Zbieranie pomysłów to najważniejszy element kampanii innowacji pracowniczych. Ich celem jest włączenie szerokiego grona osób zatrudnionych w firmie w proces poszukiwania konceptów dotyczących powstawania nowatorskich rozwiązań. Uczestnikami wspomnianych kampanii mogą być – obok pracowników przedsiębiorstwa – przedstawiciele innych firm, które dostarczają mu rozwiązania biznesowe.

– Zbieranie pomysłów jest poprzedzone wyborem rodzaju kampanii innowacji. Istotne jest również odpowiednie jej zaplanowanie. Precyzyjny plan i harmonogram działania pozwala monitorować postępy i wspierać uczestników w rozwoju zgłaszanych konceptów, aby zmaksymalizować szanse na wyłonienie najlepszych rozwiązań. Bardzo ważne jest również to, aby kampania była skierowana do właściwej grupy docelowej, gdyż wtedy można liczyć na spore zaangażowanie pracowników w projekt – mówi Marta Kolimaga, menedżer w Crido.
Horyzont czasowy
Jak długo powinny trwać tego typu inicjatywy? Na pewno muszą mieć z góry określony horyzont czasowy, bo dotyczą poszukiwania nowych rozwiązań produktowych, redukcji kosztów lub poprawy procesów biznesowych. Przeprowadzenie najkrótszych kampanii innowacji pracowniczych zajmuje od dwóch do trzech dni. Natomiast najdłuższe trwają od czterech do pięciu tygodni.
Marta Kolimaga uważa, że optymalny czas przeznaczony na prowadzenie kampanii wynosi około dwóch tygodni.
Jak motywować pracowników do zgłaszania innowacyjnych pomysłów?
– Należy doceniać osoby aktywnie uczestniczące w takich inicjatywach chociażby w rozmowie twarzą w twarz lub na firmowym forum. Warto motywować pozostałych pracowników do zgłaszania swoich pomysłów. W tym celu można oddelegować ich do realizacji projektu. Dobrym rozwiązaniem jest umożliwienie autorowi pomysłu, zaakceptowanego przez zarząd firmy, pokierowanie projektem. Jest to szansa na awans i zachęta do jeszcze większej kreatywności. Pracownik ma większą wiarę we własne pomysły, jest pewny swojej wartości i będzie dążył do osiągania lepszych wyników – podkreśla Marta Kolimaga.
Weź udział w wydarzeniu "VIII Kongres HR Summit 2021", 21-22 września, online >>
Grywalizacja
Inny sposób motywowania pracowników to grywalizacja. To działanie polegające na rozwiązywaniu konkretnych problemów w firmie. Pracownicy zgłaszają pomysły, które mają największe szanse na wdrożenie i rywalizują między sobą o zdobycie nagród. Mogą to być np. premia finansowa, vouchery, dofinansowanie edukacji lub udziału w szkoleniach.
Warto przypomnieć, że Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oferuje dotacje na “Najlepsze programy rozwoju inicjatyw pracowniczych”. W konkursie będą mogły startować mikro, małe, średnie i duże firmy. Przedsiębiorcy będą mogli zgłaszać projekty od 31 sierpnia do 21 września. Powinny one przyczyniać się do rozwoju kultury organizacyjnej firm, które są nastawione na innowacje i dzielenie się wiedzą.