Jak zdobyć dotacje na zakup technologii

opublikowano: 10-10-2021, 20:00

Patenty i prawa autorskie do oryginalnych rozwiązań – m.in. na to innowatorzy mogą otrzymać granty. Stawką w konkursie jest 200 tys. EUR.

MŚP, które wdrażają pomysły na nowe usługi i produkty, stają się bardziej konkurencyjne wobec krajowych i globalnych graczy. Dostęp do rozwiązań technologicznych jest dość duży. Warto skorzystać z tych, które przyniosą firmie konkretne korzyści. Granty z działania 2.2 programu Inteligentny Rozwój („Sieć Otwartych Innowacji”) pomogą MŚP zakupić i wdrożyć do działalności gospodarczej wartości niematerialne i prawne. Właśnie ruszyła piąta edycja konkursu organizowanego przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP) z dotacjami na ten cel. Stawką w naborze jest grant w wysokości 200 tys. EUR. Na składanie wniosków o dofinansowanie przedsiębiorcy mają czas do 15 grudnia.

Zabezpieczyć transakcję:
Zabezpieczyć transakcję:
Bartosz Sokoliński, dyrektor zarządzający w ARP, podkreśla, że przedsiębiorcy startujący w konkursie mogą liczyć na współpracę z brokerem technologii.

Likwidacja wąskich gardeł

W czterech poprzednich edycjach konkursu startowało ponad 360 firm, z których 108 otrzymało dofinansowanie w łącznej wysokości ponad 38 mln zł.

– Dzięki temu wsparciu przedsiębiorcy wdrożyli nowe lub znacząco udoskonalone metody produkcji i dostaw wyrobów. To przełożyło się na obniżenie kosztów jednostkowych firm, wyeliminowanie wąskich gardeł i podniesienie jakości świadczonych usług. Wprowadzenie innowacji do przedsiębiorstw dało też inne efekty: wzrost wolumenu produkcji i sprzedaży. Ponadto sporo firm zaistniało na rynkach zagranicznych – mówi Paweł Kolczyński, wiceprezes ARP.

MŚP będą mogły przeznaczyć dofinansowanie na zakup wartości niematerialnych i prawnych. Na tej liście są m.in. patenty, wzory użytkowe, przemysłowe lub ich zgłoszenia, a także prawa autorskie do oprogramowania. Warto zaznaczyć, że granty nie sfinansują programów do obsługi działalności administracyjnej. Chodzi np. o oprogramowanie biurowe, księgowe czy systemy operacyjne komputerów osobistych. Natomiast przedsiębiorca pokryje dotacją koszty dotyczące praw do chronionych odmian roślin, topografii układów scalonych i know-how.

Broker technologii

Każda startująca w konkursie firma może uzyskać zwrot do 70 proc. wydatków kwalifikowanych projektu.

– Dbamy o to, aby każdy przedsiębiorca, zarówno chcący sprzedać swoją technologię, jak i zainteresowany jej zakupem, mógł współpracować z tzw. brokerem technologii. Zadaniem takiej osoby jest wsparcie biorcy wspomnianych rozwiązań w prawidłowym złożeniu wniosku o dofinansowanie. Broker uczestniczy także w rozmowach między przedsiębiorcami, zarówno tymi sprzedającymi, jak i kupującymi technologie, a także dba o prawidłowe zakończenie transakcji – wyjaśnia Bartosz Sokoliński, dyrektor zarządzający w ARP.

Wojciech Kwiatkowski, menedżer w firmie doradczej SAS Advisors, zwraca uwagę, że dotacje z działania 2.2 POIR znacząco wspierają przedsiębiorców we wdrażaniu innowacji do ich działalności gospodarczej.

– Przedsiębiorcy mogą szukać nowatorskich rozwiązań u innych podmiotów, wynalazców czy jednostek naukowych, zamiast decydować się na opracowanie nowinek z pomocą tylko własnych zasobów. Taki model wsparcia, jaki proponuje ARP, jest znany w krajach zachodniej i północnej Europy. Jego dużą zaletą jest przyspieszenie wdrażania nowych rozwiązań w firmach i tym samym ich rozwoju technologicznego – ocenia Wojciech Kwiatkowski.

Umowa warunkowa

Jeszcze do niedawna wspomniany model dofinansowania technologii nie był popularny wśród firm i jednostek badawczych.

– MŚP, które są beneficjentami konkursu z działania 2.2. POIR, często nie mają odpowiedniego know-how, pracowników i infrastruktury, które pozwoliłyby im na samodzielne opracowanie i wdrożenie innowacji. Z drugiej strony lista właścicieli technologii jest dość długa. Chcą sprzedawać prawa do posiadanych rozwiązań lub udzielać licencji do korzystania z nich. ARP wspiera tego typu transakcje nie tylko pod względem finansowym, ale również doradczym. Broker technologii pomaga przedsiębiorcom sprecyzować innowacyjne potrzeby firm i przygotować wniosek o dofinansowanie oraz dodatkowe dokumenty, w tym m.in. umowę warunkową między biorcą i dawcą technologii – wylicza menedżer w firmie doradczej SAS Advisors.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Zauważa, że beneficjenci najczęściej wdrażają technologie informatyczne. Z czego to wynika?

– Tego typu rozwiązania często są tańsze i łatwiej dostępne niż technologie z innych branż – uważa Wojciech Kwiatkowski.

Warto podkreślić, że dawcami oryginalnych rozwiązań mogą być zarówno podmioty krajowe, jak i zagraniczne. Nie muszą być one wybierane przez wnioskodawców zgodnie z zasadą konkurencyjności.

– Najważniejsze jest to, aby transakcja została przeprowadzona na warunkach rynkowych. Ponadto wykluczone są powiązania prawne i osobowe między stronami transakcji. Natomiast technologia powinna być na co najmniej 7. poziomie gotowości technologicznej – zaznacza Wojciech Kwiatkowski.

Co ważne, wszystkie kwestie związane z wyborem nowatorskich rozwiązań i ich właścicielem przedsiębiorca musi rozstrzygnąć jeszcze przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. To oznacza, że wspomniane działania należy rozpocząć z odpowiednio dużym wyprzedzeniem.

Błyskawiczna ocena wniosków

Dotychczas przedstawiciele ARP bardzo szybko oceniali wnioski o wsparcie. Przedsiębiorcy czekali na sprawdzenie projektów nie dłużej niż dwa-trzy miesiące. Tym razem agencja również nie powinna zwlekać z rozstrzygnięciem konkursu.

Na co dofinansowanie

• patenty, wzory użytkowe i przemysłowe lub ich zgłoszenia

• prawa autorskie do oprogramowania (oprócz oprogramowania biurowego, księgowego, systemów operacyjnych komputerów osobistych)

• prawa do chronionych odmian roślin

• topografia układów scalonych

• know-how

Wymagania

• technologia stanowiąca innowację produktową lub procesową powinna być na co najmniej 7. poziomie gotowości technologicznej

• innowacja musi być obecna na rynku krajowym nie dłużej niż trzy lata, a na rynku międzynarodowym nie dłużej niż pięć lat

• dofinansowanie zakupu technologii od dawcy rozwiązania, który nie jest powiązany kapitałowo i osobowo z wnioskodawcą, odbywa się na warunkach rynkowych

• trzyletni okres trwałości rezultatów projektu

Niniejsza publikacja została opracowana przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za jej treść ponosi Bonnier Business Polska i niekoniecznie odzwierciedla ona poglądy Unii Europejskiej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane