Kolejny polski elektryk gotowy do produkcji

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2023-10-11 20:00

Finalizują się prace nad polskim elektrycznym autem dostawczym. Jeszcze w tym roku ruszy proces homologacyjny.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakimi parametrami dysponuje zaprojektowany przez Ennovation Technology i Autobox Innovation polski elektryczny samochód dostawczy
  • kiedy pierwsze egzemplarze trafią do klientów
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Należące do Grupy Zasada spółki Ennovation Technology i Autobox Innovation ogłosiły, że jeszcze w tym roku zaprojektowane przez nie elektryczne auto dostawcze zostanie poddane procesowi homologacyjnemu. Projekt budowy samochodu jest realizowany jest w ramach konkursu e-Van ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), którego celem było wyłonienie najlepszych propozycji stworzenia uniwersalnego pojazdu dostawczego z napędem elektrycznym. Projekt Ennovation Technology i Autobox Innovation jest drugim, obok platformy Eagle zaprojektowanej przez Innovation AG, wyróżnionym w konkursie NCBR. Tym samym jest drugim polskim samochodem elektrycznym gotowym do seryjnej produkcji.

Auto zaproponowane przez Ennovation Technology i Autobox Innovation ma baterię o pojemności 120 kWh, która zapewnia zasięg do 325 km. Maksymalna moc ładowania prądem stałym wynosi 120 kW. Bateria litowo-jonowa oraz system zarządzania energią to dzieło inżynierów Ennovation Technology. Firma zajęła się także pełną homologacją układu bateryjnego.

W podstawowej konfiguracji napęd przekazywany jest na przednie lub tylne koła, a moc nominalna to 95 KM. Mocniejszy wariant ma dwusilnikowy napęd na obie osie, którego moc wynosi 190 KM. W razie zwiększonego obciążenia w obu przypadkach moc może być chwilowo zwiększona dwukrotnie.

Zawieszenie zostało zbudowane w układzie niezależnym z dodatkowymi poduszkami pneumatycznymi przy przedniej i tylnej osi. Ładowność wynosi ponad tonę. Auto jest przygotowane do homologacji z dopuszczalną masą całkowitą 3,5 t. Plany uwzględniają również homologację do 4,25 t. E-van ma na pokładzie układ e-PTO, dzięki któremu możliwe jest zasilanie dodatkowego specjalistycznego wyposażenia bez konieczności stosowania osobnego generatora. Co więcej, pozwala też naładować inny samochód elektryczny, traktując baterię trakcyjną jak mobilny magazyn energii.

Kabina mieści dwa osobne fotele, oferując trzy miejsca. Centralnie umieszczony ekran o przekątnej 10 cali zarządza multimediami, wyświetla obraz z kamer 360 stopni i obsługuje Android Auto. Kierowca również ma do dyspozycji wirtualny zestaw wskaźników.

— Po przejściu przez proces homologacji samochód będzie gotowy do seryjnej produkcji. Klienci zainteresowani jego zakupem to zarówno firmy państwowe, jak też prywatne — operatorzy energetyczni, firmy kurierskie, logistyczne i produkcyjne. Modułowa konstrukcja z różnymi rodzajami zabudowy pozwala dostosować samochód do indywidualnych potrzeb i wymagań klientów oraz zróżnicowanych warunków użytkowania — mówi Mateusz Wach, prezes Ennovation Technology.

Maksymalna roczna produkcja e-vana określona została na poziomie 1,5 tys. sztuk.

— Pierwsze auta zostaną przekazane klientom już w 2024 r. Bazowanie na lokalnych dostawcach i producentach części ma zapewnić ciągłą oraz sprawną produkcję, skracając łańcuchy dostaw, a przy okazji stymulując polski przemysł motoryzacyjny — mówi Mateusz Wach.

Ennovation Technology to technologiczny start-up z ofertą skierowaną do branży elektromobilności — dostarcza pełne zespoły napędowe dla elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych, a także odpowiada za integrację komponentów. Zajmuje się również konwersją aut spalinowych na elektryczne, produkuje baterie litowo-jonowe i stacje ładowania. Autobox Innovation natomiast specjalizuje się w zabudowie samochodów ciężarowych, dostarczając auta dla wojska i straży pożarnej.