Jest nowy chętny do kupna Naftobaz

Krzysztof Grzegrzółka
opublikowano: 2001-09-06 00:00

Jest nowy chętny do kupna Naftobaz

Chem Trans Logistic chce kupić Naftobazy. Firma tworzy konsorcjum, które zajmie się przygotowaniem i złożeniem oferty kupna 65 proc. udziałów od Nafty Polskiej. Wcześniej zainteresowanie wyraziły m.in. PKN Orlen oraz Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych PERN.

Chem Trans Logistic Holding Polska jest kolejnym graczem, który będzie zabiegał o przejęcie kontroli nad Naftobazami. Ten potencjalny oferent jest na rynku polskim jedną z największych firm logistyczno-spedycyjnych. Jej przychody w tym roku mają wynieść 190 mln EUR (około 722 mln zł).

Kilka projektów

Wiadomo, że CTL prowadzi zaawansowane negocjacje w sprawie powołania konsorcjum, które złoży ofertę w przetargu na Naftobazy. Przedstawiciele spółki nie chcieli jednak ujawnić, jakie podmioty mogą wejść w jego skład.

— To tylko jeden z projektów. Prowadzimy też rozmowy w sprawie kupna kilku innych spółek z branży chemicznej i logistyczno-spedycyjnej. Poza tym w ciągu najbliższych dwóch-trzech lat CTL zamierza zadebiutować na jednej z giełd europejskich — mówi Jarosław Pawluk, prezes CTL.

O prywatyzacji Naftobaz rząd zdecydował w maju. Nie będą mogły brać w niej udziału krajowe rafinerie i detaliści działający na rynku. Ma to zapewnić równy dostęp do zapasów. Oferta jest skierowana do inwestorów branżowych. Udziałem w prywatyzacji są też zainteresowani inwestorzy zagraniczni oraz PERN.

Większość do oddania

Naftobazy, które pierwotnie były własnością CPN, utworzono w 1997 roku. W 1999 roku własność wszystkich udziałów spółki została przeniesiona na Naftę Polską. Ten podmiot chce w niej teraz zachować co najmniej 35 proc. udziałów. W lipcu wybrany został doradca prywatyzacyjny. Nie wiadomo jednak, kiedy zostanie ogłoszone zaproszenie do rokowań dla potencjalnych inwestorów.

Naftobazy zajmują się składowaniem i przeładunkiem produktów rafineryjnych. Znaczna część zapasów benzyn i olejów napędowych produkowanych przez PKN Orlen (w tym obowiązkowe zapasy paliw) jest przechowywana w terminalach tej spółki. Natomiast PERN jest właścicielem wszystkich rurociągów wychodzących z PKN Orlen. Ich zdolności przesyłowe wynoszą około 7 mln ton paliw rocznie. Podstawowy majątek Naftobaz to 22 terminale składowe, w tym 5 położonych na końcach rurociągów wychodzących z PKN oraz terminal morski. Zdolności składowe Naftobaz szacowane są na ponad 1,5 mln m sześc. Ubiegłoroczna sprzedaż Naftobaz wyniosła 209 mln zł a zysk netto — 11 mln zł. W najbliższych latach Naftobazy planują zainwestować 730 mln zł w modernizację i budowę nowych magazynów paliw.