Czytasz dzięki

Jak rozliczyć pracę zdalną z zagranicy

opublikowano: 04-08-2020, 22:00

Tymczasowe wykonywanie obowiązków służbowych poza krajem nie wpływa na rezydencję podatkową pracownika.

Przepisy specustawy antykryzysowej nie dają pracodawcom zbyt wielu wytycznych co do sposobu organizacji pracy zdalnej, w tym miejsca jej wykonywania. Równie dobrze pracownik może swoje obowiązki realizować poza granicami Polski. Nie ma regulacji, które by tego zakazywały. Eksperci z firmy doradczej KPMG w Polsce zwracają jednak uwagę, że w takich przypadkach można wpaść w pułapki podatkowe. Wśród osób, które zdecydowały się na wykonywanie pracy zdalnej poza Polską, są nie tylko cudzoziemcy, ale też Polacy, którzy mają rodziny za granicą i postanowili do nich dołączyć.

Tego rodzaju wyjazd, o charakterze tymczasowym, raczej nie oznacza dla firm dodatkowych obowiązków, bo nie zmienia w sposób szczególny związku pracowników z Polską, np. z uwagi na ich stałe tu miejsce zamieszkania. Jest to jedno z istotnych kryteriów oceny dotyczących tego, gdzie znajduje się czyjś ośrodek interesów życiowych, mających znaczenie dla określenia rezydencji podatkowej. Natomiast im pobyt jest dłuższy i osobisty, a ekonomiczny związek pracowników z naszym krajem maleje, chociażby po rozwiązaniu umowy najmu mieszkania, tym bardziej rośnie ryzyko uznania, że np. zmieniła się ich rezydencja podatkowa. To wiąże się z potencjalnym obowiązkiem deklarowania wszystkich dochodówpracowników w państwie, na którego terenie obecnie przebywają, rejestracją w lokalnym systemie podatkowym i ubezpieczeniowym, w tym także z koniecznością odprowadzania tam podatków oraz opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Do tego dochodzi wymóg rejestracji pobytu i pracy.

— Każdy przypadek pracy zdalnej z zagranicy powinien być analizowany oddzielnie, gdyż o obowiązkach podatkowo-ubezpieczeniowych powstających w miejscu, w którym osoba wykonuje swoje obowiązki pracownicze, decydują przepisy lokalne i umowy międzynarodowe. Miejscowe regulacje mogą nakładać także określone obowiązki na pracodawcę, który wypłaca pensje osobie pracującej w takim trybie — mówi Grzegorz Grochowina, starszy menedżer w zespole ds. PIT w KPMG w Polsce.

W niektórych przypadkach praca zdalna świadczona przez pracownika danej firmy z innego kraju może wpływać także na jej rozliczenia podatkowe. Jeśli taka sytuacja zostanie uznana za przejaw prowadzenia działalności za granicą, należy liczyć się z tym, że według lokalnego fiskusa spółka prowadzi tam zakład podatkowy i w związku z tym musi rozliczać część dochodów w tym kraju. Specustawa nie zmieniła tych zasad. Natomiast w parlamencie toczą się obecnie prace nad przedłużeniem stosowania określonych w niej przepisów o pracy zdalnej. Miały one utracić moc 4 września tego roku. Niewykluczone jednak, że pracodawcy będą mogli stosować je nawet do trzech miesięcy po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane