Jedno konto, jedna opłata

opublikowano: 28-03-2019, 22:00

Jest szansa na ujednolicenie systemów automatycznego poboru opłat za przejazdy ciężarówkami w całej Europie.

Jedno konto, umowa i urządzenie do poboru opłat drogowych dla całej Europy? To, co przez lata było marzeniem międzynarodowych przewoźników, stopniowo staje się rzeczywistością dzięki Europejskiej Usłudze Opłaty Elektronicznej. EETS (European Electronic Toll Service) to porozumienie zakładające ujednolicenie systemów poboru myta we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Opłata elektroniczna jest popularną i wygodną formą płatności za autostrady i trasy szybkiego ruchu. Różnice w przepisach, technologiach czy stawkach podatkowych między krajami utrudniają pracę międzynarodowych przewoźników. W 2004 r. Komisja Europejska postawiła przed wspólnotą cel: zapewnienie interoperacyjności systemów poboru opłat drogowych, by każdy użytkownik drogi posiadając jedno urządzenie mógł korzystać z infrastruktury elektronicznego poboru opłat na całym kontynencie.

Wprowadzenie EETS wiąże się z wieloma wyzwaniami, przed którymi stoją zarówno państwa członkowskie, jak też operatorzy oraz dostawcy usług opłat drogowych. Osiągnięcie pełnej zgodności systemów to ciągły, skomplikowany i złożony proces nie tylko pod względem technicznym, ale też politycznym oraz gospodarczym. Obecnie nie ma jeszcze na rynku urządzenia, które obejmowałoby zasięgiem wszystkie państwa unijne.

— Na tym etapie wdrożenia systemu skupiamy się na zapewnieniu przewoźnikom pełnego wsparcia w zakresie doboru odpowiedniego rozwiązania. Sukcesywnie zwiększamy zasięg terytorialny naszych usług. W tym celu pod koniec ubiegłego roku dołączyliśmy do grona partnerów Toll4Europe. Do końca 2019 r. planujemy objąć zasięgiem znaczną część Europy, gdzie przebiegają główne międzynarodowe szlaki transportowe — mówi Eva Tzoneva, ekspert Shella ds. elektronicznego systemu poboru opłat drogowych i interoperacyjności.

Od czasu wprowadzenia dyrektywy dotyczącej EETS toczą się intensywne prace nad dostosowaniem do jej wytycznych funkcjonujących w Europie systemów opłat. W pierwszej kolejności zgodność uzyskały już: Portugalia, Hiszpania, Polska (autostrada A4), Włochy, Francja, Austria i Belgia (wraz z tunelem Liefkenshoek).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu