Jawność płac: plusy i minusy

opublikowano: 01-04-2021, 20:00

Pracodawcy i pracownicy są podzieleni w opiniach o pomyśle ujawniania wysokości wynagrodzeń.

Według pracodawców jawność wynagrodzeń nie rozwiąże problemu luki płacowej. Prawie 70 proc. z nich uważa przy tym, że polski rynek pracy nie jest gotowy na taką zmianę. Tymczasem 53 proc. pracowników ma przeciwne zdanie. Uważają, że różnica w zarobkach zmniejszy się, gdy staną się one jawne – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Pracodawców RP wśród firm i zatrudnionych.

W opinii 40 proc. badanych pracodawców ujawnianie wysokości wynagrodzeń w ogłoszeniach o pracę to dobry pomysł. Takie informacje w ofertach zatrudnienia chciałoby natomiast ujrzeć 75 proc. ankietowanych pracowników. Są oni zarazem podzieleni w sprawie dostępu do wiedzy o wysokości płac osób zatrudnionych w ich firmach. Prawie połowa (47 proc.) nie ma nic przeciwko temu, aby współpracownik znał wysokość ich pensji. Tych, którzy się na to nie godzą, jest niewiele mniej, bo 43 proc. Jednocześnie 54 proc. ankietowanych chciałaby znać zarobki swoich kolegów z pracy, natomiast 34 proc. nie potrzebuje takich informacji.

Z badania wynika, że chociaż pracodawcy są raczej przeciwni jawności płac, dostrzegają w tym także zalety. Podstawową, zdaniem prawie 50 proc. z nich, jest możliwość stworzenia przejrzystych zasad wynagradzania. Zdanie to podzielają pracownicy, przy czym wyraża je znacznie większa część, bo 70 proc. tej grupy respondentów. Ponadto według 53 proc. zatrudnionych nie bez znaczenia jest to, że ujawnianie zarobków wzmacnia poczucie sprawiedliwości w miejscu pracy.

Według uczestników ankiety pomysł jawności płac ma też minusy. Nie dostrzega ich tylko 18 proc. badanych pracowników. W ocenie 56 proc. z nich ujawnianie danych o wysokości wynagrodzeń może spowodować nowe konflikty w miejscu pracy. Natomiast 80 proc. pracodawców obawia się, że jawność płac może wiązać się z ryzykiem uzyskania informacji o poziomie zarobków przez osoby postronne.

– Jest to niepokojący wniosek, bowiem firmy mają świadomość, że ujawnianie wysokości wynagrodzeń czy ich przedziałów w ofertach pracy lub w czasie procesu zatrudnienia może spowodować fikcyjne rekrutacje, których celem będzie jedynie wyłudzenie danych o wysokości płac w firmie, a nie podjęcie zatrudnienia – zauważa Katarzyna Siemienkiewicz, ekspert ds. prawa pracy Pracodawców RP.

Jak podkreśla, każdy będzie mógł uzyskać tego rodzaju dane pod pretekstem zainteresowania podjęciem pracy w przedsiębiorstwie, co może spowodować ich przetwarzanie w sposób nieuprawniony.

Dyskusje o jawności płac odżyły po tym, jak Komisja Europejska przedstawiła projekt unijnej dyrektywy w tej sprawie. Zakłada on, że ubiegający się o zatrudnienie będą informowani o wysokości lub przedziale wynagrodzenia na danym stanowisku. Ponadto pracownicy mieliby prawo znać średnie zarobki w ich grupie zawodowej z podziałem na płeć. Pracodawca zatrudniający co najmniej 250 osób miałby obowiązek sprawozdawczy w sprawie różnic w wynagrodzeniu między płciami.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane