Jak zmniejszać ryzyko handlowe

Andrzej Wawok
24-03-2004, 00:00

Kolejna z konferencji Akademii Gazel Biznesu przybliżyła uczestnikom bezpieczeństwo obrotu i strategię zarządzania należnościami.

Rola wywiadowni w zarządzaniu należnościami, faktoring, ubezpieczenia i windykacje to tematy Akademii Gazel Biznesu, która tym razem odbyła się we Wrocławiu.

Monitoring i faktoring

— Do wywiadowni zgłaszają się firmy świadome zagrożeń. Ta wiedza sprawia, że ich kondycja finansowa jest dobra. Korzystanie z usług wywiadowni staje się standardem w zagranicznych koncernach działających w Polsce — mówi Artur Wiśniewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Coface Intercredit Poland.

Według niego, duża część firm popełnia kardynalny błąd prześwietlając klienta tylko przed podjęciem współpracy.

— Równie ważna jest kontrola w trakcie trwania kontaktów handlowych. Trzeba monitorować sytuację na bieżąco. Tylko wtedy można mieć pewność, że nie wzrosło ryzyko podpisania kolejnego kontraktu — uważa Artur Wiśniewski.

Podkreśla, że koszty ciągłego monitoringu nie muszą być wielkie, bo zwykle około 20 proc. klientów stanowi o większości obrotu w firmie.

Jednym z narzędzi poprawiających bezpieczeństwo obrotu gospodarczego jest faktoring.

— Tylko 3 proc. firm w Polsce nie ma problemów z płynnością finansową. Brak historii kredytowej, poręczeń i zabezpieczeń utrudnia uzyskanie środków obrotowych. W takim przypadku faktoring może być znakomitym źródłem kapitału. Korzystanie z rabatów za krótsze terminy płatności u dostawców zrekompensuje koszty usługi faktoringowej. Może być nawet źródłem zysku — twierdzi Marcin Śmiałek, dyrektor regionalny Handlowy Heller we Wrocławiu.

Praktyczne podejście

Spółka AB przedstawiła swoje doświadczenia z zarządzania ryzykiem handlowym. Łukasz Dziergwa, koordynator ds. kredytowych AB, przedstawił system monitoringu rozliczeń z odbiorcami hurtowni.

— Kluczowe dla poprawienia płynności rozliczeń okazało się podzielenie klientów na kategorie według osiąganych obrotów. Zróżnicowanie wielkości i czasu trwania kredytu kupieckiego umotywowało klientów do terminowego regulowania płatności — podkreślał Łukasz Dziergwa.

Według niego, zróżnicowane warunki kredytu kupieckiego są ważnym instrumentem, szczególnie w branży o dużej nieregularności sprzedaży.

Na konferencji zabrakło tematyki ubezpieczenia kredytu kupieckiego. Mówił o tym Filip Myszak, menedżer ds. sprzedaży w OKV Coface. Natomiast Kancelaria Prawna Marcin Piszcz i Wspólnicy przedstawiła problem właściwego zawierania umów, służacego zabezpieczaniu należności.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Andrzej Wawok

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gazele - oferta rekalamowa / Jak zmniejszać ryzyko handlowe