Kolejny bank spróbuje outsourcingu

Mariusz Zielke
27-08-2004, 00:00

Bank BPH prowadzi przetarg na outsourcingową obsługę komputerów, ale torpedują go pracownicy. O kontrakt walczą m.in Computerland i Softbank.

Coraz więcej banków rozważa outsourcing, czyli oddanie w obsługę na zewnątrz, informatyki. We wtorek pisaliśmy, że nad takim projektem pracuje BRE Bank. Okazuje się, że jego śladem poszedł Bank BPH. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, bank ogłosił przetarg na oddanie w outsourcing zarządzania komputerami. Wśród firm walczących o kontrakt wymienia się Computerland, CSS, Softbank i Ster-Projekt. Ma być to wstęp do zakrojonej na znacznie szerszą skalę operacji.

Problem w tym, że już raz — rok temu — BPH po cichu przeprowadził takie postępowanie i doszedł do wniosku, że outsourcing się nie opłaca. Podobnie może być tym razem.

— Wszędzie na świecie outsourcing pozwala obniżyć koszty i zniwelować ryzyko awarii. Nie u nas. Może komuś po prostu zależy na tym, żeby tak było — komentuje zgryźliwie przedstawiciel jednej z firm IT.

Bronione etaty

W obecnie prowadzonym przetargu Bank BPH chce zlecić na przynajmniej pięć lat serwis i administrację bazy komputerowej. Wartość kontraktu szacuje się na kilkanaście milionów złotych. Celem jest obniżenie kosztów, poprawa serwisu i redukcja części etatów. Gdyby się powiodło, bank ma pójść dalej: oddać w outsourcing całą infrastrukturę, a być może także obsługę systemów.

— Przygotowanie przetargu i analiz zlecono działowi informatyki, a wiadomo, że mógłby on na tym poważnie ucierpieć — mówi informator zbliżony do banku.

Bank BPH nie zgadza się z zarzutami.

— Zakładanie, że pracownicy działu IT są tendencyjni w ocenie sytuacji jest dużym uproszczeniem. Interesuje nas obniżenie kosztów funkcjonowania bez pogorszenia poziomu usług. Biorąc pod uwagę wysoki poziom jakości organizacji wewnętrznej banku oraz VAT, który zewnętrzna firma musi dołożyć do kosztów, jest to wymóg trudny do spełnienia — twierdzi Henryk Baniowski, dyrektor zarządzający IT BPH.

Wstrzemięźliwe banki

Na outsourcingowe rozwiązanie kwestii informatycznych podobno naciska austriacki właściciel banku — HVB. Gdyby przetarg zakończył się sukcesem, a bank poszedł dalej, mogłoby dojść do dużej transakcji. Roczne wydatki BPH PBK na IT biuro DiS oszacowało ostatnio na 240 mln zł. W 2003 r. BPH PBK wykazywał w raportach wartość posiadanego sprzętu i urządzeń na ponad 250 mln zł. Zdaniem specjalistów, przynajmniej 80 proc. tej kwoty to infrastruktura IT. Gdyby bank zdecydował się na jej sprzedaż, zlecając firmie zewnętrznej długoletnią obsługę za miesięczny abonament, umowa mogłaby znacznie przekroczyć 200 mln zł.

Do tej pory banki nie próbowały stosować outsourcingu ze względu na ograniczenia prawne. Nowe prawo bankowe umożliwiło takie zlecenia. Umów jednak brak.

— Nam nie wychodzi, że jest taniej. Koszty outsourcingu IT przewyższają prowadzenie tej działalności wewnątrz banku — mówi wiceprezes jednego z banków.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Zielke

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Kolejny bank spróbuje outsourcingu