Kobiety muszą uwierzyć, że potrafią

KATARZYNA MAJEWSKA dyrektor zarządzający ds. administracji, zakupów i nieruchomości PZU i PZU Życie, Prezeska Stowarzyszenia Kobiety PZU
opublikowano: 2013-11-13 00:00

KOMENTARZ PARTNERA

Dlaczego zdecydowana większość menedżerów to mężczyźni? Ponieważ kobiety, choć równie dobre w pełnieniu ról kierowniczych, często nie wierzą w swoje możliwości lub natrafiają na bariery w awansie.

Ranking „Pulsu Biznesu” to inspiracja dla wszystkich: dla kobiet — żeby uwierzyły w siebie, mężczyzn — żeby nie powielali stereotypów, i firm — żeby sprawdziły, czy nie mają u siebie szklanego sufitu.

Z badań Komisji Europejskiej wynika, że Polki są jednymi z najbardziej przedsiębiorczych mieszkanek Unii. Ponad 36 proc. menedżerów w firmach to kobiety. Niestety, w Polsce stanowisko menedżera jest często szczytem kobiecych możliwości. W zarządach największych polskich spółek giełdowych zasiada jedynie 12 proc. kobiet przy średniej dla całej UE wynoszącej niespełna 14 proc.

Mimo wielu uprzedzeń kobiety na wysokich stanowiskach radzą sobie tak samo dobrze jak mężczyźni. Potwierdzają to liczne badania, w tym naukowców z Uniwersytetu w Pittsburghu i Cambridge, którzy uważają, że kobiety są bardziej ostrożne i nie podejmują pochopnych, ryzykownych decyzji.

Z raportu firmy doradczej Deloitte „Women in the boardroom: A global perspective” wynika, że większa liczba kobiet na stanowiskach zarządczych i kierowniczych ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie firm i ich dochodowość. Jedną z przyczyn małej liczebności kobiet na wysokich stanowiskach zarządczych jest ich nastawienie do awansu. Często uważają, że mogą mieć problemy z pogodzeniem intensywnego życia zawodowego z rolą matki.

Tymczasem mama na cały etat jest potrzebna dzieciom tylko na początku. Później najlepiej rozwijają się, gdy widzą ją uśmiechniętą, szczęśliwą i zrealizowaną. Nie słowa rodziców, lecz ich sukcesy mają największy wpływ na to, jak dzieci będą sobie radziły z trudnościami, czy uwierzą w swoje możliwości i wyznaczą ambitne cele.

Macierzyństwo rozwija też umiejętności potrzebne w biznesie. Kobiety, które potrafią łączyć karierę z życiem prywatnym, są doskonale zorganizowane, umieją priorytetyzować działania, dobrze poruszają się w świecie relacji międzyludzkich.

Brak promocji kobiet w firmie się nie opłaca. Dzięki umiejętnemukompletowaniu zespołu zarządzającego przedsiębiorstwom będzie łatwiej sprostać niestabilnym i pełnym nowych wyzwań warunkom konkurencji w XXI w. Ryzyko i rywalizacja nie zawsze są dobrą strategią. Kobiety, nastawione bardziej na współpracę, partnerstwo i komunikację, mogą wnieść cenne umiejętności do zdominowanych przez mężczyzn zarządów.