Klienci magazynów podzieleni

opublikowano: 12-11-2018, 22:00

Przedstawiciele branży logistycznej patrzą z większą nadzieją w przyszłość niż firmy przemysłowe i handlowe.

W porównaniu z 2017 r. tegoroczny wskaźnik optymizmu w zakresie logistyki i łańcucha dostaw w Polsce nieznacznie zmalał, przy czym w firmach logistycznych poszedł w górę (z 62,1 pkt. do 64,1 pkt.), a w produkcyjnych i handlowych mocno w dół (z 59,1 pkt. do 50,4 pkt.). Jak wynika z raportu CBRE i Panattoni, ogólnie ten wskaźnik wynosi obecnie 57,4 pkt., co w przyjętej metodologii oznacza, że więcej respondentów oczekuje w 2019 r. zmiany na lepsze niż na gorsze (równowaga to 50 punktów, im bardziej poniżej tej wielkości — tym wyższy pesymizm, a im bardziej powyżej, tym wyższy optymizm).

HALE:
HALE:
W najbliższym czasie będzie przybywać nowych powierzchni magazynowych — mówi Beata Hryniewska, szefowa działu powierzchni magazynowych i logistyki CBRE.
Fot. ARC

Zdaniem Marka Dobrzyckiego, dyrektora zarządzającego Panattoni Europe, różnica między grupami klientów może wynikać ze zmian modelów współpracy między obydwoma sektorami.

— Obserwujemy trend outsoursowania przez przedsiębiorstwa produkcyjne i handlowe firmom logistycznym wszystkiego, co jest związane z planowaniem, realizacją i kontrolowaniem przepływu surowców czy gotowych wyrobów. Jest to bezspornie efekt niedoborów wykwalifikowanej kadry zawodowej. Dodatkowo, rozwój handlu elektronicznego na rynkach europejskich sprawia, że sektor logistyczny optymistyczniej spogląda na rynek i możliwość wzrostu własnej działalności — mówi Marek Dobrzycki.

Powierzchnie rosną

Mimo mniejszego optymizmu klientów nowych hal przybywa. Według CBRE, od początku 2017 r. do końca pierwszej połowy 2018 r., czyli zaledwie przez półtora roku, na rynku pojawiło się aż 3,3 mln mkw. nowej powierzchni.

— W naszej opinii w najbliższym czasie ta tendencja nie zwolni. Na koniec pierwszej połowy 2018 r. w budowie znajdowało się ponad 2,26 mln mkw. nowoczesnej powierzchni logistycznej. To wzrost o 45 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku i historyczny rekord, jeśli chodzi o ilość powierzchni w budowie — mówi Beata Hryniewska, szefowa działu powierzchni magazynowych i logistyki CBRE.

Jedną z przyczyn budowania tak dużych powierzchni jest rekordowo niski wskaźnik pustostanów — średnio 4 proc. na koniec drugiego półrocza, a w regionach Polska Centralna, Szczecin, Polska Północna i Polska Zachodnia nawet bliski zera. Również z badania optymizmu wynika, że popyt na magazyny będzie duży. Jego wzrostu w bieżącym roku spodziewa się 85 proc. firm z sektora logistycznego i 52 proc. firm produkcyjnych i handlowych (69 proc. z obu grup). Zdaniem 23 proc. respondentów, największy popyt na magazyny w latach 2018-19 pojawi się w Polsce Centralnej. Kolejne są Śląsk (15 proc.), Polska Zachodnia (14 proc.), Wrocław (12 proc.) i Polska Wschodnia (10 proc.). Firmy logistyczne stawiają bardziej na Śląsk, Polskę Zachodnią i Polskę Centralną, a handlowe i przemysłowe na Polskę Centralną, Wrocław i Śląsk.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ludzie i automaty

Jednym z największych wyzwań w firmach korzystających z magazynów jest brak siły roboczej. Dlatego też technologia odgrywa coraz ważniejszą rolę. Zdaniem respondentów, największy wpływ na łańcuchy dostaw w najbliższych latach będą mieć aktualizacja i integracja systemów WMS i TMS, czyli wspierających zarządzanie magazynami i transportem (24 proc.), automatyzacja i robotyka (23 proc.). 21 proc. respondentów uważa, że pomocne w logistyce okażą się w najbliższych latach big data i narzędzia analityczne oraz rozwiązania blockchain, a 13 proc. dostrzega wartość platform klienckich i wykorzystanie gospodarki współdzielenia. Wiele z tych możliwości istnieje już dziś.

Jak potwierdzał podczas prezentacji raportu Aleksander Kuźniewski, dyrektor działu powierzchni magazynowych i przemysłowych CBRE, dzięki analityce big data już dziś firma doradcza jest w stanie polecić klientowi miejsce, w którym znajdzie odpowiednią siłę roboczą. Marek Dobrzycki podawał też jako przykład wykorzystanie przez klienta Panattoni w Gliwicach robotów, które dowożą towar do człowieka — co ogranicza tzw. piki w logistyce (gwałtowne skoki zapotrzebowania na pracę).

Według Artura Olejniczaka, menedżera ds. marketingu w Instytucie Logistyki i Magazynowania, nadal jeszcze wiele firm nie wykorzystuje potencjału nowoczesnych technologii, które już posiada. Na przykład WMS są wykorzystywane, jego zdaniem, w jednej trzeciej możliwości, jakie oferują. Wiele też może dać integracja systemów zarządzania, by współpracowały bezpośrednio, nie angażując ludzi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane