Operator komórkowy powierzył opiekę nad krytycznym systemem informatycznym zewnętrznej firmie. Tak ma być taniej i efektywniej.
11,7 mln USD dostanie IBM Polska za utrzymanie i rozwój aplikacji SAP (system wspomagający zarządzanie) w Polkomtelu, operatorze sieci komórkowej Plus GSM. Zawarta w ostatnich dniach grudnia umowa obowiązywać będzie 5 lat. Operator sieci komórkowej przeciera tym samym nowy szlak wśród największych telekomów, bo dotychczas żaden z konkurentów (zarówno w sieciach mobilnych, jak i stacjonarnych) nie zdecydował się na taki ruch.
Operator zakłada, że outsourcing jednego z kluczowych systemów informatycznych pozwoli mu osiągnąć znaczne oszczędności i skrócić czas wdrażania nowych produktów.
— Oszczędności rzędu 20 proc. to minimum jakie zakładaliśmy decydując się na outsourcing systemu SAP. Spodziewamy się jednak, że uda się zaoszczędzić więcej — mówi Mirosław Bielicki, wiceprezes Polkomtela.
Telekom jest przekonany, że obsługę systemu oddaje w dobre ręce. Deklaruje, iż nie ucierpi na tym ani jego bezpieczeństwo, ani stabilność pracy. Trudno się zresztą temu dziwić, bo polski oddział IBM na mocy umowy przejął też 34 pracowników Polkomtela odpowiedzialnych dotychczas za utrzymanie i rozwój aplikacji SAP oraz wsparcie użytkowników końcowych.
Na bazie przejętych pracowników Polkomtela powstanie w polskim oddziale IBM centrum kompetencyjne SAP, które będzie obsługiwać również innych klientów.
IBM Polska chwali się, że podpisał już 35 kontraktów na świadczenie usług IT przez co najmniej 5 lat. Ponad połowa z nich to realizacja umów globalnych zawieranych z międzynarodowymi korporacjami. W ramach podpisanych kontraktów na dostarczanie usług IT polski oddział IBM zatrudnił dotychczas blisko 200 pracowników przejętych od współpracujących z nim firm. Według czasopisma „Computerworld”, jest największym graczem w tym segmencie rynku.
Przychody IBM Polska w 2003 r. wyniosły 538 mln zł, zysk netto blisko 55 mln zł. Wyniki za ubiegły rok nie są jeszcze znane.