Kolejowy dylemat w Modlinie

opublikowano: 13-02-2019, 22:00

PKP PLK zaktualizują kosztorys przed budową łącznika na modlińskie lotnisko. Cena może mieć wpływ na opłacalność inwestycji.

Administracja środowiskowa kończy analizy dokumentacji niezbędnej do budowy połączenia kolejowego na lotnisko w Modlinie. Władze portu liczą, że decyzje środowiskowe będą gotowe w II kwartale tego roku i pozwolą na rychłą realizację inwestycji przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK). W mediach społecznościowych pojawiło się jednak wiele opinii sugerujących, że budowa połączenia nie ma sensu ze względu na konflikt właścicielski w modlińskim porcie, zagrażający jego stabilnemu funkcjonowaniu. „PB” pisał o nim 12 lutego 2019 r.

Korekta budżetu

PKP PLK do kwestii konfliktu się nie odnoszą. Kontynuują natomiast prace przygotowawcze do inwestycji. Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki podkreśla, że obecnie opracowywane jest jej studium wykonalności.

— Po jego zakończeniu i aktualizacji szacunkowej wartości projektu oraz zapewnieniu finansowania, zostanie podjęta decyzja o formule realizacji projektu. Przewidywany termin ogłoszenia postępowania przetargowego to przełom drugiego i trzeciego kwartału tego roku, a czas budowy 24 miesiące — informuje Mirosław Siemieniec.

Decyzja o formule realizacji inwestycji dotyczy tego, czy będzie wykonywana w modelubuduj czy projektuj i buduj. Zgodnie z obecnymi planami budowa linii do lotniska w Modlinie ma być finansowana głównie z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego, a jej budżet wyceniono na ponad 150 mln zł. Jednak ostatnio wykonawcy zazwyczaj składają oferty znacznie wyższe od kosztorysów, dlatego konieczna może być aktualizacja budżetu inwestycji i znalezienie dodatkowych źródeł finansowania. Od tego może zależeć powodzenie realizacji linii do lotniska w Modlinie.

Analiza opłacalności

Patryk Wild, ekspert transportowy, kierujący zespołem kolejowym pracującym przy projekcie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, podkreśla, że właściwe oszacowanie kosztów inwestycji oraz zapisy w studium wykonalności będą kluczowe w ocenie jej opłacalności.

— Czas dojazdu do Modlina nie jest zbyt atrakcyjny, wynosi około 45 minut z Dworca Centralnego. Po dobudowie odcinka, nawet jeśli nieco zwiększy się liczba pasażerów lotniska, z połączeń kolejowych może korzystać około 20 proc. z nich, czyli 1,6 tys. osób. Pociągi powinny jeździć nie rzadziej niż co pół godziny. Może okazać się, że w każdym z nich będzie średnio nieco ponad 30 pasażerów — szacuje Patryk Wild.

Jego zdaniem konieczna jest analiza zasadności inwestycji uwzględniająca realne koszty wykonania i prognozy potoków pasażerów. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu