Polacy szczycą się swoją rodzinnością, gościnnością i religijnością, martwi ich napływ kapitału z zagranicy
Druga część pytań, zadanych przez ankieterów SMG/KRC losowo wybranej grupie tysiąca osób, dotyczyła symboli narodowych, z których jesteśmy dumni i wizerunku Polski za granicą.
Zdaniem respondentów najważniejszym symbolem, który może pomóc w promowaniu Polski za granicą, jest cały czas papież Jan Paweł II (71 proc.). Takiej odpowiedzi udzielali najczęściej ludzie powyżej 60 roku życia (81 proc.), z wykształceniem podstawowym (76 proc.), niższymi dochodami (75 proc.), robotnicy (81 proc.), rolnicy (83 proc.) mieszkańcy regionu małopolskiego (82 proc.) mieszkańcy Polski centralnej (76 proc.) i północno-wschodniej (74 proc.).
Na kolejnych miejscach, ze znacznie mniejszą liczbą głosów, znalazły się m.in.: polska przyroda (36 proc.), polska żywność (35 proc.), sukcesy w sportach zimowych (32 proc.), Euro 2012 (32 proc.), Chopin i rok chopinowski (23 proc.), Lech Wałęsa (21 proc.).
Według ankietowanych wartościami najsilniej kojarzonymi z Polską są: gościnność (58 proc.), katolicyzm (47 proc.) i rodzinność (42 proc.). Najrzadziej wskazywano na skłonność do ryzyka (8 proc.), dynamizm (5 proc.) i innowacyjność (4 proc.) — cechy tradycyjnie związane z przedsiębiorzczością.
Badanym przedstawiono również listę zmian gospodarczych i obyczajowych, jakie zaszły w Polsce w ostatnich 20 latach. Za najbardziej pozytywne uznano: grillowanie jako popularny sposób spędzania czasu, możliwość zakładania własnych firm oraz swobodne wyjazdy za granicę na wakacje. Polacy doceniają także to, że więcej kobiet robi karierę zawodową i pojawienie się mediów prywatnych.
Najmniej podoba się ludziom spadek liczby państwowych firm i zakładów, obecność zagranicznych inwestorów w polskich firmach, dostępność pism erotycznych w kioskach oraz spadek liczby osób chodzących regularnie do kościoła.
Za najbardziej kontrowersyjne (takie, w których odsetek osób odnoszących się przychylnie jest zbliżony do odsetka osób odnoszących się negatywnie) odpowiadający uznali: zakładanie rodzin w coraz późniejszym wieku, pojawienie się kapitału zagranicznego, pojawienie się mediów katolickich w rodzaju Radia Maryja, TV Trwam, Naszego Dziennika, powstawanie zamkniętych osiedli mieszkaniowych w miastach.