Citroen zawsze starał się iść pod prąd. Stylistyczny, technologiczny czy jakikolwiek. Byle nie być jak reszta mototłuszczy. Model C4 nie jest już tak ekstrawagancki jak jego poprzednik. Nieco wtapia się w tłum. Ale co nieco z francuskiej finezji mu pozostało.
Do twojej floty wybraliśmy…
Pięciodrzwiowego Citroena C4 1,6 HDi 110 Seduction za 74 400 zł.
Zakładamy, że tym autem będziesz jeździć dużo. Powyżej 30 tys. kilometrów rocznie. Dlatego proponujemy diesla. Wybieramy środkowy wariant mocy. Powód? 90 koni to zdecydowanie za mało, 150 za drogo. 110 w sam raz. Tym bardziej, że auto wydaje się zdecydowanie szybsze. Jest oszczędnie. 110-konny silnik zadowoli się 7 litrami w mieście – i to bez specjalnych wyrzeczeń. W trasie można – ale już z wyrzeczeniami – zejść poniżej 4 l na 100 km. Najtańszego pakietu wyposażenia nie ma co brać pod uwagę.
Najdroższy (w przypadku proponowanego przez nas silnika) wymaga dopłaty 7 tys. zł. Dlatego Seduction. W miarę kompletny. Nie proponujemy automatycznej (lub zautomatyzowanej) skrzyni, ponieważ automat nie dość, że czterobiegowy, to dostępny wyłącznie z silnikami benzynowymi. Z kolei skrzynia zautomatyzowana (MCP) dostępna jest z silnikiem e-HDi. Ale nie jest to interesująca opcja (skrzynia, nie silnik).
Czy wiesz, że…
Dostępny w Citroenie C4 silnik 1,6 e-HDi to tzw. mikrohybryda. To rozwiązanie łączy silnik spalinowy (w tym przypadku 110-konnego diesla) z systemem start & stop i systemem umożliwiającym odzyskiwanie energii podczas hamowania. Pozwala to obniżyć emisję CO2 i apetyt na paliwo. W porównaniu do 110-konnego silnika HDi ten z literką „e” potrzebuje w mieście około litra na 100 km mniej (w trasie pali tyle samo). Jednak owo ”e” kosztuje 3700 zł (różnica ceny C4 1,6 HDi 110 oraz C4 1,6 e-HDi 110).
Wyposażenie
Attraction. Zestaw obowiązkowy. Słowem: ABS, komplet poduszek (po dwie przednie, boczne i kurtynowe). W zestawie są też automatycznie uruchamiające się światła awaryjne w przypadku nagłego hamowania oraz isofix. Jest też regulator prędkości z ogranicznikiem i przeciwpyłowy filtr. Fotel kierowcy z regulacją wysokości. Na pokładzie tzw. black panel (możliwość wygaszenia części podświetlenia tablicy przyrządów) i instalacja audio (sześć głośników, antena, okablowanie). Tylna kanapa składana i dzielona, kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, manualna klimatyzacja oraz elektrycznie sterowane i podgrzewane boczne lusterka. Elektrycznie sterowane są również przednie szyby. Z tyłu poczciwa korba. Jest centralny zamek sterowany pilotem i wskaźnik optymalnego momentu zmiany biegu. Są zintegrowane z reflektorami światła do jazdy dziennej. Jest też wspomaganie kierownicy o zmiennej sile. Klamki drzwi z czarnego plastiku. Osłony lusterek bocznych i zderzaki w kolorze nadwozia. Auto w tej wersji wyposażenia spoczywa na 15-calowych stalowych felgach (opony 195/65). Pakiet dostępny z silnikami 1,4 i 1,6 VTi (bez automatu) oraz 1,6 HDi w obydwu wariantach mocy.
Seduction. Pakiet Attraction wzbogacony o ESP z kontrolą trakcji i asystentem ruszania ze wzniesień. Na pokładzie nieco ulepszone fotele kierowcy (regulacja odcinka lędźwiowego) i pasażera (regulacja wysokości). Jest też skórzana kierownica. Także gałka zmiany biegów pokryta jest skórą. Do tego kieszenie w oparciach przednich foteli. Dodatkowe schowki także pod przednimi fotelami. Klamki nie straszą już plastikiem – są pokryte lakierem. Do kompletu komputer pokładowy, podłokietnik z przodu, przednie światła z funkcją doświetlania zakrętów oraz radio z CD i MP3 z możliwością sterowania z kierownicy. Tylne szyby przyciemniane i sterowane elektrycznie. Są chromowane listwy wokół szyb. C4 Seduction spoczywa na 16-calowych stalowych kołach (opony 205/55). Pakiet dostępny ze wszystkim silnikami poza 2,0 HDi.
Exclusive. Pakiet najbogatszy, najdroższy i… najczęściej wybierany w Polsce. Obok zestawu Seduction we wnętrzu C4 Exclusive znajdziemy: dodatkowe oświetlenie w bocznych lusterkach, radar parkowania przodem i tyłem, automatyczne wycieraczki, automatyczne światła mijania, więcej chromu, zestaw głośnomówiący Bluetooth i złącze USB i dywaniki. C4 w tej konfiguracji można… konfigurować. Tzn. zmieniać dźwięki i podświetlenie tablicy przyrządów. Jest też elektryczny hamulec postojowy i przednie fotele z masażem. Na pokładzie dodatkowe gniazda (12 V i 230 V). W miejscy manualnej klimatyzacji dwustrefowy automat. W bagażniku latarka, lusterka boczne składane elektrycznie, a wewnętrzne lusterko elektrochromatyczne. Klimatu wnętrzu dodaje oświetlenie przestrzeni pod nogami kierowcy i pasażera. Auto w tej wersji jest dostarczane z 16-calowymi alufelgami. Pakiet nie jest dostępny dla silników 1,4 VTi, 1,6 VTi z automatem i 1,6 HDi (90KM).
