Jak pracownicy oceniają swoje kompetencje cyfrowe

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-11-25 20:00

65 proc. badanych ma dobrą opinię na temat posiadanych umiejętności cyfrowych, ale tylko 37 proc. z nich uważa je za najważniejsze dla postępu kariery.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jaki odsetek badanych pozytywnie ocenia swoje kompetencje cyfrowe?
  • Ilu respondentów uważa, umiejętności cyfrowe za przydatne dla przyszłej kariery?
  • Jak poszczególne grupy zawodowe oceniają swoje umiejętności cyfrowe?

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Kompetencje cyfrowe są uważane za konieczne do wygodnego życia, ale też są pożądane wśród pracowników. Z badania Pracuj.pl pt. „Wpływ technologii na pracę i rekrutację” wynika, że swoje umiejętności w tym zakresie pozytywnie ocenia 65 proc. respondentów. Co ciekawe, według danych Eurostatu jedynie 44 proc. Polaków w wieku od 16 do 74 lat posiada co najmniej podstawowe kompetencje cyfrowe. W Unii Europejskiej gorzej od nas wypadają jedynie Bułgarzy (36 proc.) i Rumunii (28 proc.).

Ocena posiadanych umiejętności cyfrowych jest różna w poszczególnych grupach zawodowych. Najlepiej pod tym względem wypadają pracownicy działów IT. Wśród nich aż 85 proc. pozytywnie ocenia swoje kompetencje cyfrowe. W branży finansowej odsetek pozytywnych ocen wynosi 77 proc., w handlu i sprzedaży - 72 proc., a wśród respondentów zajmujących się budownictwem i wykończeniami - 59 proc.

Pozytywna opinia na temat posiadanych kompetencji to jedno, a ocena ich przydatności to drugie. Jedynie 37 proc. respondentów postrzega umiejętności cyfrowe za najważniejsze dla przyszłej kariery. Dla porównania na priorytetowe znaczenie kompetencji miękkich wskazuje niemal połowa badanych (49 proc.). Co ciekawe, 62 proc. uważa, że bez nabywania tych ostatnich będzie im trudniej utrzymać obecne stanowisko lub znaleźć nową pracę.

- Z jednej strony widzimy, że Polacy dostrzegają nieuchronność potrzeby zdobywania nowych umiejętności cyfrowych, szczególnie związanych z obsługą zaawansowanych technologii, takich jak AI. Z drugiej jednak strony istnieje wyraźna luka między postrzeganiem tej potrzeby a jej priorytetyzacją w kontekście budowania przyszłej kariery. Wydaje się, że w świadomości wielu kandydatów dominują kompetencje miękkie, co może wynikać z przeświadczenia, że technologie się zmieniają, a umiejętności interpersonalne pozostają uniwersalne. Rozwijanie zarówno kompetencji miękkich, jak i technicznych pomoże kandydatom nawigować po rynku pracy. Rośnie rola narzędzi cyfrowych - są one potrzebne nie tylko podczas wykonywania obowiązków zawodowych, ale już podczas poszukiwania pracy – ocenia Małgorzata Skonieczna, menedżer w Pracuj.pl.

Ponad dwie trzecie respondentów (69 proc.) jest zdania, że w przyszłości na rozwój kariery zawodowej wpłynie umiejętność szybkiego uczenia się nowych rzeczy – zarówno technologii, jak i narzędzi. Przykładem może być sztuczna inteligencja. Jak wynika z raportu, 37 proc. respondentów śledzi rozwój tej technologii, a sześciu na 10 chętnie wzięłoby udział w szkoleniu z zakresu AI.