Dotychczas z grantów na ekspansję w ramach działania 1.2 „Internacjonalizacja MŚP” programu Polska Wschodnia (POPW) skorzystało ponad 400 przedsiębiorców działających w jednym z pięciu województw: lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. W ich ślady powinni pójść przedstawiciele biznesu, którzy tworzą nowe produkty oraz usługi i chcą je sprzedawać za granicę. Na każdą firmę czeka nawet 800 tys. zł. W siódmej edycji konkursu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) przeznaczyła na wspomniane projekty 50 mln zł.

Diagnoza produktów
Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP, podkreśla, że o wsparcie mogą ubiegać się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, które mają co najmniej jeden produkt lub usługę z potencjałem do rozwoju na rynku międzynarodowym.
– Przedsiębiorcy będą mogli przeznaczyć dotacje na diagnozę wyrobów pod kątem opłacalności biznesowej i potencjału zagranicznego. Ponadto granty sfinansują koszty przygotowania firmy i jej oferty do działalności eksportowej. Dotacje pomogą przedsiębiorcom znaleźć partnerów biznesowych i wprowadzić produkty na wybrane rynki zagraniczne – wylicza Arkadiusz Dewódzki.
Granty pokryją również koszty udziału przedstawicieli biznesu w międzynarodowych wydarzeniach.
– Jedną z podstawowych miar ekspansji gospodarczej kraju jest liczba firm zajmujących się eksportem lub importem. Takich przedsiębiorstw mamy coraz więcej. Widzimy jednak jeszcze większy potencjał w tym zakresie. Dzięki unijnym dotacjom wspieramy przedsiębiorców w trudnych czasach i dajemy im szansę na to, aby spróbowali swoich sił poza granicami Polski – mówi Arkadiusz Dewódzki.
Ostatni konkurs
Wojciech Kwiatkowski, menedżer w firmie doradczej SAS Advisors, podkreśla, że siódma edycja konkursu jest najpewniej ostatnią w kończącej się perspektywie finansowej.
– Przedsiębiorcy, którzy nie zdążą przygotować dokumentacji, będą musieli poczekać na rozpoczęcie nowej, siedmioletniej perspektywy unijnej – mówi Wojciech Kwiatkowski.
Zwraca uwagę, że granty są przeznaczone dla MŚP, które osiągnęły w jednym z trzech ostatnich lat obrotowych przychody w wysokości minimum 200 tys. zł. Chodzi o firmy, których właściciele pracują nad przygotowaniem oferty eksportowej i chcą znaleźć partnerów biznesowych w celu wprowadzenia produktów na wybrane rynki zagraniczne.
– Kryteria oceny wniosków preferują przedsiębiorców, którzy mają niewielkie lub wręcz żadne doświadczenie w działalności eksportowej. Ponadto na większe dofinansowanie mogą liczyć przedstawiciele biznesu, którzy zdecydują się wyjść ze swoją ofertę produktową poza Europejski Obszar Gospodarczy – wyjaśnia Wojciech Kwiatkowski.
Spore ułatwienie
Niezwykle ważne dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w czasie pandemii jest to, że nie muszą deklarować we wniosku o dofinansowanie wskaźnika rezultatu wzrostu poziomu eksportu osiągniętego dzięki realizacji projektu.
– To oznacza, że nie będą oni rozliczani z tego, czy przyznane im wsparcie przyczyni się do wzrostu przychodów osiągniętych ze sprzedaży produktów za granicą, a tylko z gotowości do rozpoczęcia wspomnianej sprzedaży. Z pewnością jest to duże ułatwienie dla wielu firm, które pomimo sygnałów dotyczących ożywienia gospodarczego w dalszym ciągu obawiają się perturbacji związanych z pandemią i nie chciałyby ryzykować konieczności zwrotu dotacji lub jej części w przypadku nieosiągnięcia wspomnianego wskaźnika – zaznacza Wojciech Kwiatkowski.
Inną zaletą konkursu jest – zdaniem menedżera w firmie doradczej SAS Advisors – wysoki poziom wsparcia oferowany przez PARP.
– Granty pokryją aż 85 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Wspomniane ułatwienia, poprawiająca się sytuacja epidemiologiczna i związany z tym większy optymizm rodzimych przedsiębiorstw pozwalają sądzić, że dotacje powinny cieszyć się sporym zainteresowaniem wśród firm otwartych na ekspansję zagraniczną – ocenia Wojciech Kwiatkowski.
Beneficjentem działania 1.2 POPW jest m.in. podkarpacka firma Bauer Fitness, oferująca sprzęt kulturystyczny siłowniom i klubom fitness.
– Dynamicznie się rozwijamy i mamy dalekosiężne plany związane z ekspansją zagraniczną. Pandemia spowodowała kryzys gospodarczy, ekonomiczny i społeczny. Dlatego wielkim wsparciem dla biznesu są programy unijne. Udało nam się pozyskać dofinansowanie i wdrożyć innowacyjne produkty. Jesteśmy obecni na rynku francuskim, czeskim, słowackim – i nie jest to nasze ostatnie słowo – zapowiada Bartosz Flak, dyrektor handlowy w Bauer Fitness.
• mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwa działające w województwach Polski Wschodniej: lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim, potwierdzone wpisem do odpowiedniego rejestru, ujawnionym najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie
• wnioskodawcy powinni posiadać co najmniej jeden produkt (wyrób lub usługę) o potencjale eksportowym na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym
• usługi doradcze związane z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego
• usługi dotyczące wdrożenia nowego modelu biznesowego, w tym m.in. koszty materiałów reklamowych, szkoleń, tłumaczeń, testów
• udział w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych
• nabycie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem działalności gospodarczej do ekspansji
• wnioskodawca kwalifikuje się do wsparcia w ramach działania 1.2 POPW
• projekt jest realizowany w makroregionie Polska Wschodnia
• projekt nie dotyczy rodzajów działalności gospodarczej wykluczonych z możliwości uzyskania wsparcia
• realizacja projektu ruszy po złożeniu wniosku o dofinansowanie.
• projekt nie dotyczy działań związanych z ekspansją, które już były objęte wsparciem z pieniędzy publicznych
• wnioskodawca ma w ofercie co najmniej jeden produkt (wyrób lub usługę) z potencjałem sprzedażowym na nowym rynku zagranicznym
• projekt dotyczy przygotowania do wdrożenia nowego modelu biznesowego związanego z ekspansją
• wnioskodawca zapewnia finansowanie projektu
• wydatki w ramach projektu są kwalifikowane, racjonalne i uzasadnione
• wskaźniki rezultatu projektu są weryfikowalne i adekwatne do jego założeń
• projekt jest zgodny z tzw. zasadami horyzontalnymi
• przychody wnioskodawcy ze sprzedaży zagranicznej w ostatnim roku obrotowym są mniejsze od 30 proc. sumy przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług
• działalność wnioskodawcy wpisuje się w regionalne inteligentne specjalizacje wspólne dla co najmniej dwóch województw Polski Wschodniej