Jak być dobrym szefem w czasach ciągłej zmiany?

Materiał sponsorowany
opublikowano: 2014-01-13 00:00

Brzmi to trywialnie, ale to prawda — praca w XXI w. to nasze ciągłe zmaganie się ze zmianami. Dotyczą one zarówno otoczenia zewnętrznego, jak i firmy, w której pracujemy.

Szczególna presja w procesie zmian zachodzących w organizacji dotyczy kadry zarządzającej. Od umiejętności przywódczych i dostosowania się do zmian przez te osoby zależy sukces bądź klęska przedsiębiorstwa. Okres zmian to dobry czas na sprawdzian z przywództwa. Nie każdy szef będzie dobrym liderem. Jak zatem należy działać, aby zdać egzamin z przywództwa?

Poświęć czas podwładnym

Praca szefa polega na służeniu pracownikom i wspieraniu ich w codziennych zadaniach. Częste zmiany i nadmiar obowiązków powodują, że szefowie poświęcają za mało uwagi na wyznaczanie kierunków, motywowanie, wyzwalanie potencjału czy nagradzanie pracowników. Czas spędzony z podwładnymi warto traktować jak inwestycję, bo sukces lidera zależy głównie od pracy podległych mu ludzi.

Rozwijaj się

Skutecznego zarządzania ludźmi można się nauczyć. Dobry szef powinien być dla swoich pracowników mentorem i ekspertem. To do niego podwładni w pierwszej kolejności zwrócą się po opinię w sytuacji podbramkowej. Umiejętność bycia dobrym szefem to efekt doświadczeń (sukcesów i porażek), motywacji oraz chęci własnego rozwoju. Dlatego śledź trendy rynkowe, żeby być na bieżąco. Inwestuj w siebie i nie przestawaj się uczyć.

Postaw na komunikację

Jack Welch przyznał, że w początkach swojej kariery zbyt wielką wagę przywiązywał do liczb, a zbyt małą do takich wartości, jak budowanie zespołu czy wymiana myśli. Komunikacja w procesie zmiany nie jest narzędziem służącym wyłącznie delegowaniu obowiązków. Tymczasem osoby zarządzające zespołami często gubią szerszą perspektywę, zbytnio koncentrując się na zadaniowości podwładnych.

Rolą szefa jest również informowanie w jasny sposób o strategii i misji organizacji, a także tworzenie wizji i zarażanie nią pracowników. Szef powinien być zatem drogowskazem, a nie kontrolerem. Warto też pamiętać, że otwartość na dialog sprzyja lepszej efektywności pracy i kreatywności. To w takich środowiskach powstają innowacje.

Daj sobie i pracownikom prawo do popełniania błędów

Tam, gdzie w grę wchodzą wyzwania związane z dużym ryzykiem, możliwe są upadki. Trzeba być na nie przygotowanym i w razie porażki umieć się pozbierać. Jedną z cech dobrego szefa jest tolerancja na popełnianie błędów. Osoby, które poniosły porażkę w karierze zawodowej, nauczyły się tego, czego pozostali nie mieli okazji doświadczyć.

TOMASZ MISIAK

Prezydent Rady Nadzorczej Work Service S.A.