jakości rynek pracy i atrakcyjne zachęty inwestycyjne, więc jest bardzo mocną alternatywą, którą należy poważnie rozważyć — uważa Tomasz Olszewski, szef działu przemysłowego w Europie Środkowej i Wschodniej Jones Lang LaSalle.

VW szukał działki o powierzchni 300-350 ha i poza Wrześnią, którą ostatecznie wybrał, rozważał lokalizacje m.in. w Oleśnicy, Stargardzie Szczecińskim i okolicach Poznania. Polsce pomóc mogą także dobre relacje.

— W ubiegłym roku pojechała do Indii duża misja gospodarcza, niedawno był z wizytą wicepremier Janusz Piechociński. Bardzo nam zależy na wejściu w kooperację z indyjskimi firmami i wzmocnienie handlu. Indie będą w przyszłości bardzo ważnym partnerem Polski, a już dziś intensywnie pracujemy z tym krajem — mówi Monika Piątkowska.

Potrzebny impuls

Polska jak kania dżdżu potrzebuje kolejnej inwestycji motoryzacyjnej, bo odgrywa coraz mniejszą rolę w regionie pod względem liczby wyprodukowanych samochodów. W 2014 r. było ich 578,3 tys., prawie o połowę mniej niż w 2009 r. i mniej niż w Czechach (1,2 mln) i na Słowacji (1 mln), a podobnie jak na Węgrzech (500 tys.). W 2011 r. w FSO w Warszawie zakończyła się produkcja, a w 2012 r.

Fiat zdecydował, że nową wersję Pandy będzie produkować nie zakład w Tychach, tylko pod Neapolem. W tym czasie nasi sąsiedzi zdobywali nowe inwestycje, często wygrywając z Polską. W Czechach działają dziś VW, Toyota i Peugeot-Citroen oraz Hyundai, w Słowacji fabryki mają Kia, PSA i VW, a na Węgrzech działa Daimler. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu