Katalog kompetencji cyfrowych dla MSP

opublikowano: 01-03-2016, 22:00

Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż są na bakier z internetem. Ich kompetencje cyfrowe mocno kuleją. A biznes rozwijany i promowany w sieci to klucz do rynkowego sukcesu

Z danych Komisji Europejskiej wynika, że 86 proc., firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) ma dostęp do internetu szerokopasmowego, 65 proc. posiada własną stronę internetową.

Narzedzia, które prezentujemy na platformie internetowe rewolucje.pl, nie ograniczaja sie jedynie do oferty Google’a. To pełen przeglad róznych narzedzi dostepnych na rynku — zaznacza Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, dyrektor zarzadzajaca Google Polska
Zobacz więcej

INTERNET BEZ TAJEMNIC:

Narzedzia, które prezentujemy na platformie internetowe rewolucje.pl, nie ograniczaja sie jedynie do oferty Google’a. To pełen przeglad róznych narzedzi dostepnych na rynku — zaznacza Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, dyrektor zarzadzajaca Google Polska ARC

— Można powiedzieć, że nie jest źle. Kiedy natomiast spojrzymy na wykorzystanie narzędzi internetowych, indeksy natychmiast spadają. Niewiele firm korzysta z mediów społecznościowych czy technologii chmurowych. Zaczęliśmy się zastanawiać, dlaczego firmy, mając dostęp do technologii cyfrowych, nie korzystają z nich — mówi Justyna Jasiewicz, szefowa działu badań w Centrum Cyfrowym.

Centrum, we współpracy z firmą Google, przebadało więc firmy w całym kraju. Sprawdziło, jakie są umiejętności i potrzeby przedsiębiorców w zakresie rozwoju cyfrowego. I przygotowało pakiet wskazówek, pozwalających określić ich indywidualne potrzeby i określić przydatne w prowadzeniu biznesu kompetencje — Katalog Kompetencji Cyfrowych.

Oko w oko z małym biznesem

Jak się okazuje, polscy przedsiębiorcy nie opanowali jeszcze w pełni podstawowych e-narzędzi. I w dość zaskakujący sposób postrzegają internet. Dla wielu z nich sieć jest narzędziem o zasięgu globalnym, które może przyciągnąć zainteresowanie klienta z zagranicy. Zapominają natomiast o możliwościach, jakie stwarza w kontekście biznesu lokalnego.

— Przedsiębiorcy nie wykorzystują potencjału narzędzi, które pozwalają na zwiększenie widoczności firmy w okolicy. Nie dostrzegają np. zalet korzystania z narzędzi geolokalizacyjnych — nadmienia Justyna Jasiewicz. Centrum Cyfrowe zdiagnozowało jeszcze jedno, istotne zjawisko, związane z brakiem potrzeby zdobywania nowych kompetencji cyfrowych. — Nazwaliśmy je „spaloną ziemią” i „niezaoraną ziemią” — zaznacza Justyna Jasiewicz.

Pierwszy przypadek dotyczy negatywnych doświadczeń, jakie mają niektórzy przedsiębiorcy z technologiami cyfrowymi. W przeszłości trafili na nie najlepsze firmy treningowe, przeinwestowali w zakresie wdrożeń, zrealizowane projekty cyfrowe okazały się drogie i nieefektywne. Teraz nie są oni chętni do podjęcia kolejnych działań w zakresie digitalizacji biznesu. Obawy mają też przedsiębiorcy, którzy nie posiadają żadnych doświadczeń z technologiami cyfrowymi.

Szansa na szybki rozwój

Europa Środkowo-Wschodnia, w tym Polska, w rankingach adopcji cyfrowych nadal lokowana jest na końcowych pozycjach. — Mamy ambicje zmienienia tego. Nie tylko jednolity rynek cyfrowy, ale przede wszystkim przyspieszenie gospodarcze daje nam wiele możliwości posiadania bardziej konkurencyjnych przedsiębiorstw, nawet względem Europy Zachodniej — twierdzi Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, dyrektor zarządzająca Google Polska. I przedstawia firmy, które swój biznes rozwinęły właśnie dzięki obecności w internecie.

— Mimo że mam trzydzieści kilka lat, internet i media społecznościowe zawsze pozostawały u mnie w tyle. Wszystko się całkowicie odmieniło, kiedy zakładałam biznes. Wiem, że w dzisiejszym świecie firma bez internetu nie może istnieć. Przykład mojej, produkującej szumiące misie, ułatwiające zasypianie noworodkom i niemowlętom, pokazuje, jak bardzo tradycyjne, produkcyjne firmy potrzebują nowoczesnego, cyfrowego wsparcia — zaznacza Anna Skórzyńska, współwłaścicielka spółki Szumisie.

Po podniesieniu poziomu własnych kompetencji cyfrowych natychmiast zauważyła większą sprzedaż, zdecydowała się też na rozpoczęcie sprzedaży w Niemczech, na Litwie, Łotwie i w Estonii. Teraz przygotowuje się do wprowadzenia szumiących misiów do Chin i Rosji. Podobne doświadczenia ma inny przedsiębiorca, z branży gier. — Tablet kupiłem, dopiero, gdy wydawaliśmy pierwszą grę. A możliwości, jakie daje internet, pozwalają szybko się rozwijać, zatrudniać ludzi, zwiększać obszar działania. Człowiek nagle staje się globalnym graczem, którego szanują konkurenci na całym świecie — dodaje Paweł Kozak-Raszkowski, właściciel Ola & Olo.

Czas na internetowe rewolucje

Katalog Kompetencji Cyfrowych powstał przy okazji działań podjętych przez Google Polska w 2015 r. — „Internetowe Rewolucje”. W ramach inicjatywy utworzono bezpłatną platformę edukacyjną dla przedsiębiorców. Dotychczas zarejestrowało się w niej 40 tys. osób. Szkolenie online już ukończyło 9 tys. użytkowników. Google zapowiedział natomiast, że w zakresie umiejętności cyfrowych przeszkoli 100 tys. osób. W planie jest również współpraca z uczelniami i realizacja programów szkoleniowych ze studentami. Mają im ułatwić rozwój kariery zawodowej, także w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Katalog kompetencji cyfrowych firm

Produkt lub usługa

Wspieranie procesu wykonywania produktu lub usługi Tworzenie bazy wiedzy o produktach lub usługach Określanie zakresu oferowanych produktów lub usług

Rynek i konkurencja

Gromadzenie wiedzy o rynku Posiadanie wiedzy o branży, w której działa firma Posiadanie informacji o ofercie konkurencji

Prowadzenie firmy

Zarządzanie dokumentami firmy Kierowanie pracą zespołu i współpraca z kontrahentami Komunikowanie się z zespołem i kontrahentami Zarządzanie finansami firmy Kontrolowanie zasobów kadrowych i materialnych firmy

Sprzedaż

Prezentowanie produktu lub usługi w celach sprzedażowych Realizowanie transakcji finansowych Wspieranie procesu sprzedaży produktu lub usługi Posiadanie dostępu do danych sprzedażowych

Komunikacja i promocja

Bycie widocznym i wyszukiwanym w sieci Komunikowanie się z potencjalnymi klientami Prowadzenie działań promocyjnych

Klienci

Gromadzenie wiedzy o klientach Analizowanie wypowiedzi klientów Nawiązanie i utrzymanie relacji z klientami Budowanie lojalności klientów

Źródło: Centrum Cyfrowe/Google

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu