Kolejna z konferencji Akademii Gazel Biznesu przybliżyła uczestnikom bezpieczeństwo obrotu i strategię zarządzania należnościami.
Rola wywiadowni w zarządzaniu należnościami, faktoring, ubezpieczenia i windykacje to tematy Akademii Gazel Biznesu, która tym razem odbyła się we Wrocławiu.
Monitoring i faktoring
— Do wywiadowni zgłaszają się firmy świadome zagrożeń. Ta wiedza sprawia, że ich kondycja finansowa jest dobra. Korzystanie z usług wywiadowni staje się standardem w zagranicznych koncernach działających w Polsce — mówi Artur Wiśniewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Coface Intercredit Poland.
Według niego, duża część firm popełnia kardynalny błąd prześwietlając klienta tylko przed podjęciem współpracy.
— Równie ważna jest kontrola w trakcie trwania kontaktów handlowych. Trzeba monitorować sytuację na bieżąco. Tylko wtedy można mieć pewność, że nie wzrosło ryzyko podpisania kolejnego kontraktu — uważa Artur Wiśniewski.
Podkreśla, że koszty ciągłego monitoringu nie muszą być wielkie, bo zwykle około 20 proc. klientów stanowi o większości obrotu w firmie.
Jednym z narzędzi poprawiających bezpieczeństwo obrotu gospodarczego jest faktoring.
— Tylko 3 proc. firm w Polsce nie ma problemów z płynnością finansową. Brak historii kredytowej, poręczeń i zabezpieczeń utrudnia uzyskanie środków obrotowych. W takim przypadku faktoring może być znakomitym źródłem kapitału. Korzystanie z rabatów za krótsze terminy płatności u dostawców zrekompensuje koszty usługi faktoringowej. Może być nawet źródłem zysku — twierdzi Marcin Śmiałek, dyrektor regionalny Handlowy Heller we Wrocławiu.
Praktyczne podejście
Spółka AB przedstawiła swoje doświadczenia z zarządzania ryzykiem handlowym. Łukasz Dziergwa, koordynator ds. kredytowych AB, przedstawił system monitoringu rozliczeń z odbiorcami hurtowni.
— Kluczowe dla poprawienia płynności rozliczeń okazało się podzielenie klientów na kategorie według osiąganych obrotów. Zróżnicowanie wielkości i czasu trwania kredytu kupieckiego umotywowało klientów do terminowego regulowania płatności — podkreślał Łukasz Dziergwa.
Według niego, zróżnicowane warunki kredytu kupieckiego są ważnym instrumentem, szczególnie w branży o dużej nieregularności sprzedaży.
Na konferencji zabrakło tematyki ubezpieczenia kredytu kupieckiego. Mówił o tym Filip Myszak, menedżer ds. sprzedaży w OKV Coface. Natomiast Kancelaria Prawna Marcin Piszcz i Wspólnicy przedstawiła problem właściwego zawierania umów, służacego zabezpieczaniu należności.