Jak budujemy relacje inwestorskie

Jacek Krawiec
opublikowano: 2010-03-09 00:00

Dla PKN Orlen przejrzysta komunikacja z rynkiem jest jednym z najważniejszych priorytetów. Również, a może jeszcze bardziej, w niezwykle trudnym dla całego rynku 2009 r. Z punktu widzenia naszej branży to był okres najtrudniejszej od lat próby — gwałtownego spadku marż i historycznie niskiego dyferencjału. To, że w tak trudnych warunkach, na przekór wszystkim problemom, udało nam się uzyskać tak dobre opinie analityków, jest dla nas ogromnym wyróżnieniem, bo oznacza, że pomimo wielu nowych zadań nałożonych na spółkę udało nam się poprawić opinię rynku o PKN Orlen. Udało nam się wzmocnić więź zaufania, a jest to dla firmy notowanej

na giełdzie wartość bezcenna.

Choroba braku zaufania, która boleśnie dotknęła globalną gospodarkę w ostatnich dwóch latach, sprawiła, że szczególnie cennym aktywem stały się dla inwestorów spółki transparentne i odpowiedzialne. Teraz, po okresie wycofania z rynku giełdowego, inwestorzy stopniowo powracają i wybierają przede wszystkim akcje tych firm, które komunikują się z rynkiem w sposób przejrzysty. Zgodnie z prostą zasadą: im więcej informacji, tym większe poczucie bezpieczeństwa.

PKN Orlen komunikuje się z uczestnikami rynku kapitałowego regularnie i proaktywnie. W 2009 r. przedstawiciele najwyższej kadry menedżerskiej koncernu odbyli ponad 200 spotkań z analitykami, inwestorami i przedstawicielami agencji ratingowych. Wzięliśmy udział w siedmiu ważnych konferencjach inwestorskich, polegających na serii indywidualnych spotkań. Zorganizowaliśmy także europejskie roadshow, komunikując się z inwestorami zlokalizowanymi w mniej intensywnie odwiedzanych ośrodkach finansowych naszego kontynentu. Natychmiast po opublikowaniu wyników kwartalnych organizujemy telekonferencję dla inwestorów i analityków. Oczywiście spotykamy się także z polskimi inwestorami — regularnie po publikacji wyników kwartalnych dedykujemy cały dzień na spotkania zarządu z polskimi akcjonariuszami. Najświeższym wymiernym efektem naszych działań także w zakresie relacji z rynkiem jest piątkowa decyzja agencji Fitch oznaczająca poprawę oceny standingu naszej spółki.

Cały czas dostosowujemy stopień szczegółowości, formę i zakres przekazywanych przez nas informacji pod kątem ich zgodności z oczekiwaniami inwestorów i analityków. Istotną rolę pełni również zrozumienie dla potrzeb IR wewnątrz organizacji. W proces kształtowania informacji zaangażowani są menedżerowie wszystkich obszarów. Tak naprawdę relacje inwestorskie PKN Orlen tworzą się w całej firmie.

Wyróżnienie dla naszej firmy w postaci zwycięstwa w rankingu Giełdowa Spółka Roku w kategorii "Relacje inwestorskie" jest dla nas bardzo cenne. Oznacza, że te wysiłki są dostrzegane, a postawienie na otwartą politykę informacyjną jest słuszną strategią. Jak widać, stały dostęp do wiedzy na temat istotnych działań koncernu procentuje nie tylko w postaci rosnącego kursu akcji PKN Orlen, ale także uznaniem w oczach specjalistów. Wiem, jak dużo wysiłku wkładamy w IR. Dlatego jestem pewien, że nagroda przyznana nam dziś przez "Puls Biznesu" nie jest ostatnią, jaką dostajemy w tej dziedzinie.

Jacek Krawiec