KNF obejmie pieczę nad crowdfundingiem

opublikowano: 22-03-2021, 20:00

Nowa ustawa ma uporządkować rynek finansowania społecznościowego spółek. Ważną rolę pełnić będzie nadzorca.

Komisja Nadzoru Finansowego nie dystansowała się od tego, co dzieje się na platformach crowdfundingowych, bo niemal dokładnie rok temu przedstawiło wytyczne dla platform, na których firmy promują emisje akcji.

To coraz większy rynek, bo w Polsce w 2020 r. 68 spółek pozyskało w crowdfundingu udziałowym prawie 92 mln zł, co oznacza wzrost o 76 proc. r/r. Przeciętna wartość emisji to 1,35 mln zł, a najlepsze wyniki pod względem pozyskanej kwoty były dość płynne, co wynikało z limitu emisji do 1 mln EUR i kursu waluty.

Na trzeci kwartał 2021 r. planowane jest przyjęcie projektu ustawy o nadzorze nad dostawcami usług finansowania społecznościowego. Komisja Nadzoru Finansowego wskazana w nim będzie jako organ właściwy do nadzoru nad platformami crowdfundingowymi. Nadzorca ma dostać uprawienia m.in. do zawieszania konkretnych ofert finansowania społecznościowego lub zawieszania prowadzenia działalności przez dostawców oraz do współdziałania z organami wymiaru sprawiedliwości i organami nadzoru z innych państw członkowskich UE. Wprowadzone zostaną też sankcje administracyjne i karne za nieprzestrzeganie przepisów rozporządzenia lub ustawy oraz odpowiedzialność cywilno-prawa i karna za poprawność i prawdziwość informacji podawanych w dokumentach informacyjnych sporządzanych w związku z ofertą finansowania społecznościowego.

Ale nie tylko o sankcje i wymogi chodzi - zamiarem legislatora jest uproszczenie niektórych obowiązków informacyjnych, spoczywających na emitentach. Jeśli oferty publiczne będą prowadzone poza platformami finansowania społecznościowego, ale za pośrednictwem firmy inwestycyjnej, spółka będzie miała możliwość sporządzenia jedynie arkusza kluczowych informacji inwestycyjnych zamiast memorandum informacyjnego. Od 10 listopada 2023 r. na podstawie memorandum lub arkusza będzie można przeprowadzić ofertę publiczną o równowartości do 5 mln EUR.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
OKIEM PRZEDSTAWICIELA BRANŻY
Platformy sobie poradzą
Jakub Niestrój
prezes Crowdwaya

Moim zdaniem najbardziej atrakcyjne emisje crowdfundingowe z funkcją marketingową będą nadal odbywały się ze wsparciem licencjonowanych platform. To one zapewniają funkcję profesjonalnego moderatora ofert oraz doradcy czuwającego nad właściwym przeprowadzeniem kampanii. Oznacza to, że rola platform wzrośnie. Proponowane zmiany nie wpływają bowiem na ich podstawowe przewagi m.in. w obszarze komunikacji czy przejrzystości produktu dla emitenta i inwestora. Jest to w interesie wszystkich interesariuszy, a przede wszystkim rynku i regulatora.

Już z treści rozporządzenia unijnego jasno wynikało, że zwiększenie kompetencji platform crowdfundingowych będzie szło w parze z zacieśnieniem nadzoru nad ich funkcjonowaniem, w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony inwestorów i rynku kapitałowego. Obecne przepisy również określają zasady odpowiedzialności za dane przedstawiane w dokumentach ofertowych oraz naruszenie zasad prowadzenia ofert. Oczywistym jest więc, że zostaną one rozciągnięte na nowy format realizacji ofert publicznych. Analogiczne poluzowanie wymogów dla ofert realizowanych z udziałem firm inwestycyjnych należy traktować jako wyrównanie szans i zwiększenie dostępnych form finansowania przedsiębiorstw, a tym samym potencjału całego rynku kapitałowego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane