Czytasz dzięki

Kolejka chętnych po granty

opublikowano: 21-09-2020, 22:00

Popyt na dotacje dla przedsiębiorców, którzy szukają zagranicznych kontrahentów, dwukrotnie przekroczył budżetowe możliwości konkursu.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru dotacyjnego z działania 1.2 „Internacjonalizacja MŚP” programu Polska Wschodnia (POPW). Konkurs składał się z dwóch rund. Do rządowej agencji wpłynęło 227 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę 100,7 mln zł. Natomiast w ubiegłorocznym naborze przedsiębiorcy ubiegali się w sumie o 63,6 mln zł.

Unijne wsparcie jest przeznaczone dla firm z pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Przedsiębiorcy mogą przeznaczyć granty na projekty związane z wprowadzaniem produktów lub usług na nowe rynki zagraniczne. Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP, podkreśla, że 100 mln zł, o jakie wnioskowały MŚP, przewyższa ubiegłoroczne wnioskowane wsparcie o ponad 35 mln zł. Zauważa, że z powodu pandemii firmy działały w trudnych warunkach.

— Tak duże zainteresowanie dotacjami świadczy o tym, że przedstawiciele rodzimego biznesu, pomimo niesprzyjających okoliczności, chcą się rozwijać i szukać nowych, atrakcyjnych rynków zbytu za granicą. Być może wspomniane okoliczności dały przedsiębiorcom impuls do tego, aby zawalczyć o więcej niż tylko rodzimy rynek — ocenia Arkadiusz Dewódzki.

Eksperci PARP rozpoczęli już weryfikację wniosków o dofinansowanie. Przedsiębiorcy, którzy ubiegali się o wsparcie, musieli mieć w ofercie produkt nadający się do zaprezentowania przynajmniej na jednym nowym rynku zagranicznym. Do podziału między wnioskodawców jest 50 mln zł. Natomiast maksymalna kwota dofinansowania projektu wynosi 800 tys. zł. Dotacje z działania 1.2 POPW sfinansują koszty usług doradczych i innych związanych z ekspansją. W grę wchodzi m.in. opracowanie i przygotowanie do wdrożenia nowego modelu biznesowego. Granty pokryją też koszty materiałów reklamowych, szkoleń, tłumaczeń i testów.

Przedsiębiorcy mogą przeznaczyć wsparcie również na udział w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych. Dotacje sfinansują też koszty zakupu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. W czasie pandemii przedstawiciele PARP wprowadzili ułatwienia dla przedsiębiorców starających się o dotacje z działania 1.2 POPW. Nowością w konkursie jest zniesienie limitu kosztów dotyczących udziału MŚP w targach, wystawach i misjach gospodarczych. W związku z odwołaniem wielu imprez przedsiębiorcy mogą odliczyć wcześniej poniesione wydatki. Chodzi m.in. o koszty rezerwacji miejsca wystawowego.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane