Popyt na dotacje dla przedsiębiorców, którzy szukają zagranicznych kontrahentów, dwukrotnie przekroczył budżetowe możliwości konkursu.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru dotacyjnego z działania 1.2 „Internacjonalizacja MŚP” programu Polska Wschodnia (POPW). Konkurs składał się z dwóch rund. Do rządowej agencji wpłynęło 227 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę 100,7 mln zł. Natomiast w ubiegłorocznym naborze przedsiębiorcy ubiegali się w sumie o 63,6 mln zł.
Unijne wsparcie jest przeznaczone dla firm z pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Przedsiębiorcy mogą przeznaczyć granty na projekty związane z wprowadzaniem produktów lub usług na nowe rynki zagraniczne. Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP, podkreśla, że 100 mln zł, o jakie wnioskowały MŚP, przewyższa ubiegłoroczne wnioskowane wsparcie o ponad 35 mln zł. Zauważa, że z powodu pandemii firmy działały w trudnych warunkach.
— Tak duże zainteresowanie dotacjami świadczy o tym, że przedstawiciele rodzimego biznesu, pomimo niesprzyjających okoliczności, chcą się rozwijać i szukać nowych, atrakcyjnych rynków zbytu za granicą. Być może wspomniane okoliczności dały przedsiębiorcom impuls do tego, aby zawalczyć o więcej niż tylko rodzimy rynek — ocenia Arkadiusz Dewódzki.
Eksperci PARP rozpoczęli już weryfikację wniosków o dofinansowanie. Przedsiębiorcy, którzy ubiegali się o wsparcie, musieli mieć w ofercie produkt nadający się do zaprezentowania przynajmniej na jednym nowym rynku zagranicznym. Do podziału między wnioskodawców jest 50 mln zł. Natomiast maksymalna kwota dofinansowania projektu wynosi 800 tys. zł. Dotacje z działania 1.2 POPW sfinansują koszty usług doradczych i innych związanych z ekspansją. W grę wchodzi m.in. opracowanie i przygotowanie do wdrożenia nowego modelu biznesowego. Granty pokryją też koszty materiałów reklamowych, szkoleń, tłumaczeń i testów.
Przedsiębiorcy mogą przeznaczyć wsparcie również na udział w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych. Dotacje sfinansują też koszty zakupu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. W czasie pandemii przedstawiciele PARP wprowadzili ułatwienia dla przedsiębiorców starających się o dotacje z działania 1.2 POPW. Nowością w konkursie jest zniesienie limitu kosztów dotyczących udziału MŚP w targach, wystawach i misjach gospodarczych. W związku z odwołaniem wielu imprez przedsiębiorcy mogą odliczyć wcześniej poniesione wydatki. Chodzi m.in. o koszty rezerwacji miejsca wystawowego.
Podpis: Dorota Zawiślińska