Klienci Trigona oberwali za GetBack

opublikowano: 08-05-2018, 22:00

Problemy windykatora rozlewają się na inwestujących w fundusze wierzytelności. Na razie w jednym TFI.

Chcesz być na bieżąco z informacjami na temat Getbacku? Zapisz się na nasz darmowy newsletter>

Marek Juras
Zobacz więcej

Marek Juras Fot.

Kilkanaście do niemal 30 proc. wartości straciło z dnia na dzień dziewięć funduszy inwestycyjnych zamkniętych (FIZ) wierzytelnościowych prowadzonych przez Trigon TFI, a w zakresie windykacji obsługiwanych przez GetBack. TFI uważa, że kondycja finansowa GetBacku może „utrudnić lub wręcz uniemożliwić” niezakłócone funkcjonowanie procesu windykacyjnego.

Model działania wierzytelnościowych FIZ-ów sprowadza się do tego, że za pieniądze pozyskane od inwestorów kupują pakiety długów. Największym inwestorem jest przy tym windykator, określany mianem serwisera. I to on prowadzi proces windykacji. W przypadku Trigonu obejmował 20 proc. certyfikatów, przy czym 80 proc. należące od innych inwestorów miało być stopniowo wykupywane w ciągu kilku lat, w miarę spływu gotówki z procesów windykacyjnych. To, co zostałoby po wykupie mniejszych inwestorów, trafiałoby do serwisera, stanowiąc jego ekstrazysk, niezwiązany z pierwotną liczbą certyfikatów.

Na certyfikatach należących do GetBacku ustanowiono przy tym zastaw na rzecz funduszu, dzięki któremu pozostali inwestorzy mieli mieć gwarancję osiągnięcia określonej stopy zwrotu i wykupu swoich certyfikatów. Gdyby bowiem GetBack nie radziłsobie z windykacją, TFI mogłoby sprzedać jego certyfikaty — choćby za symboliczny 1 zł, bo nie traciłoby na tym TFI ani inni inwestorzy — innemu windykatorowi, który wszedłby w rolę serwisera.

Właśnie scenariusz zmiany serwisera jest powodem przeceny funduszy Trigonu.

„(…) wycena portfeli wierzytelności ujęta w sprawozdaniach uwzględnia korekty na ryzyko operacyjne związane z możliwością ogłoszenia upadłości, rozpoczęcia postępowania sanacyjnego lub utraty zezwolenia na zarządzanie portfelami wierzytelności sekurytyzowanych przez spółkę GetBack. W wycenie przyjęto założenie, iż prognozowane przepływy za pierwszy kwartał 2018 r. są zbliżone do faktycznego wykonania, w okresie około pół roku od kwietnia 2018 r. nastąpi istotna redukcja działań windykacyjnych wynikających z zastąpienia obecnego i wdrożenia nowego serwisera, a następnie będzie następowało stopniowe zwiększanie skali działań windykacyjnych determinujących prognozowane przepływy” — czytamy w piśmie z maja 2018 r., jakie Marek Juraś, prezes Trigon TFI, wysłał do podmiotów współpracujących z TFI w oferowaniu FIZ-ów.

W dokumencie zastrzega równocześnie, że nie można tych wywodów traktować jako stanowiska Trigonu TFI w zakresie oceny prawno-finansowej sytuacji GetBacku. Z Trigonu nie udało nam się uzyskać komentarza na temat ewentualnego spadku efektywności windykacji nie w związku z samą zmiana serwisera, ale zwolnieniami pracowników sugerowanymi przez GetBack we wniosku układowym. Fundusze z GetBackiem jako serwiserem i inwestorami zewnętrznymi funkcjonują również w Altus TFI.

— Przedstawione przez nas wyceny uwzględniają ewentualne rodzaje ryzyka operacyjnego, związane z koserwiserem lub nowym serwiserem — zapewnia Andrzej Ladko, członek zarządu Altus TFI.

Możliwość skorzystania z dodatkowego serwisera Altus TFI zasugerowało w raporcie za pierwszy kwartał 2018 r., opublikowanym 7 maja po sesji.

„(…) w związku z faktem, że serwiserem części funduszy wierzytelnościach zarządzanych przez Altus TFI jest GetBack, Altus TFI na bieżąco monitoruje pojawiające się informacje rynkowe oraz podjął działania mające na celu redukcję ryzyka związaną z tymi ekspozycjami oraz zabezpieczanie interesów certyfikatariuszy poprzez zapewnienie dodatkowego serwisera do funduszy sekurytyzacyjnych” — czytamy w raporcie.

WSZYSTKO O GETBACKU SPRAWDŹ NA: www.pb.pl/tematy/getback

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Banki / Klienci Trigona oberwali za GetBack