Warto kupić, bo…
Auto ma komfortowe zawieszenie. To jego ogromny plus. Silniki HDi, a szczególnie ten o pojemności 1,6 l, są oszczędne. Citroen prowadzi ciekawą politykę cenową. Zawsze da się zdobyć jakiś rabacik.
Trzeba pamiętać, że…
Zawieszenie jest komfortowe, ale nie sportowe. Ergonomia po francusku. Słowem trzeba się przyzwyczajać… długo. Duży (jeden w większych w klasie) bagażnik to mniej miejsca na tylnej kanapie.
Miejsce
Bagażnik C4 ma
380 litrów
pojemności, po wyjęciu półki 408 l, a po złożeniu tylnej kanapy 1183 l. Dla porównania: minimalna pojemność bagażnika w VW Golfie to 350 l, a w Oplu Astrze 370 l.
Podobne …*
VW Golf 1,6 TDI 105 KM Trendline 76 460 zł Toyota Auris – D-4D 90KM Luna 74 300 zł Ford Focus – 1,6 TDCi 115 KM Trend 76 700 zł Kia Cee’d – 1,6 CRDi 110 KM M 66 490 zł
*auta z tego samego segmentu, z takim samym rodzajem nadwozia, o podobnych osiągach i ze zbliżonym lub uboższym wyposażeniem. Ceny katalogowe (bez uwzględnienia promocji i rabatów).
Silnik benzynowy
1,4 VTi. Czterocylindrowy,rzędowy. Dostępny wyłączniez 5-biegową skrzynią manualną.Napęd na przednią oś.
poj.1397 ccmmoc95 KMmaksymalny moment obrotowy (przy 4,0 tys. obr./min) 135 Nmprzyspieszenie od 0 do 100 km/h 11,9 s
prędkość maksymalna 182 km/hspalanie: w mieście 8,2 l/100 kmpoza miastem 4,9 l/100 km
1,6 VTi. Czterocylindrowy,rzędowy. Dostępny z 5-biegowąskrzynią manualną lub z 4-stopniowymautomatem. Napęd naprzednią oś.
poj.1598 ccmmoc120 KMmaksymalny moment obrotowy (przy 4,25 tys. obr./min) 160 Nmprzyspieszenie od 0 do 100 km/h 10,8 s
z automatem12,5 s
prędkość maksymalna 193 km/hz automatem 188 km/hspalanie: w mieście 8,9 l/100 kmz automatem 10,0 l/100 kmpoza miastem 4,8 l/100 kmz automatem 5,1 l/100 km
Silnik diesla
1,6 HDi. Czterocylindrowy, rzędowy, doładowany, Dostępny wyłącznie z 5-stopniową przekładnią manualną. Napęd na przednią oś.
poj. 1560 ccm moc 92 KM maksymalny moment obrotowy (przy 1,75 tys. obr./min) 230 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 12,9 s prędkość maksymalna 180 km/h spalanie: w mieście 5,2 l/100 km poza miastem 3,6 l/100 km
1,6 HDi. Czterocylindrowy, rzędowy, doładowany. Dostępny wyłącznie z 6-stopniową przekładnią manualną. Napęd na
przednią oś.
poj. 1560 ccm moc 112 KM maksymalny moment obrotowy (przy 2,0 tys. obr./min) 270 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 11,3 s prędkość maksymalna 190 km/h spalanie: w mieście 5,9 l/100 km poza miastem 4,0 l/100 km
1,6 e-HDi. Czterocylindrowy, doładowany. Dostępny wyłącznie z 6-stopniową przekładnią manualną automatycznie sterowaną (MCP). Napęd na przednią oś.
poj. 1560 ccm moc 112 KM maksymalny moment obrotowy (przy 1,75 tys. obr./min) 270 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 11,2 s prędkość maksymalna 190 km/h spalanie: w mieście 4,9 l/100 km poza miastem 4,0 l/100 km
2,0 HDi. Czterocylindrowy, rzędowy, doładowany. Dostępny wyłącznie z 6-stopniową przekładnią manualną. Napęd na przednią oś.
poj. 1997 ccm moc 150 KM maksymalny moment obrotowy
(przy 2,0 tys. obr./min) 340 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 8,6 s prędkość maksymalna 207 km/h spalanie: w mieście 6,6 l/100 km poza miastem 4,0 l/100 km
Jak zapłacić?
Za gotówkę: 74 400 zł.
Na kredyt (miesięczna rata):
1464,49 zł
BNP Paribas – prowizja 1 proc., oprocentowanie rzeczywiste 8,74 proc.
1472,60 zł
Multibank – prowizja 3 proc., oprocentowanie rzeczywiste 9,05 proc.
1504,26 zł
Getinbank – prowizja 1 proc., oprocentowanie rzeczywiste 10,27 proc. Założenia: 20 proc. opłaty własnej, czas kredytowania 48 mies. Waluta PLN Oferty wybrano przy pomocy kalkulatora portalu Autoa.pl. W leasingu (miesięczna rata): 1475,00 zł.
20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 5,0 proc. Symulację przygotował Masterlease*. Wynajem (leasing z serwisem, miesięczna rata): 1204,00 zł.
20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 33,5 proc. Rata zawiera mechaniczny serwis gwarancyjny i pogwarancyjny w ramach łącznego limitu kilometrów 80 tys. oraz koordynację likwidacji szkód komunikacyjnych. Symulację przygotował Masterlease*.
*Symulacja nie jest ofertą handlową.