Jak rozmawiać z deweloperem?

opublikowano: 26-05-2015, 00:00

Doradza Marzena Zbierska z portalu Targi Mieszkaniowe

Komentarz

MARZENA ZBIERSKA

ekspert portalu TargiMieszkaniowe.net

Różnica między ceną ofertową, a transakcyjną to dowód, że negocjacja z deweloperem jest możliwa. Dlatego warto udzielić kupującym kilku rad. Większość kupujących mieszkania wnikliwie analizuje ofertę wszystkich firm działających na danym rynku. Szczególnie ważne są te cechy, które różnicują ofertę deweloperów, a mają istotny wpływ na jej atrakcyjność: m.in. położenie nieruchomości, dostęp do komunikacji, uciążliwość sąsiedniej zabudowy, elementy wykończenia nieruchomości zawarte w cenie, standard wykończenia części wspólnych itp. Jeżeli oferta mniej atrakcyjna ma cenę

podobną lub wyższą od tej, która jest lepiej postrzegana przez rynek, to argument do obniżenia ceny mamy w ręku. Ponieważ obiektywne argumenty działają lepiej niż indywidualne preferencje, szukaj potwierdzenia swojego stanowiska w analizie cen na lokalnym rynku, tendencjach określających preferencje konsumentów. Dlaczego? Subiektywne argumenty nie odnoszą się do całego rynku, na którym działa deweloper i mają mniejszą siłę przebicia. Ważnym źródłem danych dotyczących nieruchomości i dewelopera jest prospekt informacyjny, który firma ma obowiązek udostępnić nabywcy wraz ze wzorem umowy deweloperskiej. Z tych dokumentówwynika, w jakiej kondycji finansowej jest firma, jak długo działa i w jakim czasie planuje oddać nieruchomość do użytku. Nie należy pomijać wszystkich innych informacji, które deweloper dostarcza swoim przyszłym klientom za pośrednictwem strony internetowej, ulotek, reklam w prasie itp., szczególnie dotyczących okresowych promocji i rabatów. To pomoże zorientować się, jaka jest polityka firmy deweloperskiej dotycząca obniżania ceny nieruchomości. Negocjuj więc w oparciu o korzyści, a nie stanowiska. Każda propozycja zmiany warunków oferty (niższa cena , dodatkowy bonus) jest dla dewelopera mniej korzystna, jednak jemu również zależy na pozyskaniu klienta. Negocjacje to bilans zysków i strat obu stron, a nie udowadnianie, kto ma rację. Deweloperzy z reguły są bardziej skłonni do ustępstw w sytuacji, kiedy trudniej im zdobyć klienta. Powodów może być wiele: duża konkurencja na lokalnym rynku, brak doświadczenia w branży czy też wysokie koszty i ograniczenia w dostępie do kredytów hipotecznych. Korzystniejszą sytuacją dla dewelopera jest jednorazowa wpłata gotówki za kupioną nieruchomość, a to dobry argument w negocjacji ceny. Na większe ustępstwa można liczyć w momencie, kiedy deweloper jest na początku inwestycji (banki kredytujące deweloperów wymagają często określonego poziomu zrealizowanej sprzedaży) albo sprzedaje ostatnie mieszkania i myśli o pozyskaniu kapitału na kolejne przedsięwzięcie. Istotna jest również lokalizacja mieszkania w budynku — częściej deweloperzy są skłonni do ustępstw w przypadku mieszkań położonych na parterze i tych, które z uwagi na strony świata są mniej nasłonecznione, bo te cieszą się najmniejszym zainteresowaniem klientów. Negocjacje z deweloperem nie zawsze muszą oznaczać uzyskanie niższej ceny. Często w ramach rekompensaty udaje się uzyskać dodatkowy bonus — rolety zewnętrzne, automatykę do bramy czy — ostatnio bardzo popularne — bezpłatne konsultacje projektanta wnętrz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu