W pierwszej połowie 2025 r. fundusze ulokowały w nieruchomościach handlowych nad Wisłą 322 mln EUR w ramach największej historycznie liczby 23 transakcji. Teraz pod młotek poszła Galeria nad Jeziorem w Koninie. Spółka Stage Capital sprzedała ją niemieckiemu inwestorowi z grupy Saller. Wartość transakcji nie została ujawniona. Galerię nad jeziorem otwarto w 2002 r., a w 2018 r. rozbudowano. Obecnie oferuje 21 tys. m kw., na których działa 50 sklepów i punktów usługowych.
— Nabyliśmy Galerię nad Jeziorem kilka lat temu z intencją przeprowadzenia zmian i zwiększenia jej wartości przez aktywne zarządzanie, w tym zmianę poziomu wynajęcia i wymianę części najemców. W czasie naszego zarządzania nieruchomością przedłużyliśmy umowę najmu z operatorem spożywczym Carrefour w nowym formacie sklepu, wynajęliśmy część powierzchni nowym najemcom, takim jak np. Sinsay, oraz przygotowaliśmy nieruchomość do dalszej rozbudowy, co przyniosło korzyści lokalnej społeczności. W 2024 r. Galerię nad Jeziorem odwiedziło 2,8 mln klientów, a w ostatnich latach centrum doświadczyło stabilnego wzrostu liczby odwiedzin — mówi James Huckle, partner w Stage Capital.
Boom na obiekty handlowe w Polsce był widoczny już w 2024 r., gdy fundusze ulokowały na nim 1,6 mld EUR, najwięcej od 2019 r.
— Na wynik złożyło się kilka transakcji sprzedaży dużych centrów handlowych. W pierwszej połowie 2025 r. właścicieli zmieniały głownie parki. Aktywność inwestorów pozostała jednak na wysokim poziomie — zawarto rekordową liczbę aż 23 transakcji, z czego parki handlowe były przedmiotem aż 16 — mówi Agnieszka Kołat, ekspertka JLL.
Największą transakcją była sprzedaż portfela A-Centrum złożonego z 10 parków handlowych o łącznej powierzchni 30 tys. m kw. Portfel od Grupy BHM kupił MY Park, debiutujący na polskim rynku nieruchomości komercyjnych inwestor z Czech. Największą pojedynczą transakcją natomiast była sprzedaż Power Park Olsztyn przez EPP izraelskiemu inwestorowi BIG Poland.
W pierwszej połowie roku rynek handlowy nad Wisłą powiększył się o 170,6 tys. m kw. Wśród ukończonych obiektów dominowały parki handlowe i centra convenience (służące szybkim i wygodnym zakupom), które odpowiadały za 58 i 14 proc. nowej podaży.
Eksperci BNP Paribas Real Estate Poland wyliczają, że na koniec czerwca w Polsce w budowie i przebudowie było niemal 390 tys. m kw. obiektów handlowych. Największy to OTO Park Siemianowice Śląskie, który po ukończeniu w II kw. 2026 r. zaoferuje klientom 18 tys. m kw.